Gå til innhold

Veolia Transport Nord AS, Region FFR overtok passasjer-/lastekatamaranen M/S «JERNØY» fra Oma Baatbyggeri AS på Stord 6. juli som båtbyggeriets byggenummer 524. Dette er det femte nybygget som verftet leverer til rederiet. Prisen for fartøyet er ca. 35 millioner kroner.

Det var i 2003 at Veolia Transport Norge AS kjøpte FFR AS og tilegnet seg dermed verdifull båtkompetanse, noe som ble ytterligere styrket ved oppkjøpet av Helgelandske AS i 2005.
M/S «JERNØY» er vel 29 meter lang og har plass til 147 passasjerer og kan ta tre biler og seks paller. Båten er bygget i aluminium med katamaranskrog. DIAB har levert divinycell materiale.
Fartøyet startet i ruten mellom Alta og Hammerfest. Rederiet har solgt «Varangerfjord», og nybygget skal først overta for «Renøy» når denne båten er på verksted. Senere skal «Jernøy» trafikkere Helgelandskysten i en tid. Servicefart er ca. 35 knop.
M/S «JERNØY» har HSC Code 2000, Category A klasse og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
29,20 m
Største bredde 9,00 m
BT
218
Kapasitet bil
3
Kapasitet passasjerer 147
Dwt
27
IMO nr 9429766

Brennoljekapasitet er på 6.000 liter og kapasitet for ferskvann er 1200 liter.

Maskineri
Fartøyet har Kamewa Quadruple Water Jet A50 anlegg som drives av fire MTU 8V2000M72CR dieselmotorer som hver yter 720 kW v/2250 o/min. Akselsystemet er fra Powertrain Europe. Fartøyet har videre to Nogva Deere 4045TFM50 hjelpemotorer hver på 57 kW v/1500 o/min. Båten kommer opp i max. fart på 38 knop, og service fart er ca. 35 knop.
Pumpeleveransene kommer fra Jabsco og Grundfos, og varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. Vifter er fra Nyborg, og Zimmer har levert lensevannseparator, mens vibrasjonsdempere kommer fra Vibratec. Ahlsell Stord har stått for leveranse av sanitærutstyr og diverse ventiler.
Alf Lea & Co. Brannvern har levert CO2 brannslukkingsanlegg, sprinkleranlegg og skumsystem for dekk. Brannisolering er utført av Stord Isolering.

Dekk/innredning
Bergen Hydraulic har levert Palfinger PK15500 MA kran og hydraulikkaggregat, mens ankervinsj er fra MB Hydraulikk. Colt Industrier har stått for vindusleveranse, og salongvinduer kommer fra Astrup. Anker og kjetting er levert av Sotra Marine Produkter, og fortøyningsutstyr er fra Erling Haug. Norac Baggerød har levert utvendige dører til båten, og det samme har Libra Plast som også har levert livbåtkasser.
I redningsutstyret inngår Zodiac redningsflåter (MES TO150PB) og redningsbøyle fra Sula Bedriftsteneste. Jotun malingssystemer er benyttet til oppmaling av nybygget. Låssystemene er fra Trio Ving.
I innredningen er benyttet Fibo paneler, og takmaterialer fra Vik Industrier. Møblene er fra Eknes Industrier og Fjordesign. Recaro styrehusstoler er levert av Brødr. Hukkelberg AS, og Stomas har stått for diverse bysseutstyr. Asator AS har utført de elektriske og elektroniske installasjonene.
Manøvreringssystemet ombord er databasert og opereres ved hjelp av joystick. Båten har også en “red box” som registrer alt som blir sagt på broen og all instrumentbenyttelse. Dette for at hendelsesforløpet skal kunne rekonstrueres dersom en ulykke skulle inntreffe.