Gå til innhold
Annonse
Annonse

M/S «MARIE MÆRSK» ble levert den 21. oktober 2013 som skip nummer fire i Triple-E serien. Dette er Daewoo Shipbuilding and Marine Engineerings byggenummer 4253 og eier er A.P. Møller - Mærsk A/S.

Gudmor for « MARIE MÆRSK» var Bettina Schacht, gift med Otto Schacht, Executive Vice President, Kuehne + Nagel KG. Skipet er oppkalt etter søster av A.P. Møllers mor. Det er 6. gangen at rederiet bruker dette navnet på sine skip. Nybygget erstatter «Eugen Maersk» (15.500 teu) på ruten Fjerne Østen til Europa og Baltic.

Maersk Line

fremviste overskudd på $554 millioner i 3. kvartal 2013. Volumene økte med 10,6% i samme periode, men fraktratene falt med 12,2%. Rederiet forventer at 2013 resultatet skal bli betydelig bedre enn det for 2012 som var på $461 millioner.

Triple-E

Totalt skal det bygges 20 enheter av denne typen skip med leveringer frem til og med 2015. Triple-E kommer av Economy of scale, Energy efficiency og Environmentally improved. Skipstypens dimensjoner er enorme, noe som naturlig nok restrikterer fleksibiliteten når det gjelder havnemuligheter. Skipene kan heller ikke gjøre bruk av den utvidete Panama-kanalen når denne kommer i drift i 2015.

Prisen per skip er blitt oppgitt til cirka US$190 millioner. Dette ligger godt over det som er blitt kontrahert senere og som det skal konkurreres med. Nylig var prisen $140 millioner for en ordre på fem skip i denne størrelsen. Men det er godt mulig at den nå har begynt å stige så vidt igjen.

For å gi et begrep om skipets størrelse så må man ha 11.786 semi-trailere for å matche skipets kapasitet, – eller skipet kan frakte 1.440.000 vaskemaskiner.

Skipet seiler med besetning på ca. 22 personer, men kan klare seg med kun 13. Det er imidlertid lugarplass til opp til 34 personer.

Skipet fører dansk flagg med Dragør som registreringshavn og er klasset i ABS til klasse ✠A1, Container Carrier, HIMP, ✠AMS, ✠ACCU, MAN-A, NBLES, TCM, FL 25, SH, SH-DLA, BWT, ENVIRO+, GP, SHCM.

M/S «MARIE MÆRSK»

Hoveddata:

(alle tall “circa” uten garanti):

Lengde o.a. 399,00 m
Lengde b.p.p. 376,21 m
Bredde 59,00 m
Dybde i riss 30,30 m
Høyde fra base line 73,00 m
Container kapasitet 18.270 teu
DW 194.435 t
GT 194849
Draft 15,00 m
Reefer cont. 1800
Stålvekt 55.000 t
IMO (Majestic) 9619933

Med referanse til ovennevnte er det vanskelig å få verifisert DW og GT. Klasseselskapet ABS sier for eksempel DW på 194.435 tonn og har to tall for GT, 35835 og 194849. Rederiet har tidligere oppgitt DW på 165.000 tonn.

Tankkapasitetene er 14.158 tonn fuel olje, 990 tonn dieselolje, 1048 tonn ferskvann og 64.869 tonn ballast (alle tall “cirka”).

Maskineri

Skipet er bygget for slow steaming med gjennomsnittsfart på 16 knop. Det er to fremdriftssystemer ombord som fører til lavere omdreiningstall og gir mer enn 10% energibesparelser. Alle Maersk Line skip i ordre blir utstyrt med “waste heat recovery system”. Dette systemet kjenner man igjen fra tidligere Maersk nybygg. Systemet bruker varm exhaustgass for å skaffe ekstra fremdrift for skipet. Uten dette ville bunkersforbruket og CO2 utslippene blitt ca. 9% høyere.

Fremdriftsmaskineriet med to “ultra-long stroke” 8-cylinder MAN Diesel & Turbo 8S80ME-C 9.2 dieselmotorer fra Doosan Engine Co., Ltd. på totalt 59.360 kW med 2x4-bladete propeller. Service speed er ca. 22 knop, og bunkersforbruk per dag er beregnet til ca. 100 tonn.

Mecklenburger Metallguss GmbH er leverandør av propellanleggene. Alfa Laval Qingdao har levert 4 x exhaust gas economizers og kjelutrustning. Siemens AG har stått for motorer til akselgeneratorene. Kranutrustningen er fra Dongnam Marine Crane Co., Ltd.

Serien Triple-E fra DSME fortsetter med “Madison Mærsk” som bnr. 4254 som skal leveres i 2013. I 2014 kommer så “Magleby Mærsk” som bnr, 4255, “Maribo Mærsk” som bnr, 4256, “Marsal Mærsk” som bnr. 4257, “Matz Mærsk” som bnr. 4258 og “Mayview Mærsk” som bnr. 4259. Det skal så leveres ytterligere fire skip i 2015 og seks i 2015.