Gå til innhold
Annonse
Annonse

Havyard Leirvik AS overleverte supplyskipet av UT 755L design, M/S «Kailash» med byggenummer 89, til Garware Offshore Services Ltd., Mumbai, India 22. november 2006. Fartøyet ble døpt 3. november av S. A. Garware.

Leveringen skjedde ett år etter at ordren ble inngått, og prisen ble oppitt å være ca. 135 millioner kroner. Ordren inneholdt en opsjon som senere ble erklært med levering april 2007. I mai bestilte rederiet nok en PSV av samme type med levering mars 2008, og i juli kom ordren for skip nummer fire, og nå med levering desember 2008.

Før den første kontraheringen fant sted, hadde Garware Shipping Corp. kjøpt «Normand Vibran» av UT 755 design bygget 2000 for $18,85 millioner. Rederiet har også fire AHTS fartøyer, søsterskip, bygget i Singapore i 1983-84.

Grunnlegger av rederiet var avdøde Padma Bhushan Shri B. D. Garware, og etableringen skjedde for 30 år siden. I januar 2006 ble så navnet forandret til Garware Offshore Services Ltd. Selskapet har mer enn 30.000 aksjonærer og er notert på Bombay Stock Exchange.

I slutten av november ble det opplyst at rederiet har en innkjøpsplan for cirka 14 offshore fartøyer frem til og med 2010 for å kunne delta i offshore boom’en som er i full utvikling.

Garware Offshore har også nylig inngått en avtale med Havyard Leirvik AS for eksklusiv representasjon på det indiske markedet for supply skip, samt markedsføring av Havyard design til indiske skipsbyggere. Det er også blitt fremlagt et forslag til ONGC på vegne av Havyard Leirvik for bygging av 28 offshore fartøyer.

M/S «KAILASH»
Skipet er sluttet for en 3-års kontrakt med Transocean Offshore International Ventures Ltd. Nybygget er klasset i DNV til klasse 1A1, SF, E0, Fi-Fi 1, DYNPOS AUT, HL (2,5), DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
72,00 m
Lengde p.p.
68,20 m
Bredde største
16,00 m
Draft, summer
5,84 m
GT
2160
IMO nr.
9374193

Tankkapasitetene er 970 m3 fuel oil, 900 m3 ferskvann, 1200 m3 drill water, 990 m3 liquid mud, 315 m3 dry bulk, 200 m3 base oil og 390 m3 brine.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Bergen KRMB-9 dieselmotorer hver med ytelse på 2005 kW som driver to Kamewa Ulstein propellanlegg via to Kamewa Ulstein 600 AGSC reduksjonsgear.

Styremaskineriet er merke Tenfjord, og skipet er utstyrt med Poscon joystick. De fire 590 kW thrusterne er type Kamewa Ulstein TT1650 DNP CP.

Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta D9-AUX hjelpemotorer, levert av Bjordal & Madsen, koblet til to Stamford generatorer hver på 313 kVA – og Scandinavian Electric Systems akselgenerator. Nødaggregatet er et Volvo Penta D5A-T-RL/Stamford generatorsett på 86 kVA.

Pumpeleveransen kommer fra Allweiler, kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco og separatorer er levert av Alfa Laval og RWO.

Ventilasjonsanlegget er levert av Aeron AS og installert av JOH. Blikk. Proviantkjølemaskineriet kommer fra Florø Kjøleservice, og Umas har levert tankpeilesystem. Tero Marine har levert system for reservedeler og vedlikehold, og Ahlsell har supplert ventiler. Isoleringsarbeidene er utført av Fatland AS.

Brannsikkerheten i maskinrommet blir ivaretatt av et CO2 slukkeanlegg fra Unitor.

Dekk
Skipets Fi-Fi anlegg er levert av Kværner Oilfield Products, og dry bulk systemet er en Rolls-Royce Marine leveranse. Eikefjord Mekaniske Verksted har utført rørinstallasjoner. Dekksmaskineri er også en Rolls-Royce leveranse, type Rauma Brattvaag, mens TTS Marine har levert dekkskran og Eide Marine Tech ankerutrustningen.

Vinduer er fra Bohamet, og vindusviskere er type Seematz. Winell har hatt leveransen av vanntette skyvedører til fartøyet, og Tranberg har levert lanterner. Nybygget er oppmalt med Jotun malingsprodukter, Dimo har levert anoder og Norcoat har utført overflatebehandlingsarbeidet. Redningsutstyret ombord innbefatter MOB-båt fra Norsafe, Viking redningsflåter fra Mare Safety og sikkerhetsutstyr fra Brude Safety. Innredning Fatland AS har hatt oppdraget med innredningen ombord med bysseleveranse fra Beha og toalettsystem fra Jets Vacuum. De elektriske installasjonsarbeidene er utført av Havyard Electro AS.

Elektronikk
Alarm-/overvåkningssystemet er merke Umas, og DP1-anlegget er levert av Kongsberg Maritime. Sigurd Solberg AS har montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret som omfatter Furuno FAR-2837S og FAR-2117 radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, magnetisk kompass fra Nautisk Service, Sperry gyrokompass, Furuno DS-80 logg, Navipilot VHSC type C/TMC autopilot, Furuno GP-90 navigator, Furuno FS-2570 MF/HF radiostasjon, Furuno NX-700-A navtex, Furuno FA-150 AIS, bærbare Motorola GP 340 VHF, 3xFuruno FM-8800 VHF, Tron TR20 VHF, Tron 40S EPIRB og 2xFuruno Felcom 15 Inmarsat C.

*

Havyard Leirvik AS skal bygge bnr. 85, bnr. 86 og bnr. 91 for Havila Shipping for levering januar, juni og august 2007. Garware Offshore nybyggene er allerede nevnt ovenfor for levering av bnr. 90 i april, bnr. 96 april 2008 og bnr. 97 i 12/2008. Bnr. 92 og 94 er Havilas for levering september og desember 2007. Havila Shipping står også for et nybygg i mai 2008 og bnr. 87 som følger i juni. Deep Sea Supply får levert bnr. 95 i oktober og Simon Møksters bnr. 93 kommer i november. Havila Shipping har i tillegg reservert to AHTS fartøyer for levering i april henholdsvis september 2009.