Gå til innhold
Annonse
Fotos: Øystein E. Hermstad
Fotos: Øystein E. Hermstad
Annonse

Volstad Maritime AS overtok seismikkskipet M/S «GEO CASPIAN» fra Bergen Group Fosen, Rissa med byggenummer 82 den 26. februar 2010. Nybygget er designet av Skipsteknisk med benevnelse ST-327L CDL.

Dette er det tredje seismikk skipet som Skipsteknisk har designet for rederiet og er det syvende når man tar med andre typer offshore skip. Skipsteknisk står også for designet av ytterligere to skip i Bergen Group ordreboken, en ST-327L CD og et ROV/konstruksjonsfartøy med utgangspunkt i det samme designet. Leveringene er tidligere oppgitt til august og desember 2010. Prisen totalt for de to er ca. Euro 150 millioner.

M/S «GEO CASPIAN»
Kontraktsprisen ble i november 2008 oppgitt til 689 millioner kroner, og verdi totalt sett vil komme opp i rundt 800 millioner, inkludert rederiets/befrakters eget utstyr. Det ble da opplyst at det var Volstads femte bestilling ved Bergen Group Fosen og Bergen Group Landskrona. Sistnevnte har bygget skroget og ble forøvrig nylig solgt av Bergen Group.
Skipet er chartret til Fugro Geoteam for en lang periode og fikk opprinnelig navnet «Geo Chukchi». Navnet tyder på at skipet opprinnelig var tenkt brukt i Chukchi Sea (mellom Russland og Alaska). Det ble opplyst på kontraheringstidspunktet at det ville bli det fjerde skipet av dette designet for Fugro Geoteam.
Fugro Geoteam driver med innsamling av høykvalitets 2D, 3D og 4D marine seismiske data. Selskapet har drevet med slik virksomhet i mer enn 30 år. Innen Fugro Group har Fugro Geoteam worldwide ansvar for Marine Seismic Data Acquisition.
Skipet kan taue 16 kabler med lengde på opp til 8.000 meter fra det 28 meter brede kabeldekket. Skipet fører Panama flagg, men alle syv offiserene er norske. Nybygget har klasse DNV ✠1A1, RP, E0, COMF C3 COMF V3, Clean Design, NAUT, AW, Heldk SH og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 108,30 m
Lengde b.p.p 96,60 m
Bredde p.sp 24,00 m
Bredde største
28,00 m
Draft scantling
7,50 m
GT ca. 13000
NT
ca. 4000
IMO
9525560

Tankkapasitet for drivstoff 2425 m3, ferskvann 460 m3 og for vannballast 2827 m3.

Maskineri
Nybygget har dieselelektrisk fremdriftsmaskineri med fire Wärtsilä 9L20 dieselmotorer hver med ytelse på 2264 kW og fire Marelli generatorer – pluss to Wärtslä 9L32 dieselmotorer hver med ytelse på 5874 kW og to Alconza generatorer – og to Wärtsilä fastpropellanlegg hver på 4500 kW. Nødaggregatet består av et Volvo Penta DM2MG/Stamford generatorsett.
Skipet er utstyrt med to Wärtsilä Lips tunnel thrustere hver på 2000 kW og en azimuth thruster på 2200 kW.
Pumpeutrustningen er fra Ing. Per Gjerdrum, både Sperre og Tamrotor har levert kompressorer og separatorer kommer fra Alfa Laval og RWO. Mobil har levert smøreolje.
Ventilasjonsanlegget og vifter er en Novenco leveranse, og Nilsen Frys & Kjøleteknikk har levert proviantkuldeanlegg. XTronica har levert utstyr for tankpeiling, og evaporator er fra Alfa Laval. Isolasjonsmateriale er Rockwool, og kjelutrustning er leveranse fra Aalborg Industries.
Brannsikkerheten ombord ivaretas blant annet av et Marioff slukkesystem og varslingsanlegg fra Autronica.

Dekk
Skipet er arrangert med integrert helidekk, Marine Aluminium har levert landganger, integrerte gangveier er fra Undertun og vinduer kommer fra Bohamet.
Seismikkvinsjer er fra Odim, mens Vestdavit har levert seismikk arbeidsbåtdaviter, FRC-davit og shock absorbers. Ankervinsj og capstan er fra Talleras Carral. Fossen Shipping har supplert anker og kjetting
Kranutrustningen består av tre kraner fra Cargotec, to med kapasitet 12t/18m og en på 5t/20m. Proviantkran er type Heila på 2t/15m.
Libra Plast har levert utvendige dører, mens vanntette skyvedører kommer fra IMS. Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling, og arbeidet er utført av Premator.
I redningsutstyret ombord inngår redningsflåter levert av Unitor og en Springer MP 741 MOB-båt fra Maritime Partner. Viking har levert brannutstyr, mens Erling Haug har tatt hånd om diverse redningsutstyr.

Innredning/diverse
Skipet er innredet for 72 personer, alle innkvartert i enkeltlugarer. Det er også sykelugar ombord. Verftet og Termaco har utført innredningsarbeidene med møbler fra Ole Lium Møbelverksted og Hjellegjerde. Innredningsdørene er fra Alvedoor, og Norac paneler er anvendt på innvendige skott. Beha har levert bysseutstyr, og Jets Vacuum har stått for toalettsystemet.
Elpro Industrier har utført de elektriske installasjonene, og hovedtavle er fra Rolls-Royce. Automasjonssystemet er en leveranse fra Høglund Marine Automasjon. Broutrustningen er levert av Emil Langva AS, og nybygget er finansiert av Sparebanken Midt-Norge.

Bergen Group Fosen har fire leveranser til BOA Offshore i ordreboken; byggenumrene 83, 84, 85 og 86. I forbindelse med fremlegging av 4. kvartals resultat opplyste Bergen Group at disse fire skipene som ennå ikke er fullfinansiert, inngår i ordreboken med verdi 1,9 milliarder kroner.
Bnr. 167 skal leveres til Solstad Rederi i august. Dette arbeidet ble nylig overført fra Bergen til Fosen med oppstart i mars. Skroget ble sjøsatt i Polen den 22. januar. Dette er et avansert DP 3 konstruksjonsfartøy.