Gå til innhold
Annonse
Foto:Gunder Tande Sandersen
Foto:Gunder Tande Sandersen
Annonse

Island Offshore LNG KS c/o Borgstein AS, Ulsteinvik overtok nybygget M/S «ISLAND CRUSADER» fra STX OSV Brevik den 31. mai 2012 som verftets byggenummer 765. Dette er det første av to skip som ble kontraheret i august 2010.

Det gassdrevne skipet er av UT 776 CDG design og skal ha kostet cirka 450 millioner kroner. Skroget er bygged ved Braila verftet i Romania. Skipet har diesel-/gasselektrisk fremdriftsmaskineri, og LNG tankene fra Cryo har kapasitet for 230 m3 mens dieseltankene er på 957 m3.

M/S «ISLAND CRUSADER» er klasset i DNV med notasjonene ✠1A1, E0, SF, Offshore Service Vessel Supply, DK(+), HL(+),LFL*, Gas Fuelled, Dynpos AUTR, OilRec NOFO 2009, Clean Design, Comf-V(3), Ice-C, NAUT OSV(A), Standby Vessel.

I skrivende stund figurerer skipet på meglerlister som ledig for oppdrag basis Stavanger 7. juni. M/S «ISLAND CRUSADER» seiler under NOR flagg og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 96,00 m
Lengde b.p.p.
82,75 m
Bredde største 20,00 m
Dybde i riss 8,20 m
Draft
6,60 m
Dw
ca. 4.750 t
Dekksareal
ca. 1.000 m2
Dekkslast ca. 2.650 t
GT
ca. 4.676
IMO nr
9602514

Tankkapasitetene er 957 m3 brennolje, 230 m3 LNG, 998 m3 ferskvann, 1857 m3 vannballast/drill water, 311 m3 cement og 2202 m3 ORO.

Maskineri

Skipet har diesel-/gasselektrisk fremdriftssystem med to Bergen C25:33L 6ACD dieselmotorer hver med ytelse 1920 kW og to Bergen C26:33L9AG gassmotorer hver på 2190 kW, fire Marelli generatorer, to på 2048 kVA og to på 2311 kVA og to RRM Aquamaster AZP 120 CP fremdriftspropeller hver på 2500 kW.

Thrusterutrustningen består av to RRM TT2200 DPN CP thrustere hver på 883 kW og en RRM Azimuth TCNS på 883 kW. Fjernkontroll er type Helicon-X3 og joystick system type Poscon.

Nødaggregatet har en Nogva Scania DI 16 55M motor på 405 kW med Stamford generator. Skipet har Yarwil NOxcare katalysator. Ing. Per Gjerdrum AS har levert pumpeutrustningen, separatorer kommer fra Alfa Laval og Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer.

Proviant kuldeanlegg er fra Aeron som også har levert ventilasjonsanlegget til fartøyet. Kjelutrustningen kommer fra Clayton Scandinavia, og Brødrene Dahl har levert ventiler. Autronica har levert et watermist brannslukkingssystem til skipet, mens Air Products har supplert Fi-Fi utstyr til byssen.

Dekk/diverse

Dekksmaskineri er en RRM leveranse, og det samme er anti-rolling systemet med to tanker, samt dry bulk systemet. Alfa Laval har levert tankvaskesystem. To kraner er også av RRM fabrikat (Odim Abas), hver på 3t/12m. Ankerutrustningen kommer fra Fossen Shipping, og vanntette skyvedører er fra IMS. Skipet er oppmalt med International Maling produkter. MOB-båten er type Mare Safety GTC 700 2VD i TTS davit.

Nybygget er innredet med lugarkapasitet for 25 (13 mannskap og 12 passasjerer). Innredningsoppdraget er utført av R&M Ship Interior. Bysseutstyr er type Beha, og vakuumtoalettsystemet kommer fra Jets. TeamTec har stått for incinerator.

STX Electro har utført elektroarbeidene ombord. Intercom-anlegget er type Ulstein Com, Telenor har levert satellitt antenner mens TV-antenne er fra ShipEquip.

DPII-anlegget er en leveranse fra Marine Technologies, og STX Electro, Langva har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret.

STX OSV Brevik skal levere søsterskipet med bnr. 766 i 3. kvartal. Bnr. 756 er bestilt av Troms Offshore og skal være ferdig i mars 2013, og så følger det første nybygget av UT 776 CD design og bnr. 795, begge til Island Offshore, i 3. kvartal samme år. I 4. kvartal 2013 skal bnr. 796 leveres til samme rederi som også har bnr. 785 i ordre for levering 1. kvartal 2014, og som sitter på opsjoner for bnr. 797 og bnr. 798.