Gå til innhold
Annonse
Annonse

Fjellstrand AS, Omastrand overleverte sitt byggenummer 1682, M/S «HAVILA CLIPPER» til Havila Shipping ASA v/Havila Ships AS den 4. januar 2011. Skipet er et PSV 832 CD design, og skroget er bygget i Tyrkia.

Byggekontrakten for skipet ble inngått i oktober 2007, og prisen ble oppgitt til cirka 260 millioner kroner.
Skipet er chartret til Statoil med levering i andre kvartal 2011 for ett års periode med to opsjoner, hver på seks måneder. Skipet skal arbeide i Nordsjøen. Havila Shipping har en flåtedekning på 70 prosent for 2011. Da er ikke opsjonene medregnet.
Skipet er bygget til DNV-klasse med notasjonene ✠1A1, E0, SF, DYNPOS-AUTR, CLEAN DESIGN, COMF-V(Rating 3), DK(10), HL(2.8), LFL*, OILREC.

Hoveddata:

Lengde o.a. 80,40 m
Lengde b.p.p. 70,80 m
Bredde største 17,60 m
Dybde i riss til h.d
7,70 m
Dypgående
6,449 m
GT
3022
NT
1138
Dekk
800 m2
Dekkslast
ca. 2.500 t
Dw
ca. 3.683 t
IMO nr.
9479967

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1070 m3 brennolje, 840 m3 ferskvann, 2050 m3 vannballast og 300 m3 dry bulk.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri bestående av 4 x CAT 3512B dieselmotorer hver med ytelse på 1424 bkW v/1800 o/min, 4 x Marelli generatorer hver på 1360 ekW og to Kamewa Ulstein Azipull propellanlegg. Nødaggregatet har en Nogva Deere motor med ytelse på 115 kW med Stamford generator. Service fart er ca. 12 knop. Skipet er videre utrustet med to Kamewa Ulstein thrustere type TT 2200 hver på 880 kW.
SCR systemet for NOx reduksjon (urea injeksjon) er levert av H+H Umwelt. Sperre har levert kompressorer, separator er fra RWO og Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen til nybygget. Aeron har forestått ventilasjonsanlegget, og tank sounding systemet er fra XTronica. Pyro har levert kjelutrustningen.
Stord Isolering har utført isoleringsarbeidene, mens Lido Marine har utført isoleringsarbeid og teknisk lining. Eikefjord Mek. Verksted har stått for røropplegg, Brødrene Dahl har levert ventiler, og box kjølere kommer fra MPE Cathodic. Eltek har levert brannvarslingssystemet ombord.

Dekk
Dry bulk systemet er fra Flowsafe. Norwegian Deck Machinery (NDM) har levert dekksmaskineri med ankervinsj, slepevinsj og tre capstans. To Palfinger kraner er Bergen Hydraulic leveranser. Ankerutrusningen er supplert av Sotra Marine Produkter.
Vindusleveransen er fra Bohamet, IMS har levert vanntette skyvedører og utvendige dører er fra Libra Plast. Lyskastere kommer fra Norselight og lanterner fra Tranberg, mens Glamox har levert belysningsutstyr. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra Hempel Norway.
I redningsutstyret inngår Viking redningsflåter og Seabear 23 MOB-båt fra Maritime Partner. Medi3 har levert hospitalutstyr.

Innredning/diverse
M/S «HAVILA CLIPPER» er innredet for et mannskap på 25 personer fordelt på 13 enkeltlugarer, en dobbeltlugar, 2 x 3-manns lugarer og en 4-manns lugar. Maritime Montering har utført innredningsarbeidene, og møbler er fra Maritime Møbler. Styrehusstoler er type NorSap, og Beha har tatt seg av bysseutstyr. Atlas har levert incinerator, og komprimator er fra Global Enviro. Toalettsystemet er en Jets Vacuum leveranse.
De elektriske og elektroniske installasjonsarbeidene er utført av Maritim Elektro. Sat.TV kommer fra SeaTel. Xpro har stått for operasjonelle og tekniske manualer ombord.

Fjellstrand AS skal levere bnr. 1685 til Bremnes Seashore i mai og bnr. 1686 til Lingalaks i juni. Begge er arbeidskatamaraner.