Gå til innhold
Annonse
Fotos: Bjørn Ottosen.
Fotos: Bjørn Ottosen.
Annonse

Bergen Mekaniske Verksted AS kunne 10. oktober overlevere det som kan være verdens største “purpose-built” seismikkskip, byggenummer 160, M/S «GEO CELTIC», til Ellen Forlands Rederi. Skipet med en GT på vel 12.000 ble døpt 18. august med fru Monica Wester som gudmor. Prisen for nybygget er ca. 500 millioner kroner.

Skipet er bygget etter et Skipsteknisk design, ST 327, og er prosjektert med tanke på effektiv seismisk drift, god driftsøkonomi, gode sjøegenskaper og lav støy både ombord og til sjøs. Skipet kan ta ombord alle typer forsyninger i rom sjø. Dette omfatter også mannskapsskifte ved bruk av helikopter. Normalt vil skipet således kun anløpe havn ved spesielle anledninger.
Skipsrederen Ellen Forland har vært meget omtalt i pressen i tiden etter kontraheringene. I denne omgang henviser vi til egen artikkel i bergensseksjonen.
M/S «GEO CELTIC» er et 3D/4D seismikk fartøy utstyrt med det beste utstyret som finnes og kan taue opp til 12 streamers. Skipet ble kontrahert basert på en langtidskontrakt med Fugro, og dekket er designet for å oppfylle Fugros spesifikasjoner for det seismiske utstyret som skal være ombord. Alt utstyret er eiet av Fugro.
I parentes bemerket er Fugro også befrakter for «Geo Barents» som ble omtalt i SR nr. 3/07. I det tilfellet overtar befrakteren eierskapet av skipet etter tre år.

Vestlandsprosjektet!
Nybygningskontrakten som ble plassert ved BMV, har vært omtalt som et vestlandsprosjekt idet nesten alle utstyrsleverandørene også er lokale bedrifter. I tillegg kommer at Sparebanken Vest var medvirkende til finansiering og Aon Grieg forsikring av skipet. Når det gjelder finansiering er muligens andre, Eksportfinans og DVB Bank Nordic, kommet inn på et senere tidspunkt.
Skroget er imidlertid bygget ved Stocznia Gdansk i Polen. Nybygget skulle opprinnelig vært levert 5. juli, men ble altså betydelig forsinket. Årsaken skal være vibrasjonsproblemer, og problemer med å oppfylle klassenotasjonen “Comfort Class”. Skipet sies å være det mest avanserte som Bergen Yards gruppen har bygget, og viktigere, hun er først blant flere lignende skip som verftet skal bygge.

M/S «GEO CELTIC»
Første jobben under Fugro-operasjonen er for meksikanske Pemex Exploration and Production, og da følger det naturlig at skipet skal til Mexico Gulfen. Her skal 3D seismiske data innhentes over et område på rundt 7200 km2.
Vi gjengir fartøyets “primary seismic features”:

Streamers:
Type: Sercel Sentinel Solid
Max. length: 12500 m
Max capacity: 12x8000m

Positioning:
On-line Navigation System Concept SysteMrs. Ltd. Spectra & Orca
Primary Navigation Fugro Starfix.HP DGPS
Secondary navigation Fugro Skyfix XP DGPS
Demodulator Fugro 4100LRS
Tailbuoy tracking Seatrack 220 RGPS
Gun array tracking Seatrack 320 RGPS and/or Fugro Protrack RGPS

Source:
Type: Sodera G-Gun
Single source up to 9000 cu. Inch
Dual source up to 4500 cu. Inch

Recording:
Type: Sercel Seal
On-line display Argus By Profocus

Processing:
Hardware: Linux cluster and servers
Software: FSI Uniseis, Paradigm Focus

M/S «GEO CELTIC» fører NIS flagg og er klasset i DNV til klasse ✠1A1 ICE-C SF COMF-V(3)C(3) HELDK-SH RP E0 CLEAN DK(+) og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 100,80 m
Lengde b.p.p.
88,80 m
Bredde p.sp 24,00 m
Bredde største 28,00 m
Dybde i riss til h.dk.
9,60 m
Draft summer
7,00 m
Dwt
ca. 4.750
GT
12091
NT
3633
IMO nr.
9376995

Tankkapasitet for ferskvann er 250 m3.

