Gå til innhold
Annonse
Dette bildet av "Midøy Viking" er tatt i 2002 i forbindelse med en større ombygging.(Foto: Ill. Norsk Skipsliste).
Dette bildet av "Midøy Viking" er tatt i 2002 i forbindelse med en større ombygging.(Foto: Ill. Norsk Skipsliste).
Annonse

Fiskebåten M/S «Midøy Viking» ble tilbakelevert fra Solstrand AS, Tomrefjord til Sjøvik Africa AS 3. mars etter en større ombygging til nærmere 50 millioner kroner. Kverndokk & Eldøy hadde prosjektert ombyggingen.

Fartøyet ble opprinnelig bygget ved Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk i 1979 som bnr. 120 og ble ombygget sist gang i 1987 og var da første norske fartøy med surimi produksjon. Båten har skiftet navn noen ganger og er ex «Havbris», «Uksnøy», «Meredian» og «St. Loman».

Etter ombyggingen satte båten kurs for Marokko der båten får marokkansk flagg og skal levere fangsten til et nytt mottaksanlegg i Dakhla. Båten skal ha noe norsk mannskap, men hovedsakelig marokkanere. Bakgrunnen for oppdraget er at Marokko vil ha EU-flåten ut av sin kontinentalsokkel og fiske med egen flåte. Det er primært sardiner, sardinella og hestmakrell som danner grunnlaget for driften.

Fartøyet har fryseriutstyr ombord, og det er i tilfelle det skal bli problemer med mottaket i land av fersk makrell.

Ombyggingen
Den største investeringen var skifte av hovedmotor med akselgenerator. Motoren var en Nohab type som er blitt rekondisjonert til type Wärtsilä W16V25 og utvikler 5000 hk v/900 o/min. Akselgenerator er Marelli fabrikat. Propeller og reduksjonsgear er gammelt utstyr. Allweiler har levert pumper, og ventilasjonsanlegget er fra Wangsmo.

Optimar Giske AS har sammen med rederiet designet en komplett fabrikk spesialdesignet for oppdraget utenfor Afrikakysten. Fryserommet er økt kapasitetsmessig fra 607 m3 til 942 m3.

260b_838803075.jpg
260b_838803075.jpg

Pam Refrigeration har levert nytt utstyr og oppgradert gammelt for kuldeanlegget, blant annet nye platefrysere type DSI. Oppgraderingen var nødvendig for drift i varme strøk. Leveransene omfatter også nytt kuldeanlegg for proviant og for air-condition.

Selstad AS har levert trålutrustning, og fartøyet er arrangert for pumping av fangsten fra hekken. I den forbindelse er trålvinsj blitt overhalt, og fartøyet har fått ny hekk og ny trålgalge.

.M/S «Midøy Viking»s lugarkapasitet er utvidet med 13 køyer, og det innebærer at båten nå kan ha et mannskap på 39 personer. I den forbindelse måtte også redningsutstyret oppgraderes. Malingsproduktene som er anvendt, er fra International Maling, og Vest Sandblåsing har utført arbeidet, inkludert sandblåsningsarbeidet.

Isowest har levert isolasjonsprodukter til innredningen, og Miele har stått for leveransen av vaskeriutstyr. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Vik Elektro og de elektroniske av Thor Falkevik AS.

Etter ombyggingen har M/S «Midøy Viking» følgende hoveddata:

Lengde o.a.
69,45 m
Lengde p.p.
62,20 m
Bredde største
12,00 m
Dybde i riss til h.dekk
5,10 m
Dybde i riss til sh.dk.
7,60 m
Draft
6,05 m
RSW kap.
942 m3
IMO nr.

Brennoljekapasitet er 326 m3 og ferskvannkapasitet er 196 m3.

*

Solstrand AS ombygger ringnotsnurperen «Bjarne Nilsen», et arbeid som skal ferdiggjøres i mai, bnr. 78 er en brønnbåt for Fjordlaks AS for levering i juni og så følger bnr. 80 som er et seismikkfartøy for Uksnøy Barents AS for levering november. Bnr. 81 er et oppdrag for Ocean Mainport Offshore Ltd. planlagt for levering mai 2007, og så følger to MT 6009 Mk II PSV fartøyer bestilt av Trico Supply, det første har bnr. 83.