Gå til innhold
Annonse
Foto:Harald Valderhaug
Foto:Harald Valderhaug
Annonse

“K” Line Offshore AS, Arendal overtok det andre nybygget av AH 12 CD design fra STX OSV Langsten den 14. april 2011 som verftets byggenummer 732. Det første bygget var «KL Sandefjord» som ble levert den 7. januar i år. Gudmor for M/S «KL SALTFJORD» var Yoshie Maekawa.

Kawasaki Kisen Kaisha, Ltd. eier mer enn 90 prosent i “K” Line Offshore, mens ADS Offshore også har eierinteresse i selskapet. Når nybygningsprogrammet er ferdig, vil rederiet ha seks enheter med totalinvestering på ca. 3,3 milliarder kroner.
Det japanske morselskapet er involvert i cirka et halvt hundre skip innen omtrent alle shippingsegmentene, slik som Containers, Bulk Carriers, Car Carriers, LNG Carriers, Crude Oil Tankers, Heavy Lifters og Offshore Support Vessels.

M/S «KL SALTFJORD»
Da ordren ble inngått høsten 2007, ble ikke kontrahentens navn offentliggjort, og prisen ble oppgitt til 1,7 milliarder kroner for to skip. Det ble den gangen opplyst at “dette blir de kraftigste søsterskipene i Aker Yards’ historie”. Bollard pull testen for «KL Sandefjord» viste da også 390 tonn, som ble opplyst å være det høyeste som er målt for et skip av denne typen. Offisielt opererer rederiet med 350 tonns slepekraft for skipene.
Skipet egner seg svært godt for havbunnsoperasjoner, inkludert ploging/trenching og er utstyrt med ROV hangar og Odim LARS. Nybygget har hybrid fremdriftsmaskineri og skal utstyres med en 250 tonns A-ramme for subsea konstruksjonsarbeider.
M/S «KL SALTFJORD» fører NOR flagg, er klasset i DNV til ✠1A1, SF, Supply vessel, Tug, E0, DYNPOS-AUTR (IMO DP II), Comf-V(3), Clean Design, NAUT OSV, TMON, DK(+), HL(2.8) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 95,00 m
Lengde b.p.p.
84,80 m
Bredde på sp.
24,00 m
Dybde i riss
9,80 m
Draft max
7,80 m
Dwt
ca. 4.800
Deck space
750 m2
GT
8360
NT
2508
Bollard pull
350 t
IMO
9470478

Tankkapasitetene er ca. 1950 m3 brennolje, ca. 885 m3 ferskvann og ca. 3469 m3 vannballast.

Maskineri
Skipets fremdriftsmaskineri er levert av STX OSV Electro / Siemens og består av to hovedmotorer av type Wärtsilä W16V32 hver med ytelse på 7680 kW, to Wärtsilä propeller med diameter 4600 mm, to Wärtsilä reduksjonsgear og to Siemens generatorer. Videre har skipet fem CAT generatorsett type 3516 C som hver produserer 2200 kW v/1800 o/min. Også nødaggregatet er av CAT fabrikat, type CAT C18DITA på 340 ekW.
Farten kommer opp i ca. 17 knop ved diesel-mekanisk fremdrift. Service speed i hybrid modus er ca. 14 knop med forbruk på ca. 25 t/d og økonomisk 12 knop med forbruk 16 t/d. I havn er forbruket 3 tonn per døgn. Systemet kan kjøres enten diesel-elektrisk, diesel-mekanisk eller hybrid som betyr en kombinasjon av begge.
Styremaskinen er type Tenfjord, og thrusterutrustningen består av to Wärtsilä Azimuth FS225/MNR hver på 1500 kW, en forut og en akter, samt fire Wärtsilä FT250 hver på 1200 kW montert forut og akter.
Pumpeutrustningen og evaporator kommer fra Ing. Per Gjerdrum, Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorene er fra GE Westfalia og RWO. Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert fryse- og kjølemaskineri for proviant, og kjelutrustningen er fra Pyro.
Tank sounding system og ventilasjonsanlegget er leveranser fra STX OSV Electro, og samme firma har stått for brannalarmanlegget, mens Autronica har levert brannslukkingsanlegg. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo. Isoleringsarbeidet er utført av Maritime Montering.

Dekk
I tillegg til ovenevnte A-ramme og Odim Launch and Recovery system er skipet utstyrt med en Odim Anchor Recovery Frame for håndtering av Torpedo type anker. RRM cargo rail-kranene betjener hele hoveddekkets arbeidsområde. Dekksmaskineri er type Rauma Brattvaag, og MacGregor Hydramarine har levert proviantkran. TTS Ships Equipment har levert ROV hangarporter, og ankerutrustningen kommer fra Sotra Marine Produkter.
Bohamet har levert vinduer, og vindusviskere er type Wynn. IMS har levert vanntette skyvedører, og Libra Plast har stått for utvendige dører. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety, type Mare GTC 700 som henger i TTS Marine davit.

Innredning
Nybygget er innredet for 70 personer med 20 enkeltlugarer og 25 dobbeltlugarer. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, Miele har levert vaskeriutstyr og Beha bysseutstyr er fra Mare Safety. Teamtec har supplert incinerator, og Jets Vacuum har levert toalettanlegget.
De elektriske installasjonene er utført av STX OSV Electro, og samme firma har levert integrert automasjonssystem. DP-systemet er fra Kongsberg Maritime type KPOS DP 21, og O. Øverland har levert og montert det elektroniske utstyret.

STX OSV Langsten skal levere bnr. 737 til Island Offshore senere i år.