Gå til innhold
Annonse

– PSV fra Havyard Ship Technology til Fafnir

Annonse

Havyards første WE design, M/S «POLARSYSSEL», ble overlevert Fafnir Offshore Ehf den 11. september 2014 som verftets byggenummer 120. Fartøyet skal arbeide for Sysselmannen på Svalbard med 180 dagers tjeneste per år. Verdien av kontrakten er opplyst til 329,3 mill. kroner, og Remøy Management AS skal operere skipet i kontraktstiden som er på seks år. Gudmor for skipet er Inger Aarvaag Stokke.

Designtypen Havyard 832 L WE er spesielt utviklet for komfort, sikkerhet og økonomisk operasjon under tøffe værforhold, inkludert i arktiske farvann. Da ovennevnte beskjeftigelseskontrakt ble inngått, innebar det modifikasjoner på fartøyet i forhold til byggekontrakten. Dette gjaldt notasjoner som ICE B, WINTERIZED BASIC for å unngå ising, og i tillegg kom et flyttbart helidekk. Resten av året skal fartøyet operere som vanlig PSV, og heli-dekk og annet utstyr fjernes.

Steingrimur Erlingsson er Chief Executive Officer og grunnlegger av Fafnir Offshore, og det blir opplyst at han er den første islendingen som har kontrahert offshore fartøy.

Havyard Design & Solutions har leveret design og tegninger, Havyard Ship Technology har hatt prosjektledelsen og oppfølging i byggeperioden, Havyard Power & Systems har stått for elektrisk engineering, alarm og automasjon system, Power Management System og Havyard ConceptBridge navigasjon og kommunikasjonsutstyr. Norwegian Electric System der Havyard er deleier, har levert skipets dieselelektriske fremdriftssystem.

M/S «POLARSYSSEL»

Skipet fører norsk flagg og har Longyearbyen som hjemstedshavn. Skroget er bygget ved Cemre Muhendislik Gemi Insaat i Tyrkia med kjølstrekning 17. september 2013 etter at kontrakten ble gjort 8. mars 2013.

Skipet har klasse i DNV GL med notasjoner ✠1A1, ICE-1B, Winterized Basic, Offshore Service Vessel+, SPS, Fire Fighter I, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), HELDK-SHF, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN DK(+), HL(2.8), BIS.

Hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 88,50 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 76,20 m

Bredde største ...................................................................................................... 17,60 m

Dybde i riss til h.d. ................................................................................................. 7,70 m

Draft max ................................................................................................................ 6,40 m

GT ............................................................................................................................. 4324

DW ................................................................................................................... ca. 3.700 t

Dekk ...................................................................................................................... 850 m2

IMO .................................................................................................................... 9690949

Tankkapasitetene er 950 m3 brennolje, 900 m3 ferskvann, 2455 m3 vannballast, 1510 m3 oil recovery, 360 m3 dry cargo, 1150 m3 mud/brine, 150 m3 base oil, 240 m3 MEG og 260 m3 methanol.

Maskineri

Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri levert av NES (som nevnt ovenfor) med to Caterpillar 3516C HD dieselmotorer og en Caterpillar 3512C HD motor. Hjelpemotor er også CAT fabrikat type C18, og nødaggregatet er fra Scania CV med Cummins motor.

NES har levert to generatorer hver på 2520 kVA, en generator på 1700 kVA samt en på 556 kVA. NES har videre levert motorer og Quadro Drive for thrusterne, transformatorer, hovedtavler, Black Out Safety System og har utført prosjektstyring og elektriske studier.

De to fremdriftsthrusterne er type Steerprop SP 35 CRP, og thrusterleveransen fra Brunvoll består av en AR63LNC1650 retractable azimuth og to FU80 tunnel thrustere. Mongstad Tavleteknikk har levert frekvensomformer til baugthruster rom. Skipets fart er ca. 15 knop.

Allweiler AS, Norway har levert komplett pumpepakke. Atlas Copco har stått for kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval og RWO. SCR systemet kommer fra Wilhelmsen Technical Solutions. Proviant kuldeanlegg er fra York Marine, og heat recovery units er supplert av SPX Flow Technology. TeamTec har levert bilge ejector, og kjelputrustningen er fra Ulmatec Engineering. Diverse filtre kommer fra C.C. Jensen, og AM Instrumentering har supplert flowmeter. Turoteknikk har levert Delta brannslukkingssystemer til fartøyet.

Dekk

Skipets helikopterdekk er levert av Maritime Products og er montert over/på akterdekket og kan fjernes. Dry bulk handling systemet er fra Van Aalst Norway. Skipet to TTS Marine kraner, og Seaonics har levert en Palfinger cargo handling kran. NMD har levert dekksmaskineri. Landgangsutstyr kommer fra Gurskøy, og fendere er supplert av FencoNor.

Bohamet har hatt vindusleveransen, og PMC Servi hydraulic akterport. Lanterner er fra Aqua Signal. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og MPE Cathodic har levert katodisk beskyttelse med ICCP (impressed current cathodic protection system) og ICAF (impressed current anti-fouling system).

Redningsutstyret består av Viking redningsflåter og andre leveranser og MOB-båt fra Maritime Partner.

Innredning

M/S «POLARSYSSEL» er arrangert med innredning for 30 personer. Jets Vacuum har levert toalettsystemet, avfalls compactor er fra Best Fishing Gear og incinerator fra TeamTec. Miele har levert vaskeriutstyr, og bysseutstyr er fra Metos. Elpro har hatt tavle leveranse.

Elektronikk

I Havyard Power & Systems leveransen (som nevnt ovenfor) inngår utstyr som 2 x Furuno radar, Telko Ecdis, Raytheon Anschütz autopilot og 3 x gyrokompass, Furuno GPS, Furuno navtex, Jotron GMDSS VHF og radar transponder samt Epirb, Furuno VDR og Furuno AIS. BWAS er levert av Ulstein Power & Control.

-

Havyard Ship Technology skal levere bnr. 115 til MPL i oktober, bnr. 116 til Global Offshore i november, to fartøyer til Esvagt i desember henholdsvis mars 2015, Smaragd” som bnr. 121 i april 2015, bnr. 122 til Femco, Russland i september 2015, og bnr. 124, en brønnbåt, til NFT i 3. kvartal samme år. Fafnir får så nok et nybygg levert i andre halvår 2015.