Gå til innhold
Annonse
Annonse

Selfa Arctic Trondheim AS overleverte en Speedsjark 32’ til Marika Fiskeri AB, Hönö i Sverige den 6. desember 2010 som byggenummer 245-3210.

Fartøyet er svært godt rigget for juksa, dorg og linefiske. I baugen har fartøyet innmotert ballasttank for enda bedre haleegenskaper og stabilitet. Båten skal drive med linefiske med Beitir halvautomatisk lineanlegg, samt juksafiske etter hvitfisk og dorgefiske. Rederiet hadde tidligere en tråler som nå er solgt.
Båten er bygget etter norske regler for merkeregistrerte fiskefartøy over 6 meter og har utført krengeprøve og stabilitetsrapporten viser god stabilitet for alle typer konvensjonelt kystfiske samt for bankfiske.

M/S «MARIKA»
Hoveddata:
Lengde o.a. 9,98 m
Bredde 3,84 m
Lasterom 12 m3
Akterdekk 21 m2

Maskineri
Sjarken har et Cummins fremdriftsmaskineri type QSC 8,3-M som utvikler 500 hk v/2600 o/min og som via et ZF gear driver et West Mekan propellanlegg med Radice fast propell fra Sleipner.
En Sleipner sidepropell styres med trinnløs hastighet fra konsoll oppunder tak på akterdekk og er også koblet til autopilot. Johnson har levert spylepumpe. Båtens toppfart er 27 knop og normal marsjfart 20 knop.

Dekk
Dekkslengde på styrbord side er 6,3 meter, og akterdekket er på 21 m2. Det kan lastes/losses 9 plastcontainere gjennom luken til det 12 m3 store lasterommet. I tillegg er det to fiskeluker som letter håndteringen av fisk.
Fartøyet er utstyrt med Beitir autolineanlegg, Beitir BS 210 linekveiler og 3 stk. juksamaskiner.

Innredning
Fartøyet har åpen og trivelig interiørløsning med skipsdørk i lugar og styrehus. Førerposisjon på styrbord side er moderne og ergonomisk med integrerte flatskjermer, joystickstyring og god sikt. Førerstol er type Recaro NorthSea. Det er montert Selfa Dørkvarmeanlegg som gir et tørt og varmt inneklima. Det er også installert Webasto dieselvarmer.
Pantry er utstyrt med elektriske kokeplater, vask, kjøleskap og god skapplass. På styrbord side i lugaren er toalettrom med dusj, og forut er det to faste køyer. Et 24 V el.anlegg er montert av verftet og godkjent av Elpro AS.

Elektronikk
Det elektroniske utstyret er levert av ProNav og montert av båtbyggeriet. Det består av Simrad NX-45 kombinert radar og ekkolodd, Simrad AP35 autopilot, Olex kartsystem, Simrad RS82 VHF, Defa landstrømanlegg og Nokia 810 mobiltelefon.

Selfa skal levere åtte fartøyer fra sine to båtbyggerier; fem er Speedsjarker og tre er Kystsjarker. Selfa mener at markedet nå er i sterk bedring etter lang tids dvale.