Dekk
Det er uttalt at det som plasserer «Geo Celtic» “in a league by herself environmentally”, er at alle vinsjene er avanserte elektriske, og ikke hydrauliske. I tillegg til miljøgevinsten gir det operatørene bedre kontroll under mekaniske håndteringer. De avanserte Sercel streamerne betyr minimalt med oljeutslipp til miljøet. Skipet er det første 3D seismiske bygde fartøyet som fullt ut utnytter disse avansert teknologiene.
Skipet har kapasitet til mengder med utstyr, inkludert reservedeler, noe som kan være helt avgjørende når skipet skal være i arbeid lange perioder i strekk. Det er også utmerkede reparasjonsfasiliteter ombord.
Norwegian Deck Machinery (NDM) er leverandør av dekksmaskineri, og Odim har levert deler av et komplett håndteringssystem for 3D seismikk til verdi rundt NOK 30 millioner. Dreggen har levert tre kraner, og ankerutrustning kommer fra Eide Marine Tech. LMF har levert kompressorer for seismikk, Schindler Stahl Heiser har stått for leveransen av heiser, vinduer er fra Lubmor og vindusviskere fra O.S. Solhaug.
Libra-Plast har levert både branndører og GRP dører, mens vanntette skyvedører er fra IMS. Tranberg har levert lanterner, og lyskastere er type Seematz. Nybygget er oppmalt med malingssysstemer fra International Maling, og BSM har utført arbeidene. Blom Marine har levert katodisk beskyttelses produkter, samt boxkjølere.
I redningsutstyret ombord inngår Umoe Schat-Harding livbåter, MOB-båt fra EMS Ship Supply i davit fra TTS Marine og DSB redningsflåter levert av Brude Safety.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdriftssystem med fire Bergen B32:40L9A dieselmotorer hver på 3780 kW og Kamewa Ulstein propellanlegg. Scandinavian Electric Systems har levert komplett dieselelektrisk anlegg med generatorer, tavler, elektriske hovedmotorer og thrustermotorer, samt skipsautomasjonssystemet i samarbeid med Kongsberg Maritime. Det dieselelektriske anlegget er blant de største lavspentanleggene som noen gang er levert til skip med generert effekt på 16800 kVA. De elektriske motorene blir styrt av frekvensomformere med SES’ aktiv front end (AFE) system. Skipets fart beskrives som cirka 16 knop.
Styremaskineri er type Tenfjord som betjener Highlift ror. Skipet er utstyrt med en Brunvoll sidethruster på 1200 kW og en Azimuth på 1500 kW. Havneaggregatet utgjøres av Mitsubishi DPMG motor og Stamford generator på 687,5 kVA.
Ventilasjonsanlegget kommer fra Aeron AS, og Termo Teknikk har levert proviantkuldeanlegg. Pumpeutrustningen er fra Allweiler, både Sperre og Atlas Copco har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO. Umas har levert utstyr for tankpeiling, og evaporator er fra Alfa Laval. Isoleringsarbeidene er utført av R&M Ship Interior, og kjelutrustning er leveranse fra Aaalborg Industries.
Brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et CO2 slukkesystem fra Unitor og varslingsanlegg fra Autronica.

Innredning
Skipet er bygget med innredning for 71 personer i enmannslugarer, og R&M Ship Interior har utført innredningsarbeidene med møbler fra Fora Form og VAD. Gardiner og tekstiler er fra Sverre W. Monsen. Det er arrangert med auditorium med 54 plasser over to dekk, svømmebasseng, trim-/velværeavdeling, internettkafé og stor

e møterom. Malerier av Karl Erik Harr pryder veggene.
Beha har levert bysseutstyr, Jets Vacuum har stått for toalettsystemet og forbrenningsanlegg er fra Lindegaard. Elpro har levert bro- og maskinromspulter, og alarmsystem for maskinrommet er fra Kongsberg Maritime. Samme firma har sammen med SES levert IAS-systemet.
Vest Elektro AS har utført de elektriske installasjonsarbeidene ombord, og TV/radio er fra Elkjøp.

Elektronikk
NavCom har levert og montert navigasjons- og kommunikasjonsutstyr til nybygget. Det omfatter Furuno FAR-2837S (10 cm) og FAR-2827 (3 cm) radarer, Furuno FE-700 ekkolodd, SG Brown gyrokompass, Furuno DS-80 logg, Furuno FAX-30 værfax, Furuno VR-3000 VDR og Furuno ECDIS.
Kommunikasjonsutstyret innbefatter Furuno 150W MF/HF GMDSS A3 radiostasjon, 2 x Furuno Satcom C,Furuno NX-700B navtex, Furuno FA-150 AIS, Furuno SSAS, 2 x Furuno VHF, 3 x Jotron TR20 VHF, 3 x Sailor RT2048 VHF, Motorola UHF, Tron 40S og 45SX nødpeilesendere, SART radar transponder, TS1B helibeacon og Tron TR 710D heli-VHF.
SeaTel har levert antenner, og HMS-system helideck er fra Seatex.



Neste skip fra Bergen Mekaniske Verksted AS til Ellen Forlands Rederi har allerede vært arbeidet på i et år og skal leveres februar/mars 2008. Skipet får navnet «Fugro Saltire» og vil bli utrustet for å kunne operere over hele verden med det siste innen undervannsteknologi, blant annet en kran som kan arbeide på 3000 meters dyp og Fugros neste generasjon FCV3000 ROVer. Også dette skipet skal på lang kontrakt der det er nevnt 10 år med 5 + 5-års opsjoner, og i tillegg kan befrakter (Fugro Survey, Aberdeen) kjøpe skipet etter fem år.

690GeoCeltic2_182567404.jpg
690GeoCeltic2_182567404.jpg
690GeoCeltic4_805767182.jpg
690GeoCeltic4_805767182.jpg