Gå til innhold
Annonse
Søsterskipet Ramform Titan
Søsterskipet Ramform Titan

– seismikkskip fra Mitsubishi HI

Annonse

Petroleum Geo-Services AS overtok i disse dager det andre 5. generasjon nybygget, M/S «RAMFORM ATLAS», fra Mitsubishi Heavy Industries Ltd. i Japan som byggenummer 1232.

Først ute var «Ramform Titan» (SKIPSREVYEN nr. 4/2013) som ble levert i april 2013. Pris per skip er blitt oppgitt til ca. US$ 250 millioner inkludert seismikkpakke. Den opprinnelige ordren hadde to opsjoner som begge siden er blitt erklært.

M/S «RAMFORM ATLAS»

Skipstypen skal styrke PGS’ ledende posisjon innen High Density segmentet. Dette drives av dypvanns letevirksomhet innen komplekse områder som Brasil, Vest-Afrika og Mexico Gulfen. GeoStreamer teknologien åpner også opp nye markeder i modne bassenger slik som Nordsjøen. Skipet er designet for fullt ut å kunne bruke PGS’ GeoStreamer acquisition teknologi.

Det brukes store ord for å beskrive seismikkskipets egenskaper; sikkerhet, effektivitet, produktivitet, kraft, verdens bredeste ved vannlinjen etc. I den forbindelse: akterparten/hekken måler hele 70 meters bredde – til sammenligning vil den nye Panama-kanalen bli max. 55 m i bredde (mot dagens 32,2 m).

Skipet har 24 streamer reels med kapasitet for 12 km streams. Fartøyet kan ha over 6.000 tonn med drivstoff og utstyr ombord, og vil typisk slepe et nettverk med flere hundretusen sensorer over et 12 km2 stort område, tilsvarende 1500 fotballbaner. Skipet kan operere hele 7,5 år mellom tørrdokkingene (mot vanligvis 5 år).

«RAMFORM ATLAS» fører Bahamas flagg og er bygget til DNV klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SPS, COMF-V(3)C(3), HELDK, RP, E0, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, VIBR, BIS, TMON med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 104,20 m
Bredde største 70,00 m
Draft 6,40 m
GT ca. 20637
Dw ca. 7.351 t
NT ca. 6192
Streamers (antall) 24
IMO nr. 9629897

Tankkapasitetene er 6184 m3 heavy fuel oil og 453 m3 marine gas oil.

Dekk

Kongsberg Evotec har levert komplett seismikk håndteringspakke inkludert streamer handling system, source array handling system inkludert vinsjer og bommer, hjelpehåndteringssystemer, wide tow handling system inkludert vinsjer og deflector håndteringsarrangement, tail buoy og arbeidsbåt håndteringssystem, hydraulisk kraftpakke og integrert operatør interface og kontrollsystem.

Baro har levert barovaner/Gun flottører, og Partner Plast AS har stått for seismikkutstyr.

Vestdavit har levert to daviter av type Vestdavit H – 10000S med ekstra lang rekkevidde for 20-manns tender båter. Disse båtene/davitene kan også fungere som livbåter og FRC i nødstilfeller.

Redningsutstyret omfatter ellers MES fra Brude Safety, to livbåter av Fassmer fabrikat hver med kapasitet på 40 personer og DACON Scoop redningssystem.

Maskineri

ABB har levert komplett system for kraftdistribusjon og elektrisk fremdriftssystem, inkludert mellomspenningstavler, kraftstyringssystem, generatorer, transformatorer, frekvensomformere og motorer. Systemene vil bety pålitelig strømforsyning og energieffektiv fremdrift. Av hensyn til seismikkskytingen trenger denne typen fartøyer stillegående fremdrift, noe den får gjennom ABBs diesel-elektriske fremdriftssystem som både er støysvakt og gir mindre vibrasjoner enn tradisjonell mekanisk fremdrift.

De seks hovedmotorene er av type Wärtsilä W8L32 hver med ytelse på 3820 kW. De tre propellanleggene er type ABB AMZ 120WV12 LSF (variable pitch propellers) hver med ytelse på 6000 kW. Skipet er fullt operasjonelt med bare to av de tre propellene, f. eks. i forbindelse med vedlikehold ombord. Redundans betyr her separerte maskinrom, og kraftgenerering og hjelpesystemene er også helt separate. Høglund Marine Automation har levert IAS, PMS og SEEMP (Ship Energy Management Plan) systemene.

Aeron har levert HVAC-løsningene for nybygget. Allweiler har levert pumper, og separatorer er fra Alfa Laval. Ballast Water Treatment System kommer fra Optimarin.

Brannsikkerhetsmessig har Danfoss-Sauer levert et skumsystem, og branndetektorer er fra Salwico Monitor.

Innredning

M/S «RAMFORM ATLAS» er innredet med 60 enkelt- og 10 dobbeltlugarer. Det er en 225 m2 sportshall ombord i tillegg til andre aktivitetsmuligheter. Ekornes har hatt møbelleveransen, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Delitek har supplert comprimator.

Elektronikk

Kongsberg Maritime har levert såkalt “Full Picture”, inkludert seismikk DP-system og sporingssystem, integrert bro navigasjonssystem inkludert Kongsberg konsoll og styrehusstol, KMX, full thruster kontrollsystem. Kongsberg Seatex har levert eBird (R) streamer kontroll, Seapathc 330+, HMS 100, MRU og Seatrack tail buoy tracking. Ekkolodd er type Kongsberg EA-600.

Av annet utstyr kan nevnes SEA-HAWK SHN X9, X-band og S-band radar, Skipper logg, K Thrust autopilot, 3 x Sperry Navigat X MK1, Starfix XP GPS, HP GPS, og Fugro Seatrack RGPS.

Skip nummer tre og fire i Ramform Titan klassen skal leveres fra Mitsubishi HI i 2015.