Gå til innhold
Annonse
Annonse

Farstad Shipping Pte. Ltd. i Singapore overtok nybygget M/S «FAR SITELLA» fra STX OSV Vung Tau Ltd., Vietnam den 5. februar 2013 som verftets byggenummer 751. Skipet er av PSV08 CD design og etterfølger «Far Skimmer» som ble omtalt i SKIPSREVYEN nr. 5/2012.

Skipet satte kurs for Australia for et langsiktig support oppdrag for Shell Australia relatert til Prelude drilling campaign. For den samme kampanjen inngår også skipene «Far Spirit» og «Far Skimmer». Kontraktsvarigheten varierer fra ca. 1,5 til 2,5 år med mulighet for forlengelser på 200/300 dager.

Nordea Bank er involvert i langsiktig finansiering av «FAR SITELLA».

M/S «FAR SITELLA»

fører Singapore flagg og er klasset i DNV til ✠1A1, Offshore Service Vessel, Supply, SF, E0, DYNPOS-AUTR, DK(+), HL(2.8), CLEAN DESIGN, NAUT-OSV(A), COMF-V(3), LFL*, ICE-C, OILREC, FI-FI I med følgende hoveddata:

Lengde o.a. 81,70 m
Lengde b.p.p 74,00 m
Bredde p.sp. 18,00 m
Dybde i riss til h.dk. 7,80 m
Draft scantling 6,50 m
GT
3527
NT
1433
Dw
3.918 t
Deck load
2.500 mt
IMO nr. 9609990

Tankkapasitetene er for brennolje 1030 m3 og for ferskvann 730 m3.

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet består av 3 x MAN Diesel & Turbo 7L27/38 dieselmotorer hver med ytelse på 2450 kW som driver tre ABB generatorer. De to propellanleggene er type RRM Azipull 100 CP, og joystick er type Poscon.

Hjelpemotor er en Nogva Scania DI 1655M på 469 kW, mens nødaggregatet er type Nogva Deere 6068AFM75 på 166 kW. Thrusterutrustningen består av tre Brunvoll thrustere hver på 800 kW.

SCR system for NOx reduksjon er fra H+H Umwelt. Pumper er fra Allweiler, Alfa Laval har stått for separatorer mens kompressorene kommer fra Tamrotor og Sperre. Ventilasjonsanlegget er fra STX OSV Electro, og Jowa har levert sanitæranlegg. Inertgassystemet er levert av Wilhelmsen Technical Solutions.

Optimarin har levert Ballast Water Treatment System, og Øwre-Johnsen har supplert CJC filter. Castrol er leverandør av smøreolje. Brannslukkingsanlegget kommer fra Autronica.

Dekk/innredning

Fire-Fighting Systems har levert Fi-Fi systemet, og RRM har forestått leveransen av dekksmaskineri. Dry bulk systemet med kapasitet på 251 m3 bestående av fire tanker er fra Randaberg Industries. Fartøyet er utstyrt med to TTS Ships Equipment kraner, 1 x 5t/10m og en på 1t/10m.

Vinduer er fra Bohamet og viskere fra Decca Wiper System. IMS har levert vanntette skyvedører, og utvendige dører er Libra Plast leveranser. Fenconor har supplert fendere.

Nybygget er oppmalt med malingssystemer fra International Maling. Viking har levert redningsflåter, og MOB-båten er type Alusafe fra Maritime Partner.

M/S «FAR SITELLA» er innredet for totalt 30 personer, og STX OSV Accommodation har utført innredningsarbeidene. Incinerator er fra Ulmatec Pyro, og Evac har forestått toalettsystemet ombord. Bysseutrustningen er type Beha.

PMS og IAS systemene er leveranser fra STX OSV Electro som også har tatt seg av det elektroniske utstyret til fartøyet og har utført FMEA. DP-anlegget er type RRM ICON DP2.

STX OSV Vung Tau Ltd. skal levere søsterskipet “Far Starling” som bnr. 770. Dette var en reders opsjon i opprinnelig kontrakt.