Gå til innhold
Annonse
Annonse

Bare vel en måned etter leveringen av «Fjorddronningen» kunne også M/S «FJORDKONGEN» overtas av Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA. Fjellstrand AS ferdigstilte byggenummer 1672 den 25. februar. Kontraktsprisen for de to FlyingCat 46 båtene var totalt ca. 150 millioner kroner.

Som forgjengeren skal «Fjordkongen» inn på ruten mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad der de overtar etter to båter av typen Sea Lord 38 bygget i 1995. De nye båtene er 3,5 knop raskere, noe som gjør at reisetiden på strekningen reduseres med ca. 20 minutter til to og en halv time.

Passasjerkapasiteten er bare såvidt større, nemlig 350, inkludert fire for rullestolbrukere, mot 336 plasser på de båtene som nå blir erstattet.

Passasjerkomforten inkludert støynivå ombord skal imidlertid være adskillig bedre. Fartøyene er utstyrt med Fjellstrand Motion Dampening System med interseptorer montert akter på hvert skrog. Disse er koplet til en MRU gyroplattform og et hydraulisk kontrollsystem. Systemet motvirker aktivt stampe- og rullbevegelser.

Salongen på nedre passasjerdekk har plass til 200 passasjerer og har kafeteria og lekerom. Forut er det en utsiktsavdeling med panorama vinduer.

Salongen på øvre passasjerdekk er inndelt i turistklasse og forretningsklasse og tilbyr også konferanserom. På dette dekket er det plass til 156 passasjerer. Panoramavinduer akter og forut, samt takvinduer, tilfører salongen mye lys.

M/S «Fjordkongen»
seiler med et mannskap på seks personer og er klasset i DNV @1A1- HSLC- Passenger- R3-NOR-E0 med passasjersertifikat fra NMD etter IMO HSC code 2000 kategori A fartøy og fartsområde 4.

Båten har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
45,20 m
Største bredde
11,20 m

Brennoljetankene består av to tanker à 3000 liter og to à 5000 liter. Ferskvannskapasiteten er 1500 liter.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av fire MTU 12V 4000 M70 dieselmotorer som hver utvikler 1740 kW og driver hvert sitt Kamewa 56 SII vannjet propellanlegg via fire ZF 4650 D reduksjonsgear. Maskineriet gir båten en fart på 36,5 knop.

Hjelpemaskineriet består av to Volvo Penta TAMD dieselmotorer som hver yter 225 kW og som driver Stamford generatorer.

Oljevannseparator er type Facet, og ventilasjonssystemet er levert av York-Novenco. Kaefer IKM har utført isoleringsarbeidene. Brannsikkerheten er ivaretatt med et CO2 anlegg fra Alf Lea & Co. Brannvern og sprinkleranlegg levert av York-Novenco.

Diverse
MB Hydraulikk AS har levert ankervinsj og Servi Motion Control AS et hydraulikksystem. Vinduer er fra Colt Industrier, og Sotra Marine Produkter har levert ankerutrustning til nybygget. Vindusviskere er type Wynn.

Koppernæs Brude Safety AS har levert to Kopas 150 personers åpne redningsflåter og fire 50-manns teltflåter. Davit for MOB-båt kommer fra MB Hydraulikk AS.

Når det gjelder andre leveranser, er passasjerstolene fra Eknes og toalettsystemet fra Jets Vacuum. Både de elektriske og elektroniske installasjonene er utført av Maritim Elektro AS. Termo Storkjøkken har levert utstyr til bysse og kiosk.

*

Fjellstrand AS skal nå levere en FlyingCat 46 for fransk oppdragsgiver i september. Det hører med en opsjon til denne kontrakten, og hvis den blir erklært, skal levering finne sted i oktober 2006.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 2/2005