Gå til innhold
Annonse
Annonse

Ulstein Verft AS, Ulsteinvik kunne overlevere sitt byggenummer 290, M/S «NORMAND RANGER», til Normand Ranger AS med Solstad Shipping AS som manager den 5. mai 2010. Nybygget ble døpt den 24. april av 13 år gamle Signe Kristine Midtun, barnebarn av Johannes Solstad, grunnlegger av Solstad rederiene. Skipet er designet av Wärtsilä Ship Design og er av type VS 490 AHTS. Skroget ble bygget ved Christ Spolka i Gdansk, Polen.

Skipskontrakten ble overtatt fra Karmsund Maritime Service våren 2009 etter at Ulstein Verft vant kontrakten med GIEK og Sparebank 1 SR-Bank om ferdigstilling av skipet. Skipet kom til Ulstein Verft i august 2009. Det ble inngått en avtale med SpareBank 1 SR-Bank om finansiering av skipet som hadde en kostpris på ca. 680 millioner kroner.
Ferdigstillingen av ankerhåndteringsfartøyet har vært en utfordrende oppgave, og verftet satte inn sin fremste ekspertise og kunne levere prosjektet i henhold til avtalen.
Reder Lars Peder Solstad i Solstad Offshore uttrykte sin tilfredshet med fullføringen og leveringen av skipet. Ferdigstillingen av fartøyet hadde gått akkurat så bra som rederiet hadde forventet da prosjektet landet hos Ulstein Verft.
Adm.dir. ved Ulstein Verft, Karsten Sævik, uttalte: – Det er utfordrande å ta over eit halvfabrikkert skip. Vi måtte få kontroll på alt som var gjort, og skaffe oss oversikt over kva leverandørar som framleis var med på prosjektet og komplettere om nødvendig. Samspelet mellom engineering, innkjøp, planlegging og produksjon ved sluttføringa har vore svært viktig. Vi har ein organisasjon som har nødvendig kompetanse og erfaring til å takle slike utfordringar.
Solstad Offshore har vært en viktig kunde for Ulstein i en årrekke. Ulstein og Solstad har samarbeidet om flere prestisjeprosjekter tidligere som for eksempel bygging av «Normand Installer» og «Normand Seven». Sistnevnte ble som kjent utnevnt til SKIPSREVYENs Årets Skip 2007. Totalt har Ulstein Verft bygget 17 fartøyer for rederiet, og samarbeidet går helt tilbake til «Normand Drott» i 1984.

M/S «NORMAND RANGER»
“Timing” med leveringen synes svært bra for rederiet, for etter et halvt år med svake Nordsjøhyrer, bedret markedet seg i vår. Og så vidt vites startet skipet med et oppdrag for riggforflytning til hyre rundt en million kroner per dag, noe av det beste som har vært betalt på lang tid.
Skipet er av typen Anchor Handling Tug Supply utstyrt med en 500 tonns SWL anchor handling slepevinsj. Bollard pull er ca. 287 tonn. Skipet er også forberedt for standby- og redningsoperasjoner.
Som de fleste nybygg i dag av denne typen er også dette skipet meget miljøvennlig med Clean Design notasjon og SCR-katalystatorer for redusering av NOx utslippene. Skipet har også Green Passport, utarbeidet av Metizoft, som oppfyller IMOs resirkuleringsopplegg.
Skipet fører NOR flagg, er klasset i DNV ✠1A1, ICE-C, Tug, Supply Vessel, Standby Vessel, Fi-Fi I, OILREC, SF, COMF-V(3)C(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), BIS, TMON og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 91,00 m
Lengde b.p.p 79,35 m
Største bredde 22,00 m
Dybde i riss til h.dk 9,60 m
Draft scantling
7,95 m
GT
7480
NT
2244
Dwt
ca. 4.090
Dekksareal
ca. 760 m2
Bollard pull
ca. 287 t
IMO nr
9413432

