Gå til innhold
Annonse

– snurper/tråler fra Karstensens Skibsværft

Annonse

Karstensens Skibsværft A/S, Skagen overleverte den kombinerte snurperen/tråleren M/S «KVANNØY» til Nyholmen AS, Bodø den 22. juni 2015 som verftets byggenummer 427. Fartøyet er bygget etter verftets eget design med lengde på 78 meter og 2475 m3 RSW kapasitet.

Byggekontrakten ble inngått i juni 2013, og skroget som er bygget i Gdansk ved Nauta Shipyard, ankom Skagen i desember 2015. Prisen for nybygget har blitt anslått til over 200 millioner kroner.

Nyholmen AS er et datterselskap av Hansen Dahl Fiskeri. Forrige fartøy med samme navn ble solgt til Færøyene i 2013. Nybygget er rederiets tredje nybygningsprosjekt siden 2000.

Rederiet driver med kombinert trål- og notfiske, hvor trålfisket primært består av kolmulefiske vest for Irland. Øvrig fiske er primært sild og makrell som drives med not.

Karstensens Skibsværft har de siste to årene levert syv pelagiske fiskefartøyer, og ordreboken viser imponerende ytterligere seks fartøyer av denne typen for levering innen de neste to årene.

 

M/S «KVANNØY»

I designet til nybygget har rederiet lagt vekt på optimale arbeidsforhold, sikkerhet og komfort ombord. Fartøyet har alt det nyeste av maskineri, utstyr og innredning. Det fremheves at hovedmotoren (MAN) angivelig har markedets laveste drivstofforbuk, og rederiet var det første som bestiller denne motortypen.

Fartøyet er bygget i stål med to gjennomgående dekk, samt bakk og båtdekk med dekkshus. Det er arrangert med utfallende baug med markant bulb over/under vannlinje. Styrehus, skorstein og for- og aktermast er bygget i aluminium.

Fartøyet har Bodø som hjemstedshavn og er bygget til DNV GL klasse ✠1A1, Ice-C, Fishing Vessel, TMON. M/S «KVANNØY» har følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 78,00 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 70,20 m

Bredde mld. .......................................................................................................... 15,50 m

Dybde i riss h.dk. ................................................................................................... 6,50 m

Dybde i riss sh.dk. ................................................................................................. 9,20 m

Draft scantling ........................................................................................................ 8,00 m

RSW kap. (11 tanker) .......................................................................................... 2475 m3

DW ................................................................................................................... ca. 3.000 t

GT ............................................................................................................................. 2786

NT .............................................................................................................................. 709

IMO .................................................................................................................... 9710919

Drivstofftankene er på 568 m3 og ferskvannstankene på 47 m3.

 

Maskineri

Designfilosofien bak hoved-/hjelpemotor konstellasjonen er en PTO montert på hovedgear beregnet for primær drift av skipets strømforsyning via akselgeneratoren. Roterende omformer betyr at frekvensen kan flyte mellom 50 og 60 Hz, noe som gjør det mulig å redusere hovedmotorens omdreiningstall med 17 prosent.

De tre generatorsettene gir ytterligere strømforsyning, og det elektriske systemet er oppbygget med mulighet for parallelldrift som kontrolleres av skipets Deif PMS system.

Det er videre mulighet for å booste effekten på propellanlegget med opp til 1700 kW. Således blir akselgeneratoren spesifisert som generator og el-motor.

I tillegg er det montert kobling mellom hovedmotor og gear samt Vacon frekvensomformer. På den måten kan hovedmotoren kobles ut, akselgeneratoren startes opp som el-motor og dermed kjøre diesel-elektrisk fremdrift. Den maksimale effekten på propellen ved diesel-elektrisk vil være 2400 kW.

Fremdriftsmaskineriet består av en MAN Diesel & Turbo 6L32/44 CR dieselmotor (common rail) på 3600 kW som er koblet til et MAN Diesel & Turbo propellanlegg type VBS1080 med diam. 4200 mm via Scana Volda ACG 1080 reduksjonsgear.

Prøveturene viste følgende tall for gjennomsnittsfart: 13,9 knop med 2200 kW diesel-elektrisk, 16,3 knop med 3600 kW diesel-mekanisk og 17,4 knop med 4500 kW diesel-mekanisk, inkludert boost.

