Gå til innhold
Annonse
Foto: Gunder Tande Sandersen
Foto: Gunder Tande Sandersen
Annonse

M/S «ISLAND DUKE» ble levert fra Vard Brevik til Island Offshore X KS, c/o Bergstein AS den 11. juli 2013 som det første skipet i en serie på fire PSVer av UT 717 CD design. Nybygget er verftets byggenummer 795.

Kontraheringsprisen er ca. NOK 250 millioner, og skroget er bygget ved Braila i Romania. Når dette skrives, oppgis fartøyet som ledig for nye oppdrag i Nordsjøen, og markedsslutningene har ligget i området £11.000 til £18.000 per dag.

M/S «ISLAND DUKE» er bygget til DNV klasse ✠1A1, ICE-C, Standby Vessel, Fire Fighter I, OILREC, SF, LFL*, COMF-V(3), E0, DYNPOS-AUTR, NAUT-OSV(A), CLEAN DESIGN, DK(+), HL(2.8), TMON. Fartøyet fører Bahamas flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 84,45 m
Lengde b.p.p.
76,20 m
Bredde største 17,00 m
Dybde i riss 7,30 m
Draft
6,10 m
Dw
ca. 3.750 t
Dekksareal
800 m2
Dekkskap.
ca. 1.800 t
GT
3315
NT
1206
IMO nr
9645932

Tankkapasitetene er 1142 m3 brennolje, 780 m3 ferskvann, 1520 m3 vannballast, 270 m3 dry bulk og 1111 m3 ORO.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet utgjøres av 2 x Bergen C25:33L8PCD dieselmotorer hver med ytelse 2560 kW v/900 o/min som er koblet til to RRM propellanlegg hver med diam. 2900 mm. Skipet har to akselgeneratorer hver på 2400 kVA for kraftforsyning, samt 2 x Nogva Scania DI 12 64M hjelpemotorer hver på 398 kW koblet til to Stamford generatorer hver på 470 kVA. Nordhavn/Sisu nødaggregatet type GASC 7-06E er på 165 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT1850 DPN CP thrustere hver på 760 kW forut og to RRM TT1650 thrustere akter hver på 590 kW. Ditech har levert Mahle Engine Protection System (EPS), systemet erstatter tradisjonelle fuel separatorer. Systemet skal også ombord i de neste bygg til Island Offshore.

Yarwil har levert Selective Catalytic Reduction (SCR) systemet for NOx reduksjon. Pumpeutrustningen er levert av Allweiler, og kompressorer er fra Sperre og Atlas Copco. Alfa Laval har levert kjølesystem, og proviant kuldeanlegg er fra Nilsen Frys og Kjøleteknikk. Kjelutrustningen er av Clayton fabrikat, tankpeilesystemt er type Acon (RRM) og Brødrene Dahl har supplert ventiler. Aeron har hatt HVAC leveransen til nybygget.

Brannsikkerhetsmessig har Autronica levert et Flexifog brannslukkingssystem til skipet.

Dekk/diverse

Dekksmaskinerileveransen og dry bulk systemet er det RRM som har stått for, og dekkskran er type HS Marine fra Aukra Maritime AS. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping. Libra Plast har levert utvendige dører, og vanntette skyvedører er fra IMS. International Maling har levert malingssystemene.

I redningsutstyret ombord inngår 6 x 16 personers Viking redningsflåter og MOB-båt fra Mare Safety.

M/S «ISLAND DUKE» har innredning med kapasitet for 26 personer med 14 enkeltlugarer og 6 dobbeltlugarer. Innredningsoppdraget er utført av Maritime Montering. Sanitæranlegget kommer fra Jets, og Jowa har levert behandlingsanlegg for sewage. Bysseutstyr er av Beha fabrikat, og Teamtec har stått for incinerator mens Delitek har levert compactor.

Vard Electro har utført elektroarbeidene ombord og har også installert elektronisk utstyr levert av Marine Technologies, inkludert DP-2 anlegg. RRM har levert alarmsystem (ACON) og hovedtavle. Intercom-systemet er fra Zenitel.

VARD Brevik skal levere flere nybygg til Island Offshore. Bnr. 796 kommer i 4. kvartal og bnr. 785 (UT 737 CD) i første kvartal 2014. Island Offshore har opsjoner for bnr. 797 og 798, og begge skal, hvis erklært, leveres i 2014.