Gå til innhold
Annonse
Annonse

De to hurtiggående treningsfartøyene «KVARVEN» og «NORDNES» ble levert som byggenumre 414 og 415 fra Marine Alutech Oy i Finland til Forsvarets logistikkorganisasjon. Etter dåpen den 27. august 2010 ble fartøyene overlevert fra sistnevnte til Sjøforsvaret ved flaggkommandør Geir Kilhus.

Dåp og overlevering fant sted ved Shetlands-Larsens brygge i Bergen. Gudmor for «NORDNES» var varaordfører Trude Drevland, mens «KVARVEN» ble døpt av rektor Anne de Lange.
Seremonien var en del av jubileumsprogrammet til Sjøkrigsskolen som feirer 50 år i Bergen, og tilgjengelige offiserer og kadetter fra skolen stod oppstilt på Torgutstikkeren.
Sjøforsvarets ledelse var representert med sjefen for Sjøforsvarets skoler, flaggkommandør Bernt Grimstvedt og nestkommanderende for Kysteskadren, kommandør Arnth Lien – i tillegg til kommandørkaptein Rune Fromreide, sjef for Marinens logistikkvåpen og flaggkommandør Geir Kilhus som er sjef for Forsvarets logistikkorganisasjon maritime anskaffelser.

M/S «KVARVEN» / «NORDNES»
Prosjektet hadde en kostnadsramme på 34 millioner kroner. Fartøyene disponeres av Sjøkrigsskolen for praktisk navigasjonstrening, mens Marinens logistikkvåpen står for driften.
Kongsberg Defence & Aerospace har levert bro og navigasjonssystem. Broen er konstruert for å ligne mest mulig på Nansen-klassen fregattene og de nye kystkorvettene. Toppfarten er oppgitt til 40 knop.
Parallelt med de to nye skolefartøyene vil Marinens logistikkvåpen operere «Vigra» inntil et nytt erstatningsfartøy er ferdig utredet.
Fartøyene er designet av Heikki Haro sammen med verftet, er bygget i aluminium og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 16,40 m
Bredde
4,65 m
Dybde i riss
0,90 m
Displacement
24,5 t
Bollard pull
3,5 t
Brennolje kap.
2600 l
Ferskvann kap.
150 l

Maskineri
Fremdriften besørges av to Caterpillar C18 dieselmotorer hver med ytelse på 651 kW som via to ZF 550 reduksjonsgear driver to RR Kamewa FF410 S vannjet anlegg. Hjelpemotor er Kohler 8,5 EFOZD. Styremaskin er type Vector Stick.
M&H Finland Oy har levert hydraulisk utstyr, og vinsjer er type Muir Atlantic 2500.

Diverse
Fartøyene er arrangert for et mannskap på 6 personer og kan ta totalt 9 passasjerer. I redningsutstyret inngår to Viking redningsflåter, og fartøyene er oppmalt med International malingsprodukter. NorSap har levert styrehusstoler.
Som allerede nevnt, har Kongsberg Defence & Aerospace levert bro og navigasjonssystem som innbefatter Sperry Bridge Master radar, Skipper ekkolodd, Sailor RT 5022 radiostasjon, McMurdo GMDSS, Furuno LH-3000 intercom, Kongsberg Seapath og Sperry Marine kompass, Kongsberg K-Bridge autopilot, Kongsberg plottere, McMurdo Nav-7 værfax og Kongsberg Seatex AIS.

Marine Alutech Oy har flere fartøyer av typene Watercat 1300 Patrol, Watercat 1450 Patrol og Watercat 1500 Pilot i ordre.