Hjelpemaskineriet består av 2 x MAN 9L16/21 motorer hver på 940 kW og en Scania DI16 motor 560 kW. I tillegg kommer nevnte akselgenerator av type A van Kaick på 2700 kW/3375 kVA. Nødgenerator er av type Scania/Sisu på 120 kW. Nordhavn Marine & Offshore har levert generatoranlegg type GASI 16-07 på 560 ekW og havne-/nødstrømsanlegg type GASI 9-06E på 150 ekW.

Styremaskineri er type RR Tenfjord SR 722, og fartøyet er utrustet med tre Brunvoll sidethrustere type FU-63-LTC-1750 på 960 kW. PMS er type Deif Delomatic 4, og alarm- og overvåkningssystemet kommer fra Marine Control Services. Pumper kommer fra Bombas Azcue, Alfa Laval har levert separatorer og kompressorleveransene er fra Atlas Copco. Bloksma har supplert bokskjølere. Tanknivåalarmer er leveranser fra Mobrey.

Brannsikkerhetsmessig har Scana Servoteknikk levert varslingsanlegget, mens slukkingssystemet kommer fra Wilhelmsen Technial Solutions.

 

Dekk

Johnson Controls har levert 2 x 1.265.000 kCal/h RSW system med sirkulasjonssystem med Lyng aktuerte Danfoss ventiler, styrt fra Johnson Controls systemet. Vacuumanlegget med 2 x 4200 liter tanker kommer fra Iras.

Fiskepumper er av SeaQuest fabrikat. Vinsjutrustningen er levert av Rapp Hydema, og Brdr. Markussens har levert trålblokker, Blue Line. Triplex har levert dekkskraner og nothåndteringsutstyret, og anker og kjetting av type HHP Spek kommer fra Sotra.

Vinduer er fra Van Wingerden. Den Haan har levert navigasjonslys, og Seematz har supplert 3 x søkelys. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Hempel. I redningsutstyret ombord inngår 2 x 20 personers Viking redningsflåter og Harding MOB-båt i Noreq davit.

 

Innredning

Styrehusinnredningen er utført av Karstensens Skibsværft selv, mens Maritime Montering ellers har utført innredningsarbeidet. Møbler kommer Ekornes og Maritime Montering, og innredningsdører er fra Momec Door. Tre styrehusstoler av type NorSap 2000. LF Ventilation har levert HVAC systemet, og Jets Vacuum har supplert toalettsystemet.

Nybygget er arrangert med innredning for 16 personer. Ved å plassere innredningen lengst mulig vekk fra propellen og øvrige støykilder, dannes et godt grunnlag for en støysvak innredning. Utenom selve plasseringen er det utført en rekke konstruktive tiltak mht støyisolering. Det gjennomsnittlige lydnivå i innredningen er ca. 55 DB(A) v/100% MCR.

Hanstholm Elektronik A/S er totalleverandør av elektronikk og el.installasjon. Hovedtavle er fra El-Con.

 

Elektronikk

Den elektroniske utrustningen for navigasjon, fiskesøkning og kommunikasjon er levert av Furuno Norge og installert av Hanstholm Elektronik. Her inngår blant annet Furuno matrise system, Furuno FSV-25 LF sonar, Furuno FSV-85 MF sonar, Furuno ekkolodd FCV-30 og FSS-1BB, Furuno/Imagenex TS-347A trålsonar, Furuno/Imagenex BS-357 Bowscanner, Furuno 2137BB radar S-band, Furuno 2117BB radar X-band, 2 x Simrad GC80 gyro, Simrad AP80 autopilot, Furuno SC110 GPS-gyro, 2xTecdis T-2138A plotter, MaxSea plotter, Furuno FS-1575 SSB radiostasjon, 2xFuruno FM-8900 VHF og Furuno satkom og sat-TV system. Hatteland har levert 26” X-serie, widescreen monitorer.

*

Karstensens Skibsværft A/S skal fremover levere bnr. 429 “Ruth” i mars 2016. Bnr. 428 er et inspeksjonsskip for Søværnet som skal leveres etter 2016. Nye “Beinur” på 78 meter skal leveres i juli 2016. Som nevnt ovenfor, har verftet totalt seks fiskefartøyer i ordre.