Gå til innhold
Annonse
Annonse

Norfolkline B.V., Scheveningen, Holland overtok 25. januar det andre skipet i serien på tre som bygges ved Samsung Heavy Industries Co. Ltd., Koje. Ro-pax skipet «Maersk Delft» med byggenummer HN 1524 ble så døpt i Dunkerque 25. januar av fru Claire King. Skipet er bygget etter design fra Mærsk Ship Design A/S og byggeverftet.

Norfolkline startet sin virksomhet for mer enn 50 år siden, og det første Ro/ro skipet kom i 1969. Fra 1985 har rederiet vært i A.P. Møller - Mærsk A/S' eie. Siden 1992 har Felixstowe vært rederiets base.

Norfolkline har nylig overtatt Norse Merchant Group Ltd. og blir dermed også aktiv på Irskesjøen. I fergetrafikken anvendes her innbefraktet tonnasje fra et italiensk rederi. Utvidelsen betyr en operasjon av 20 skip med mer enn 300 avganger ukentlig på de forskjellige rutene.

M/S «MAERSK DELFT»
Arkitektonisk og interiørmessig design er denne gangen ved Anne Vilsbøll. «Maersk Delft» går også inn på ruten mellom Dover og Dunkerque. Dunkerque har bygget dobbelt-lane ramper spesielt for de nye Ro-pax skipene.

Et begrep som nevnes i forbindelse med denne typen skip er "to-i-ett" fordi passasjerer er fullstendig adskilt fra det som har med frakt å gjøre. Tidligere har kombinasjonen av passasjerer og frakt gjerne gått en del utover passasjerkomforten. Det gjør det ikke ombord i «Maersk Delft» med skipets separatarrangement.

Kapasiteten for passasjerer på ca. 780, for biler ca. 200 og for trailere ca. 120. M/S «Maersk Delft» er klasset i LR @100A1, RoRo Cargo and Passenger Ship +LMC, UMS, CCS, ICC, NAV1, IBS, IWS, EP-BGPR, PSMR, IFP and with descriptive notes; ShipRight(FDA, DSA, CM), SERS, SCM, LI and compliance DNV F-AMC notation.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
185,65 m
Lengde p.p.
172,00 m
Bredde p.sp.
28,40 m
Bredde største
29,12 m
Dybde i riss h.dk.
9,70 m
Dybde i riss upper dk.
15,70 m
Dwt
ca. 6.787
Draft design
6,75 m
GT
ca. 35.923
NT
ca. 10.776
Pbe
200
Passasjer kap.
780
Trailer kap.
ca. 2000 lm
IMO nr.
9293088

Maskineri
Fremdrifsmaskineriet består av fire MAN B&W 8L48/60B dieselmotorer hver med ytelse 9600 kW som driver Renk propellanlegg. Styremaskineri er merke Porsgrunn, og ror er fra Becker Marine. Båten har to baugthrustere og en thruster akter fra Kawasaki HI hver på 1800 kW samt tunnelthruster av type Kamewa Ulstein. Servicefart er ca. 25 knop.

Skipets back-up systemer gjør at farten kan opprettholdes med tre av de fire hovedmotorene, og med 40.000 kW ytelse tilgjengelig har man også muligheten til å innhente eventuelle forsinkelser som måtte oppstå av en eller annen årsak.

At det er bra med ekstra maskinkraft viste episoden utenfor Yemen på hjemveien fra Sør-Korea. Flere speedbåter med bevæpnede personer ombord forfulgte da «Maersk Delft», men etter at skipet økte farten, klarte de ikke å holde følge.

Strømforsyningen besørges av tre HSD (Doosan) 6L32/40 dieselmotorer med total ytelse 6840 kW og to Nishishiba akselgeneratorer på totalt 4560 kW.

Pumper er fra Desmi og IMO, og Aalborg Industries har levert kjelutrustning. CC Jensen har levert filtre og NRTEC lydisolasjon. Varmevekslere er av type APV Heat Exchanger.

Dekk
MacGregor har levert diverse Ro-Ro utstyr inkludert internrampe på 3,3 x 49 meter. Dekksmaskineri er fra National Oilwell Varco, og anker- og fortøyningsspill er type Rauma Brattvaag. Stabiliseringssystemet er fra Sperry Marine Electro-Hydraulic type.

Dekk nr. 3. og 4. er trailerdekk, og bilene stues på 5. dekk som måler 900 lanemeter. Dekk 2 inneholder kontrollrom, tavlerom, verksted, thrusterrom og styremaskiner. Passasjerfasilitetene er på 6. og 7. dekk. 8. dekk har mannskapslugarer, messer, dagrom og konferanserom, og 9. dekk utgjøres hovedsakelig av kommandobroen med 360 graders utsyn.

Dekksgulv er leveranse fra Bergo Flooring. Viking har levert redningsutstyr til nybygget, og avfallsbehandlingssystemet e

r fra Uson. Skilter er levert av Suntex.

Diverse
Paneler på innvendige skott er levert av Gislaved Folie, og Lautex produkter er anvendt oppunder dekk. Stoler er fra Skeie, stoffer kommer fra Svensson Markspelle og skinn er fra Elmo.

Komplett navigasjons- og kommunikasjonsutstyr er levert av Furuno Danmark type NAV1 +IBS inkl. VSAT. UMS/monitoring anlegget er levert av Kongsberg Maritime og MAN B&W.

*

Samsung Heavy Industries skal levere «Maersk Dover» i juli. Verftet har ellers en imponerende ordrebok på hele 144 skip på totalt 14,5 millioner dwt per februar.