Gå til innhold
Annonse
Annonse

Den første av de to hurtigbåtene som ble kontrahert for et år siden, er nå levert. Det gjelder M/S «Fjorddronningen» som med byggenummer 1671 ble levert fra Fjellstrand AS til Troms Fylkes Dampskibsselskap ASA 21. januar. Kontraktsprisen for de to båtene var til sammen ca. 150 millioner kroner, og nybyggene er av typen FlyingCat 46.

I første nummer av Skipsrevyen i fjor omtalte vi kontrakten som nettopp var inngått. Båtene er beskrevet som de ypperste i sin klasse og har det siste innen teknologi og sikkerhet.

De skal inn på ruten mellom Tromsø, Finnsnes og Harstad. Denne strekningen har vært betjent av to båter med samme navn som de to nybyggene, nemlig «Fjorddronningen» og «Fjordkongen». Førstnevnte ble bygget i 1995 og er av typen Sea Ford 38 med en passasjerkapasitet på 336 og service fart på 33 knop.

Den nye båten som bærer navnet, vil ha en rutefart på 36,5 knop, mens passasjerkapasiteten bare er litt større, nemlig 350, inkludert fire for rullestolbrukere. Reisetiden på strekningen blir nå redusert med ca. 20 minutter til to og en halv time.

Passasjerkomforten er sterkt vektlagt, og her ga en omfattende kundeundersøkelse viktige innspill. Dette gikk blant annet på støy og vibrasjonsnivået ombord. Her kommer Fjellstrand Motion Dampening System inn i bildet med interseptorer montert akter på hvert skrog. Disse er koplet til en MRU gyroplattform og et hydraulisk kontrollsystem. Systemet motvirker aktivt stampe- og rullbevegelser.

Bertel O. Steen Teknikk AS
Bertel O. Steen Teknikk AS

Fremdriften besørges av fire MTU 12V 4000 M70 dieselmotorer som hver utvikler 1740 kW. Motorene er tilkoblet hvert sitt Kamewa 56 SII vannjet propellanlegg, via fire ZF 4650 D reduksjonsgear. Servicefarten er som nevnt 36,5 knop.

Strømforsyningen besørges av to Volvo Penta TAMD hjelpemotorer som hver yter 225 kW, koblet til hver sin Stamford generator.

Sotra Marine Produkter AS
Sotra Marine Produkter AS
Redningsutstyret består av to Kopas 150 personers åpne redningsflåter og fire 50-manns teltflåter levert fra Koppernæs Brude Safety AS. Vinduer er fra Colt Industrier, hydraulikksystemet er fra Servi Motion Control AS og ankervinsj og davit for MOB-båt kommer fra MB Hydraulikk AS. Sotra Marine Produkter har hatt anker og kjetting leveranser.

Eknes har levert passasjerstolene til nybygget og Jets Vacuum toalettsystemet. Både de elektriske og elektroniske installasjonene er utført av Maritim Elektro AS.

*

Fjellstrand AS skal levere «Fjordkongen» 25. februar, og deretter følger et oppdrag fra Frankrike for en FlyingCat 46 med levering i september. Det hører med en opsjon til denne kontrakten, og hvis den blir erklært, skal levering finne sted i oktober 2006.

Første gang publisert: Skipsrevyen nr. 1/2005.