Gå til innhold
Annonse
Foto:Harald Valderhaug
Foto:Harald Valderhaug
Annonse

STX OSV Langsten overleverer i disse dager det første av to AH 12 CD design skip til “K” Line Offshore AS, Arendal som verftets byggenummer 731. Skipet fikk navnet M/S «KL SANDEFJORD», og skroget er bygget ved STX Europe Tulcea.

STX har tidligere levert to skip av samme design, «Rem Gambler» og «Normand Prosper», begge bygget ved Brattvaag verftet.
Da ordren ble inngått høsten 2007 ble ikke kontrahentens navn offentliggjort, og prisen ble oppgitt til 1,7 milliarder kroner for to skip. Det ble den gangen opplyst at “dette blir de kraftigste søsterskipene i Aker Yards’ historie”. Og det brakte ordreboken for forretningsområdet Offshore & Specialized Vessels opp i 81 skip. Det var den gangen. Per 30. september i år var ordreboken på 48 enheter.
Når det gjelder rederiet, omtalte SKIPSREVYEN i nr. 5/2010 leveringen av PSV 06 CD designet «KL BREVIKFJORD» fra STX Norway Offshore AS Brevik.

M/S «KL SANDEFJORD»
Med bollard pull på mer enn 350 tonn passer skipet svært godt for havbunnsoperasjoner, inkludert ploging/trenching. Skipet er utstyrt med ROV hangar og Odim LARS.
Nybygget har hybrid fremdriftsmaskineri og skal utstyres med en 250 tonns A-ramme for subsea konstruksjonsarbeider.
M/S «KL SANDEFJORD» fører NOR flagg, er klasset i DNV til ✠1A1, SF, Supply vessel, Tug, E0, DYNPOS-AUTR (IMO DP II), Comf-V(3), Clean Design, NAUT OSV, TMON, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde b.p.p.
84,80 m
Bredde på sp.
24,00 m
Dybde i riss
9,80 m
Draft max
7,80 m
Dwt
ca. 4.246
Deck space
750 m2
GT
7845
Bollard pull
350 t
IMO
9470466

Tankkapasitetene er ca. 1950 m3 brennolje, ca. 885 m3 ferskvann og ca. 3469 m3 vannballast.

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri er levert av STX OSV Electro og består av to hovedmotorer av type Wärtsilä W16V32 hver med ytelse på 7680 kW, to Wärtsilä propeller med diameter 4600 mm, to Wärtsilä reduksjonsgear og 5 x CAT generatorsett type 3516 C som hver produserer 2200 kW v/1800 o/min. Siemens har levert to generatorer. Nødaggregatet er type CAT C 18 på 340 ekW.
Farten kommer opp i ca. 17 knop ved diesel-mekanisk fremdrift. Service speed i hybrid mode er ca. 14 knop med forbruk på ca. 25 t/d og økonomisk 12 knop med forbruk 16 t/d. I havn er forbruket 3 tonn per dag (24 timer). Systemet kan kjøres enten diesel-elektrisk, diesel-mekanisk eller hybrid som betyr en kombinasjon av begge.
Thrusterutrustningen består av to Wärtsilä Azimuth FS225/MNR hver på 1500 kW, en forut og en akter, samt fire Wärtsilä FT 250 hver på 1200 kW montert forut og akter. Styremaskinen er fra Tenfjord.
Pumpeutrustningen kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorene er fra GE Westfalia og RWO. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert fryse- og kjølemaskineri for proviant, og kjelutrustningen er fra Pyro. Ing. Per Gjerdrum har dessuten levert evaporator, mens tank sounding system og ventilasjonsanlegget er leveranser fra STX OSV Electro. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering.
Samme firma har stått for brannalarmanlegget, mens Autronica har levert brannslukkingsanlegg.

Dekk
I tillegg til ovenevnte A-ramme og Odim Launch and Recovery system er skipet utstyrt med en Odim Anchor Recovery Frame for håndtering av Torpedo type anker. RRM cargo rail-kranene betjener hele hoveddekkets arbeidsområde. Dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, og MacGregor Hydramarine har levert proviantkran. TTS Ships Equipment har levert ROV hangarporter, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er type Wynn. IMS har levert vanntette skyvedører, og Libra Plast har forestått utvendige dører. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
I redningsutstyret inngår redningsflåter fra Viking og MOB-båt fra Mare Safety, type Mare GTC 700 som henger i TTS Marine davit.

Innredning
Nybygget er innredet for 70 personer med 20 enkeltlugarer og 25 dobbeltlugarer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, Miele har levert vaskeriutstyr og Beha bysseutstyr er fra Mare Safety. Teamtec har supplert incinerator, og Jets Vacuum har levert toalettanlegget.
De elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro, og samme firma har levert IAS. DP-systemet er fra Kongsberg Maritime type KPOS DP 21, og O. Øverland har levert og montert det elektroniske utstyret.

Søsterskipet til «KL Sandefjord» skal leveres i april fra STX OSV Langsten og er tildelt navnet «KL Saltfjord» med bnr. 732. Bnr. 737 skal leveres til Island Offshore senere i 2011.