Gå til innhold
Enorm arbeidskapasitet: To kraftige AHC offshore kraner på dekk med løftekapasitet på hhv. 50 og 350 tonn. Kranene kan arbeide på 3 000 meters dybde. Høy redundans og separat strømforsyning fra alle el. systemer. Aktiv hivkompensering med oppgraderte drivsystemer holder lasten i ro selv med store fartøysbevegelser.
Bilder: Harald Valderhaug
Enorm arbeidskapasitet: To kraftige AHC offshore kraner på dekk med løftekapasitet på hhv. 50 og 350 tonn. Kranene kan arbeide på 3 000 meters dybde. Høy redundans og separat strømforsyning fra alle el. systemer. Aktiv hivkompensering med oppgraderte drivsystemer holder lasten i ro selv med store fartøysbevegelser. Bilder: Harald Valderhaug

– Subsea-/construction skip fra VARD Langsten

Farstad Construction AS som eier / Farstad Shipping ASA som manager, overtok byggenummer 822, M/S «FAR SLEIPNER», fra Vard Langsten den 26. mars 2015. Dåpen fant sted 9. april med Nicoletta Giadrossi fra Technip, Paris som gudmor.

Byggekontrakten for skipet av Vard 3 07 design ble inngått i februar 2013, og prisen ble oppgitt til cirka 825 millioner kroner. Dette er det første av tre subsea skip som rederiet får bygget.

Skipet er designet for subsea og IMR operasjoner og kan arbeide på opptil 3.000 meters dyp. Skroget er bygget i Romania, ved Vard Tulcea.

Fartøyet er utstyrt med to offshore kraner, hvorav den største har løftekapasitet på 350 tonn. Dekksarealet er på hele 1.800 m2, og fartøyet er arangert med tre ROV’er.

Skipet gikk inn på kontrakt med Technip for en periode på cirka 11 måneder, delt inn i to perioder. Inkludert mobilization og de-mob kan befrakteren benytte skipet i opp til 16 måneder.

Langsiktig finansiering av skipet er arrangert av Eksportkreditt Norge AS, DNB, Swedbank og GIEK.

M/S «FAR SLEIPNER»

fører NOR-flagg, har Ålesund som registreringshavn og er bygget til DNV GL klasse med notasjonene ✠1A1, ICE-C, SPS, SF, COMF-V(2)C(3), HELDK-SH, CRANE, E0, ESV-DP[HIL], DYNPOS-AUTRO, NAUT-AW, CLEAN DESIGN, VIBR, Recyclable, DK(+), BIS, TMON. Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a. .......................................................................................................... 142,60 m

Lengde b.p.p. ...................................................................................................... 132,80 m

Bredde største ...................................................................................................... 25,00 m

Dybde i riss .......................................................................................................... 11,40 m

Draft max ................................................................................................................ 8,00 m

GT ........................................................................................................................... 15008

NT ............................................................................................................................. 4503

Dw .......................................................................................................................... 8790 t

Cargo deck ........................................................................................................... 1800 m2

Deck load .......................................................................................................... ca. 5.850 t

IMO nr. .............................................................................................................. 9687356

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1842 m3 + 451 m3 m3 drivstoff, 1200 m3 ferskvann og 6000 m3 drill water / vannballast.

Maskineri

Rolls-Royce har levert fremdriftssystemet, inklusiv brokontroll og DP3 anlegget, til nybygget. DP3 systemt markerer første leveransen av siste generasjon DP anlegg fra RRM.

Skipets dieselelektriske fremdriftssystem utgjøres av fire RRM hovedmotorer type Bergen B32:40L9, hver med ytelse på 4190 kW, ABB/AvK generatorer og 2 x RRM AZP 120 azimuth fremdriftspropeller hver på 2500 kW. Reduksjonsgear er type 1500 AGHC. Økonomisk fart oppgis til ca. 11 knop med forbruk 15-20 m3/d, og ved service fart 14 knop øker forbruket til 35-40 m3/d.

AIS og PMS er Vard leveranser, inkludert SeaQ tavler og bro- og ECR konsoller. Hjelpegeneratorsett er fra Cummins type QSK-38-M, og nødaggregat er av Scania fabrikat type DI 12.

Skipet har styremaskineri av type RRM SR722 FCP som betjener RRM FS 2600 x 4000 ror. Poscon joystick system er også en RRM leveranse. For best mulig manøvrering er fartøyet utstyrt med en retractable azimuth TCNS 92/62 og tre RRM sidethrustere av type TT 2650 DP CP. DP-HIL testing er utført av Marine Cybernetics.

Ing. Per Gjerdrum har levert pumpeutrustningen, platekjølere og evaporator. Kompressorer er fra Sperre og Tamrotor (arb.luft), og separatorer kommer fra GEA Westfalia. SCR systemet er fra Yara. Kjelutrustningen er fra Ulmatec Pyro. Øwre-Johnsen har levert filtre.

BWT system er fra Optimarin. Anti-heeling pumper er fra Frank Mohn. Maritime Motor har levert Vibracon elementer. Varmevekslere av type APV Heat Exchanger er fra A/S Norco Oslo. Fartøyet er utstyrt med elektrisk ventilstyring/ventilaktuatorer fra Eltorque. Brannsikkerheten ivaretas av alarmanlegg fra Vard Electro og slukkingsystem fra Wilhelmsen Technical Solutions.

Dekk

Skipet er utstyrt med ROV hangar og kan operere ROV’ene gjennom moon-pool eller over skutesiden. Seaonics har levert LARS A-frame 15t/22t, LARS moon-pool, vinsjer med PM-motorer, moon-pool luke, skidding system, hangar sideport og dekksmaskineri som ankerspill, tugger- og fortøyningsvinsjer. Bergen Hydraulic har levert ROV kraner.

Offshore kranene, en på 350 t/17m montert på styrbord og en på 50 t/17m på babord side, er levert av National Oilwell Varco, og Seaonics har tatt seg av to dekkskraner på 3t/15m. Fartøyet er videre utstyrt med helidekk med diam. 26,1m, levert av Maritime Products, der Sikorsky 92 typen kan lande.

Vinduer er fra Bohamet. Utvendige dører kommer fra Libra-Plast, og IMS har levert vanntette skyvedører. Gurskøy har levert landgang. Dimo har supplert hydraulikk sylindre for mooring og provision plattformene. Cathwell har levert/utført katodisk beskyttelse med ICCP og ICAF. Sludge buoy system er fra Sludge Buoy System AB. Redningsutstyret består blant annet av fire Harding livbåter, Viking redningsflåter og MOB-båt med davit fra Maritime Partner.

Innredning

M/S «FAR SLEIPNER» er arrangert med 130 enkeltlugarer innredet med SeaQ silent lugarsystem. Toalettsystemet er en Jets leveranse, Teamtec har levert incinerator og compactor er fra Uson Marine.

Vard Electro har utført de elektriske og elektroniske installasjonene ombord. Skipet er utstyrt med R-R Unified bridge og SeaQ navigasjons- og kommunikasjonspakke. Rolls-Royce Marine har levert Icon DP3 med Poscon joystick system.

-

Vard Langsten skal levere det andre Vard 3 07 skipet som bnr. 829 (Far Sentinel) til Farstad i andre kvartal (ankom Langsten 6. januar), og bnr. 818 Deep Explorer til Technipskal være ferdig tidlig i høst. Et Diving Support & Construction fartøy skal leveres i midten av 2016 – kontrahert av et utenlandsk selskap.