Gå til innhold
Annonse
Annonse

Brevik Construction AS, Brevik har levert nok et supplyskip til Island Offshore VIII KS, Ulsteinvik. M/S «Island Spirit» med byggenummer 41 ble døpt av Kari Sundet og overtatt av rederiet 12. januar. Også dette nybygget er av UT 755 LN design, og prisen er cirka 130 millioner kroner.

Aker Brevik AS inngår i Aker Yards gruppen og har Brevik Construction og Aker Braila som datterselskaper.

Skroget er denne gangen bygget ved Vyborg Shipyard, og fartøyet er det 20. av denne typen som er levert fra Brevik Construction AS. KredittBanken, Ålesund (êslandsbanki) har arrangert finansieringen av nybygget, og mange lokale bedrifter har hatt leveringer av utstyr til skipet. Fartøyet starter sin virksomhet i Nordsjøen.

M/S «Island Spirit» er klasset i DNV til klasse @1A1, SF, E0, DK(+), HL (2,5), LFL*, DynPos, AutR, Clean, Tmon og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
73,60 m
Lengde p.p.
68,30 m
Bredde største
16,00 m
Dybde i riss
7,00 m
Draft
5,80 m
Dwt
ca. 3.195
Dekksareal
690 m2
Dekkslast
1.600 t
GT
2263
NT
1120
IMO no.
9350795

Tankkapasitetene er 995 m3 brennolje, 650 m3 ferskvann, 1372 m3 ballast/drillwater, 993 m3 liquid mud, 397 m3 brine, 211 m3 base oil. Dry bulk kapasiteten er 315 m3.

Maskineri
Hovedmaskineriet består av to Bergen KRMB-9 dieselmotorer, hver med ytelse 2005 kW v/825 o/min. Via Kamewa Ulstein 600 AGSC-KP500ND reduksjonsgear driver maskineriet

vulkan_islandspirit_696084121.jpg
vulkan_islandspirit_696084121.jpg

Lastesystemene blir fjernstyrt av et UMAS system. Fartøyet har lossestasjoner midtskips på styrbord og babord side. De fem cementankene på totalt 315 m3 er levert av Rolls-Royce som også har levert de tre roll-reduction tankene. Båten er klargjort for Fi-fi utstyr.

Dekksmaskineri er Rauma Brattvaag leveranser, og ABAS-kranen er type Knuckle boom. Sotra Marine Produkter har levert anker og kjetting. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra

brevikelektro_islandspirit_989275024.jpg
brevikelektro_islandspirit_989275024.jpg

De

t elektroniske utstyret ombord er levert og montert av Basse Gundersen AS og omfatter Furuno FR-2117 X-band radar, FR-2137 S-band radar, Skipper GDS 101 ekkolodd, Bergen Nautik magnetisk kompass, Ben Anthea logg, Bridgemate gyrokompass, Simrad AP9 autopilot, Simrad GN33 DGPS, Sailor radiostasjon, Sailor H2095C Inmarsat C, JRC N300A navtex, to Sailor VHF, Motorola UHF, Sailor KDU1900 AIS, Tron 40S nødpeilesender, SART radartransponder og ShipEquip TV- og dataantenner. DPII-systemet er fra Marine Technologies.

Brevik Construction AS skal levere bnr. 42 til Farstad i april, og samme rederi har dessuten to opsjoner. 2006 avsluttes med nok en PSV for Island Offshore i desember, og samme rederi skal ta levering av bnr. 46 i mars 2007. Verftet har også vunnet Farstads bestilling for en PSV som skal på kontrakt til Hydro. Dette blir bnr. 47 med levering juli 2007.