Gå til innhold
Annonse
Foto: Harald Valderhaug.
Foto: Harald Valderhaug.
Annonse

Ulstein Verft, Ulsteinvik overleverte det 123,65 meter store offshore konstruksjonsskipet M/S «Normand Installer» til Solstad Offshore ASA / Single Buoy Mooring Ltd., Monaco (SBM) 24. februar som verftets byggenummer 271. Dåpen fant sted 4. februar, og gudmor var Mirielle Keller. Skipet er et VS 4204 design.

Ikke mindre enn 6.000 tonn stål har gått med under byggingen. Brennestart for nybygget var i november 2004 i Polen. Overbygget er bygget ved Ulstein Verfts avdeling i Vanylven og skroget altså i Polen.

Rederiselskapene har et joint venture selskap som heter Advanced Deep Sea Installation, og navnet sier vel egentlig mye om hva det enorme offshore fartøyet skal brukes til. Utvinning av olje og gass foregår på stadig dypere havområder med behov for å plassere installasjoner på havbunnen, samt vedlikeholdsoppdrag. Med det følger at skipet må være utrustet med kraner med stor kapasitet. ROV arbeid hører inn under dette og likeså vertikalt rørleggingssystem.

Nybygget er chartret av SBM for en periode på åtte år med opsjon for ytterligere 12 år. SBM regnes som verdensledende når det gjelder design, fabrikasjon, installering og betjening av offshore laste- og losseterminaler, og likeså for Floating Production Storage Offloading skip. Etter overlevering satte skipet kurs for Vest-Afrika.

Skipet kostet cirka 650 millioner kroner på kontraktstidspunktet. Fartøyet er arrangert med to dekk, et overdekk på 1270 m2 og underdekk på 1180 m2. Førstnevnte skal brukes til lagring av utstyr.

M/S «Normand Installer» er klasset til DNV @1A1, Tug, DYNPOS, AUTRO, E0, CLEAN, COMF-V(3) C(3), HELDK-SH, SF, ICE C, CRANE, DK(+), TMON, NAUT-OSV(LOC) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
123,65 m
Lengde p.p.
110,00 m
Bredde største
28,00 m
Dybde i riss til 1. dk.
11,00 m
Dwt
ca. 9.511
Draft scantling
8,30 m
Lastedekk upper
1270 m2
Lastedekk under
1180 m2
Dekkslast
ca. 4.300 tonn
GT
14506
IMO nr.
9249348

Tankkapasitetene er for brennolje 2136 m3 HFO og 565 m3 MDO, for ferskvann 1087 m3 og for vannballast 7138 m3.

Maskineri
M/S «Normand Installer» har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri. Anlegget omfatter to Wärtsilä 16V32 dieselmotorer hver på 7680 kW og to Wärtsilä 8L32 dieselmotorer hver på 3840 kW, to Wärtsilä Propulsion reduksjonsgear SV105 og to Wärtsilä Propulsion LIPS CPS 115 propellanlegg med diameter 4500 mm.

Elektro motorene og frekvensomformere er leveranser fra Aker Kværner Power and Automation Systems. Lipstronic C7000 fjernkontrollsystem hører også med til Wärtsilä leveransen.

Styremaskineriet er av type Tenfjord, og manøvreringsegenskapene blir best mulig med fire Lips CT250M-D tunnel thrustere og en Lips FS225-240/MNR azimuth thruster, – alle med ytelse på 1500 kW. Fartøyet har maksimum speed 16,8 knop, og bollard pull er på 275 tonn.

Elektrisk produksjon ombord besørges av fire hovedgeneratorer fra Alconza, to på 4613 kVA og to på 9225 kVA, mens havne- og nødaggregatene er begge av CAT fabrikat på 920 ekW henholdsvis 200 ekW.

Pumpeutrustningen er levert av Allweiler, kompressorer er fra Sperre og Westfalia har levert separatorer.

Isoleringsarbeidet er utført av R&M Ship Interior AS, ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron Miljøteknikk AS med kompressor fra Teknotherm.

Bjørge Steinco Moland AS har levert utstyr for tankpeiling, kjelutrustning kommer fra Pyro og Tero Marine har supplert vedlikeholdssystemet. Proviant kjølemaskineri er levert av Nilsen Frys & Kjøleteknikk.

Brannsikkerheten i maskinrommet ivaretas av et Unitor brannslukkingssystem og alarmanlegg fra Thorn.

Dekk
Maritime Products har levert helidekk som har en diameter på 19,5 meter og åttekantformet. Utstyret på dekk(ene) er svært omfattende med blant annet den største vinsjen som er levert fra Rauma Brattvaag noen gang.

Rauma Brattvaag har således hatt store leveranser, TTS Marine har levert en 50 tonns kran montert på arbeidsdekket, og offshorekran med 250 tonns kapasitet og A-ramme er fra National Oilwell. Triplex har levert haikjeft og tauepinner. I.P. Huse har medvirkert til leveringen av en vinsj med trekkraft på 500 tonn som kan tromle opp til 12.000 meter.

Vindusleveransen er fra Bohamet, og vindusviskere er merke Wynn, mens IMS har levert vanntette skyvedører. Lanterner og lyskastere er fra Tranberg henholdsvis Norselight, og Glamox har hatt belysningsutstyrleveranser til fartøyet. Til oppmaling av nybygget er anvendt Jotun malingssystemer, og arbeidet

er utført av Vest Sandblåsing.

Redningsutstyret omfatter 2x102 manns livbåter fra Eide Marine Tech AS, 6x35 personers Viking redningsflåter levert av Mare Safety og MOB-båt fra Norsafe.

Innredning
M/S «Normand Installer» er arrangert med innredning for hele 100 personer, mens besetningen normalt vil være rundt 60 personer. Fire av lugarene har eget dagrom og soverom, 17 er i klassen State cabins, 19 er enkeltlugarer og 30 er tomanns lugarer. Det finnes naturligvis kontorer og konferanserom for mannskap og kunder. Hospital, rekreasjonssenter og internett rom hører også med.

R&M Ship Interior AS har hatt innredningsoppdraget, og her finner man møbler fra Contract Møbler AS, Fora Form og Rovde Møbelfrabrikk. Paneler på innvendige skott er levert av Contech AS.

Termo Storkjøkken har levert bysseutstyr, Miele har levert vaskeriutstyr, toalettsystemet er fra Jets Vacuum og TeamTech har supplert forbrenningsanlegget.

De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Ulstein Elektro AS.

Elektronikk
Broområdet er på hele 340 m2. Det integrerte automasjonssystemet er levert av Aker Kværner Power and Automation Systems, DP-anlegget kommer fra Kongsberg Maritime, og det elektroniske utstyret er montert av Ulstein Elektro AS. CCTV-anlegget er levert av Hernis Scan Systems, og Coastdesign, Norway AS har levert lastekalkulator.

*

Ulstein Verft AS skal levere "Island Pioneer" med bnr. 272 i mars, et P101 design, og så kommer en AX104 for Bourbon i mai. Bnr. 274 er en AHTS, også dette fartøyet bygges for Bourbon Offshore, for levering i juli. Her er det også en opsjon. I slutten av oktober følger nok en Bourbon levering, denne gangen en PX 105 type, og et fartøy av samme type følger i februar 2007. I mai 2007 skal Solstad ta levering av en VS 4220 (samme som "Normand Installer"), og i oktober skal bnr. 278 leveres til Olympic Shipping.