Skipets tankkapasiteter er ca. 1210 m3 drivstoff, ca. 1015 m3 ferskvann, ca. 2886 m3 vannballast, 650 m3 liquid mud, 291 m3 dry bulk og 1299 m3 ORO.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet fra Wärtsilä gir forskjellige operasjonsmuligheter: Boost mode som betyr full kraft ved 750 rpm, Dieselelektrisk, Dieselmekanisk, DP i dieselmekanisk mode i godt vær og DP i dieselmekanisk mode i dårlig vær.
Hver av de to Wärtsila 16V32 dieselmotorene har ytelse på 8000 kW v/750 o/min. Det er montert to Alconza-10LW akselgeneratorer hver med ytelse på 3000 kW, og hjelpemaskineriet består av to CAT 3516C/Alconza-4LW generatorsett hver på 2100 kW v/1800 o/min. Nød-/havneaggregatet utgjøres av en CAT C18 motor og Leroy Somer generator på 425 kVA.
Styremaskineri er type Tenfjord som betjener High Lift ror. Skipet er utstyrt med Brunvoll thrustere for best mulig manøvrering, 2 x baugthrustere er på 1000 kW og 2 x akterthrustere er på 880 kW.
H+H Umwelt- und Industrietechnik har levert SCR (Selective Catalytic Reduction) system for NOx reduksjon der prinsippet er injeksjon av urea. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS.
Pumpeutrustningen kommer fra Allweiler, separatorer er fra Westfalia og Sperre og Tamrotor har stått for kompressorer til fartøyet. Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron, og samme firma har levert kjølemaskineri/proviant kjølemaskineri med Teknoterm som underleverandør.
XTronica har forestått tank sounding anlegget, og flowmeter er fra AM Instrumentering. Omvendt osmoseanlegg kommer fra Enwa, og Alfa Laval har supplert evaporator. West Industri & Skipsservice har levert rørsystemer, og Brødrene Dahl har hatt leveranser i form av ventiler og kuplinger. Parat Halvorsen har levert steam generator, mens Pyro har stått for kjelutrustning.
Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior. Brannsikkerheten er ivaretatt med et water mist anlegg fra Danfoss Semco og et varslingsanlegg fra Autronica.

Dekk
Dry bulk systemet er levert av Randaberg Industries, og Fi-Fi anlegget er fra Jason Engineering. Vinduer er en Bohamet leveranse, og vindusviskere er fra Stend Metall. Marine Aluminium har levert landganger til nybygget, og dekksmaskineri er en RRM leveranse av type Rauma Brattvaag.
Skipet er utstyrt med Triplex MHD (Multi Deck Handler) og Odim ARF (Anchor Recovery Frame) for sikre ankerhåndteringsoperasjoner på dekk. TTS Marine har levert to kraner, 6t/3-16m og 12t/3-11 meter.
Vanntette skyvedører er fra IMS, Eide Marine Tech har forestått ankerutrustningen og fendere er fra Fenco Nor. Tranberg har levert lanterner og lyskastere, og Glamox har supplert belysningsutstyr.
Nybygget er oppmalt med Jotun malingssystemer, og katodisk beskyttelse er utført av MPE Cathodic.
Redningsutstyret omfatter 6 x 35 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Maritime Partner.

Innredning/diverse
M/S «NORMAND RANGER» er innredet for 58 personer med 22 enkeltlugarer og 18 dobbeltlugarer. R&M Ship Interior har stått for innredningsarbeidene, og møbelleveransene kommer fra VAD. Beha har levert bysseutstyr, incinerator kommer fra Teamtec og toalettsystemet er fra Jets Vacuum.
Ulstein Elektro Installasjon AS har utført de elektriske installasjonene ombord, og hovedtavle er type Ulstein.
DP-anlegget er en Kongsberg Maritime leveranse, intercom-anlegget er fra Ulstein COM mens SeaTel har levert antenner. Den elektroniske utrustningen er levert og installert av Vico AS.

Ulstein Verft AS skal levere bnr. 285 og bnr. 286 til Eidesvik i juni/juli 2010 henholdsvis mai 2011, bnr. 287 til Marine Subsea i oktober 2010, bnr. 288 til Remøy Shipping i februar 2011 og søsterskipet med bnr. 289 i mai samme år.