Gå til innhold
Annonse
(Foto: Harald Valderhaug)
(Foto: Harald Valderhaug)

– Subsea konstruksjonsskip fra Kleven Verft

Annonse

Kleven Verft AS, Ulsteinvik overleverte MT 6022 Mk II designet M/S «OLYMPIC BOA» til Olympic Shipping AS v/Olympic Nor AS den 22. april 2014 som verftets byggenummer 363.

Nybygningskontrakten ble inngått i desember 2012 i form av utøvelsen av en opsjon som rederiet hadde under kontrakt fra juni samme år. Kontraktsprisen var på ca. 600 millioner kroner.

Fartøyet skal ved ankomst Gulf of Mexico inn på 3-års kontrakt til Boa Marine Services Inc. og er utrustet med to Oceaneering Millennium work class ROVer og en OBS ROV. Skipet er utstyrt med en 250 tonns offshorekran og kan arbeide ned til 3000 meter.

M/S «OLYMPIC BOA» er søsterskip av M/S «Olympic Ares» som ble omtalt i Skipsrevyen nr. 5/2013. Skipet er bygget til klasse i DNV ✠1A1, ICE-C, SF, LFL*, COMF-V(3)C(3), HELDK-S, CRANE, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 115,40 m
Lengde b.p.p. 108,25 m
Bredde på spant 22,00 m
Dybde i riss til h.dk. 9,00 m
GT 7883
NT 2364
DW ca. 7.150 t
Max. draft 7,25 m
Dekksareal ca. 1300 m2
Deck cap. max. ca. 3.450 t
IMO nr. 9682148

Tankkapasitetene er 1750 m3 for brennolje, 1250 m3 ferskvann og 4400 m3 vannballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet har diesel-elektrisk fremdrift med totalt seks generatorsett, levert av ABB, bestående av fem CAT 3516TA C dieselmotorer, hver med ytelse på 2230 ekW, og en type 3512TAC på 1700 ekW, ABB generatorer og 2 x RRM Contaz 25 fremdriftspropeller hver på 3000 kW. HG Marine Electronics / Siemens / ABB har ansvaret for skipets hovedtavle. Nødaggregatet drives av en Volvo Penta D16 motor på 390 ekW.

Videre er fartøyet utrustet med to RRM TT 2400 DPN CP sidethrustere hver på 1370 kW og en av type TT 2000 DPN FP 790 kW samt en retractable thruster UL 1411 FP på 1200 kW.

Farten er max. 15,8 knop. Økonomisk fart er ca. 12,5 knop, og forbruket er da ca. 11 tonn/dag. Ved DP operasjoner er forbruket ca. 6,5 t/d.

Pumpeutrustningen, samt BWT systemet, kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre har levert kompressorer og separatorer er fra Alfa Laval. Aeron har levert ventilasjonsanlegget, og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. SCR systemet for NOx reduksjon er fra H+H.

Autronica Fire and Security har hatt leveransen av brannslukkingssystemet.

(Foto: Harald Valderhaug)
(Foto: Harald Valderhaug)

Dekk

Kranleveransene er fra TTS med en offshorekran på 250t/12m og 2 x 5t kraner. Norwegian Deck Machinery har levert dekksmaskineri, og helidekk er en Marine Aluminium leveranse. Fartøyets moonpool måler 7,2 x 7,2 m.

Redningsutstyret består blant annet av 4 x 50 personers Harding livbåter m/daviter og 2 x 30 personers redningsflåter.

Diverse

M/S «OLYMPIC BOA» er innredet med lugarkapasitet for 110 personer fordelt på 32 enkeltlugarer og 39 tomanns lugarer. Hareid Elektriske Teknikk har utført de elektriske installasjonene, og HG Marine Electronics har levert og installert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord. DP-anlegget, K-Pos DP-22, er fra Kongsberg Maritime, og IAS og HiPap 500 inngår i samme leveransen.

----

Kleven Verft skal levere bnr. 364 til Rem Offshore i mai, bnr. 365 til Eidesvik i juni, bnr. 356 til Remøy Shipping i september og et Expedition Support skip i desember samme år. De to Volstad nybyggene som ble overført fra Bergen Group Fosen, kommer i 3. og 4. kvartal 2014 med bnr. 376 og 377. Østensjøs nybygg med lengde på 150 m skal leveres i 2016. I år har Kleven vunntet kontrakt fra Olympic Shipping for et IMR fartøy som skal leveres i april 2015 og fra Rem Offshore for en PSV som skal være klar i andre kvartal 2015.