Gå til innhold
Annonse
(Foto: Gunder Tande Sandersen)
(Foto: Gunder Tande Sandersen)

– Subsea konstruksjonsfartøy fra VARD Brevik

Annonse

Island Offshore Shipholding L.P. fikk overlevert M/S «ISLAND PRIDE» som byggenummer 785 fra Vard Brevik den 23. april 2014. Dåpen fant sted 29. mars med Lilly Borgundvåg som gudmor, gift med den legendariske skipsdesigneren Sigmund Borgundvåg.

Etter overleveringen startet skipet på en 5-måneders kontrakt med Maersk Oil. Skipet er designet som et “multifunctional subsea/ROV service/ offshore supply” fartøy og har DNV klasse notasjoner ✠1A1, ICE-C, Offshore Service Vessel, Supply, SPS, SF, LFL*, COMF-V(3), HELDK, E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8).

Skipet har to uavhengige systemer for launching & recovering Remotely Operated Vehicles (ROV) for operasjon på opp til 3000 meters dybde og en 125 tonns AHC offshore kran.

Nybygningskontrakten av Rolls-Royce UT 737 CD designet ble inngått i mars 2012, og prisen ble da oppgitt til over 500 millioner kroner. Skroget er bygget ved Braila verftet i Romania.

M/S «ISLAND PRIDE» fører Bahamas flagg etter overleveringen fra verftet med Nassau som registreringshavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 103,30 m
Lengde b.p.p. 87,45 m
Bredde største 21,00 m
Dybde i riss 8,80 m
Dw ca. 4.200 t
Draft max. 7,00 m
Dekksareal 900 m2
Dekkskap. ca. 2.700 t
GT 6754
NT 2027
IMO nr 9630547

Tankkapasitetene er 1890 m3 brennolje, 1050 m3 ferskvann, 2730 m3 vannballast, 105 m3 dry bulk, 1160 m3 liquid mud, 1160 m3 brine, 250 m3 base oil og 310 m3 methanol.

Fra v. Håvard Ulstein (Island Offshore), Sigmund Borgundvåg, Lilly Borgundvåg (gudmor) og Morten Ulstein (Island Offshore).
Fra v. Håvard Ulstein (Island Offshore), Sigmund Borgundvåg, Lilly Borgundvåg (gudmor) og Morten Ulstein (Island Offshore).

Maskineri

Skipets dieselelektriske fremdriftsmaskineri omfatter fire RRM Bergen dieselmotorer, to av type C25:33L9A-6 hver med ytelse på 2880 kW v/900 rpm og to type C25:33LSA-9 hver på 1920 kW v/900 rpm. RRM generatorene er type AEM SE 630 S8, hver på 2304 kVA (2) og type AEM SE 710 M8 (2).

De to fremdriftsthrusterne er av Rolls-Royce fabrikat av type AZP 120 CP hver på 2200 kW. RRM leveransene dekker også hovedtavle og alarm system.

Sidethrusterne er også RRM leveranser med to enheter av type TT 2200 DPN CP hver på 883 kW og en azimuth TCNS73/50-180 CP (VROS) på 883 kW.

Nødaggregatet har en Nordhavn Scania CV DI16-55M06 på 400 kW motor. Skipets fart oppgis til ca. 15,8 knop v/5,3 m dypgående.

Pumpeutrustningen er levert av Ing. Per Gjerdrum, kompressorer er fra Sperre og TMC og Alfa Laval har supplert separatorer. Vard Accommodation har levert ventilasjonsanlegget og kulde proviantanlegg. Ing. Per Gjerdrum har også forestått BWTS.

Tankpeilesystemet er type Acon (RRM), og kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro og Clayton. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra Norco Oslo AS. CJC har levert filter for LO/FO, og Brødrene Dahl har supplert ventiler.

Brannsikkerheten ivaretas blant annet av et Autronica Flexifog brannslukkingssystem og diverse løst brannslukkingsutstyr fra Brude Safety.

Dekk/diverse

Offshore kranen som nevnt ovenfor, er levert av National Oilwell Varco, og dekkskraner kommer fra Aukra Maritime og TTS Ships Equipment. Helidekk som er dimensjonert for Sikorsky-S92, er levert av Maritime Products. RRM er leverandør av dekksmaskineri og anti-rolling systemet.

Skipet er utstyrt med to fullt integrert WROVs og LARS 4.5 system. Vinsj- og LARS system for ROV er levert av Ulmatec. Anti-heeling systemet er en Framo leveranse. Fossen Shipping har levert ankerutrustning. Libra-Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. Nybygget er oppmalt med International Maling malingssystemer, og Norcoat har utført arbeidet.

Redningsutstyret ombord består blant annet av to Noreq-LBT livbåter à 48 personer, to Viking redningsflåter à 12 personer og Mare Safety MOB-båt GTC 700 pluss Noreq NPDS 3500 H.

M/S «ISLAND PRIDE» har innredning med kapasitet for 90 personer fordelt på 16 enkeltlugarer og 37 doble, og innredningsoppdraget er utført av R&M Ship Interior. Sanitæranlegget kommer fra Jets, og bysseutstyr er av Beha fabrikat. Delitek har levert compactor, og incinerator er fra TeamTec.

Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord, og PMS er fra Delomatic Deif. Vard Electro og Navcom har levert det elektroniske broutstyret, og brokonsoller er fra RRM. DP-anlegget er type BridgeMate DP2 fra Marine Techonologies.

Intercom anlegget kommer fra Ulstein COM, Ship Equip har levert sat.TV-antenne mens sat.data antenne er fra Telenor.

----

VARD Brevik skal nå levere bnr. 798 og til Island Offshore. Samme rederi har bestilt en avansert OSV som skal leveres i 1. kvartal 2015. Verftet skal også bygge to offshore fartøyer for hittil ikke navngitt kunde. Disse skal leveres i 3. kvartal og 4.kvartal 2015.