Gå til innhold
Annonse
Annonse

Samsung Heavy Industries Co. Ltd., Koje overleverte Ro-pax skipet «Maersk Dunkerque» til Norfolkline B.V., Scheveningen, Holland 27. september som byggenummer 1523 fra det sør-koreanske verftet.

Skipet er bygget etter design fra Mærsk Ship Design A/S og byggeverftet. Arkitektonisk design er av Steen Friis Design.

Nybygget er det første av tre skip som skal drive ruten mellom Dover og Dunkerque, og dermed får servicen en vesentlig oppgradering. Ruten var for øvrig den første Ro-pax ruten i Norfolklines regi samt den første av sitt slag i A.P. Møller - Mærsk systemet. Nybygget er skreddersydd for denne ruten. Hittil har personbiltallet vært ca. 100.000 per år, et tall som ventes stige betydelig fremover. For øvrig har Dunkerque bygget dobbelt-lane ramper spesielt for de nye Ro-pax skipene.

Rederiet
Norfolkline startet sin virksomhet for mer enn 50 år siden, og det første Ro/ro skipet kom i 1969. Fra 1985 har rederiet vært i A.P. Møller - Mærsk A/S' eie. Siden 1992 har Felixstowe vært rederiets base.

Norfolkline har nylig overtatt Norse Merchant Group Ltd. og blir dermed også aktiv på Irskesjøen. I fergetrafikken anvendes her innbefraktet tonnasje fra et italiensk rederi. Utvidelsen betyr en operasjon av 20 skip med mer enn 300 avganger ukentlig på de forskjellige rutene.

M/S «MAERSK DUNKERQUE»
Et begrep som nevnes i forbindelse med denne typen skip er "to-i-ett" der passasjerer er fullstendig adskilt fra det som har med frakt å gjøre. Tidligere har kombinasjonen av passasjerer og frakt gjerne gått en del utover passasjerkomforten.

Ombord i «Maersk Dunkerque» får sjåførene sin egen "avdeling" med restaurant, lounge, avslappingsfasiliteter, internettadgang og fantastisk utsyn gjennom panoramavinduene på dekk-7.

Tilsvarende er situasjonen for de andre passasjerene som har sine spise- og underholdningsfasiliteter.

For å vinne fraktkundenes tillit er opprettholdelsen av regulariteten på servicen svært viktig. Skipet har derfor back-up systemer, blant annet kan farten holdes med tre av de fire hovedmotorene, og med 40.000 kW ytelse tilgjengelig har man også muligheten til å innhente eventuelle forsinkelser som måtte oppstå av en eller annen årsak.

Kapasiteten for passasjerer på ca. 780, for biler ca. 200 og for trailere ca. 120. M/S «Maersk Dunkerque» er klasset i LR @100A1, RoRo Cargo and Passenger Ship +LMC, UMS, CCS, ICC, NAV1, IBS, IWS, EP-BGPR, PSMR, IFP and with descriptive notes; ShipRight(FDA, DSA, CM), SERS, SCM, LI and compliance DNV F-AMC notation.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
185,65 m
Lengde p.p.
172,00 m
Bredde p.sp.
28,40 m
Bredde største
29,12 m
Dybde i riss h.dk.
9,70 m
Dybde i riss upper dk.
15,70 m
Dwt
6.787
Draft design
6,75 m
GT
35.923
NT
10.776
Pbe
200
Passasjer kap.
780
Trailer kap.
2000 lm
IMO nr.
9293076

Maskineri
Fremdriften besørges av fire MAN B&W 8L48/60B dieselmotorer hver med ytelse 9600 kW som driver Renk propellanlegg. Styremaskineri er merke Porsgrunn, og ror er fra Becker Marine. Båten har to baugthrustere og en thruster akter fra Kawasaki HI hver på 1800 kW samt tunnelthruster av type Kamewa Ulstein. Servicefart er ca. 25 knop.

Strømforsyningen besørges av tre HSD (Doosan) 6L32/40 hjelpemotorer med total ytelse 6840 kW og to Nishishiba akselgeneratorer på totalt 4560 kW.

Pumpeleveransene er fra Desmi og IMO, og Aalborg Industries har levert kjelutrustning. CC Jensen har levert filtre og NRTEC lydisolasjon.

Dekk
Trailerdekkene er altså dekk 3. og 4., og disse er forbundet med intern rampe. Den er ikke tenkt brukt til daglig drift, men gir skipet fleksibilitet hvis andre havner skal anløpes. Bilene stues på 5. dekk der 900 lanemeter er tilgjengelig for personbiler. Dekk 2 inneholder kontrollrom, tavlerom, verksted, thrusterrom og styremaskiner. 6. og 7. dekk inneholder passasjerfasilitetene, 8. dekk har mannskapslugarer, messer, dagrom og konferanserom og 9. dekk utgjøres hovedsakelig av kommandobroen med 360 graders utsyn. Dekksgulv er leveranse fra Bergo Flooring.

Stabiliseringssystemet er fra Sperry Marine Electro-Hydraulic type. MacGregor har levert internrampe på 3,3 x 49 meter og Ro-Ro utstyr. Dekksmaskineri er fra National Oilwell Varco, mens anker- og fortøyningsspill er fra Rauma Brattvaag.

Viking har levert redningsutstyr til nyb

ygget, og avfallsbehandlingssystemet er fra Uson. Skilter er levert av Suntex.

Diverse
Paneler på innvendige skott er levert av Gislaved Folie, og Lautex produkter er anvendt oppunder dekk. Stoler er fra Skeie, stoffer kommer fra Svensson Markspelle og skinn fra Elmo.

Komplett navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er levert av Furuno Danmark type NAV1 +IBS inkl. VSAT. UMS/monitoring anlegget er levert av Kongsberg Maritime og MAN B&W.

*

Samsung Heavy Industries skal levere søsterskipene «Maersk Delft» og «Maersk Dover» i 2006. Verftet har ellers en enorm ordrebeholdning på hele 137 skip på totalt 13,6 millioner dwt per desember 2005. Verftet har tatt godt for seg av kontraheringene de siste årene for skipstyper som LNG carriers, container- og tankskip.