Gå til innhold
Annonse
Annonse

På dagen ett år etter at det første "verdens største cruiseskip " ble levert, kunne Royal Caribbean Cruises Ltd. overta søsterskipet M/S «LIBERTY of the SEAS» fra Aker Yards, Finland. Skipet med verftets byggenummer 1353 ble overtatt av rederiet 24. april.

Tittelen “verdens største” holder frem til høsten 2009 da samme rederi vil få levert et skip på 220.000 GT og passasjerkapasistet 5400.

M/S «Liberty of the Seas» ventes å starte Caribbean cruise 19. mai. Ultra Voyager skipet ble bestilt høsten 2004, og det ble da opplyst at prisen var euro 570-580 millioner. Med sine 18 dekk er skipets kapasitet økt med ca. 15% i forhold til Voyager-klassen.

Skipet kan tilby et stort utvalg av lugarer, inkludert seks ulike typer familielugarer. Den største suiten er på 113 m2 og kan huse opp til åtte personer. Bassengområdet befinner seg på øverste dekk med basseng for vannsport, en H2O sone med all slags finesser, og det samme området fremstår som utendørs nattklubb når mørket senker seg. Det er stor utendørs klatrevegg, innendørs skøytebane og miniatyr golfbane. Naturligvis er det et stort utvalg av restauranter og handlegater.

M/S «Liberty of the Seas» seiler under Bahamas flagg og har klasse i DNV @1A1, Passenger Ship, RP, E0, LCS-DC, TMON, F-M, BIS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
338,80 m
Lengde b.p.p
303,20 m
Bredde vannlinje
38,60 m
Bredde største (brovinger)
55,90 m
Dybde i riss h.dk.
21,30 m
Dybde i riss upper dk.
47,25 m
Dwt design
10.600
Draft design
8,50 m
Dist. kjøl til topp skorstein
72,3 m
GT
ca. 154.400
Passasjer kapasitet
ca. 3600/max. 4375
Antall passasjerlugarer
1817
IMO nr.
933003

Maskineri
Skipet har fremdriftsmaskineri som består av tre elektrisk drevne ABB Oy Marine Azipod drives, to Azimuth og en fast, alle på 14.000 kW, og videre seks Wärtsilä dieselmotorer type 12V46 hver med ytelse 12.600 kW v/514 o/min som er koblet til hver sin ABB generator. Skipet er utstyrt med fire Kamewa Ulstein thrustere hver på 4400 kW for assistanse i trange farvann. Skipets servicefart er ca. 21,6 knop.

ay322b.jpg
ay322b.jpg

European Engineering har hatt air-condition leveranser til lugarområdene. Lugarmodulene er levert av Aker

ay322d.jpg
ay322d.jpg

Yards, Piikkiö, innredningspaneler er fra Aluwood AB og paneler anvendt oppunder dekk er levert av Lautex. Vacuumtoalettsystemet er fra Evac, Loipart Oy har levert bysse- og messeutstyr og vaskeriutstyr kommer fra Vestek.

Det integrerte navigasjonssystemet er fra Northrop Grumman Sperry Marine B.V, og L-3 Valmarine har levert automasjonssystemet for maskineriet.<

/p>