Gå til innhold

Brødrene Aa AS, Hyen har overlevert to ambulansebåter til Norsk Selskab til Skibbrudnes Redning som operatør, M/S «EYR YTTERHOLMEN» den 10. februar 2012 som byggenummer 265 og M/S «EYR BREMSTEIN» den 16. mars som byggenummer 266.

Disse er de første av tre slike båter, og mono-skrog designet er basert på tidligere Brødrene Aa bygde fartøyer som «Rygerdoktoren», «Rygerstril» og «Øyvakt» som ble bygget i perioden fra 2002 til 2005. Byggemateriale er carbonsandwich med DIAB kjernemateriale.

Ambulansebåtene har imidlertid fått et nytt bording arrangement som er spesialdesignet av verftet for å tilpasse stor tidevannsforskjell. Båtene kan komme opp i 40 knop, mens marsjfart er på 32-35 knop.

De nye båtene skal betjene Helgelandskysten for Helgelandssykehuset. «EYR YTTERHOLMEN» har Sandnessjøen som hjemstedshavn.

Det skulle ikke gå mange dagene etter overleveringen før «EYR YTTERHOLMEN» var i sving, riktignok ikke med transport av pasienter, men ved å yte assistanse til en havarist. Båten lå i Sandnessjøen da meldingen kom over VHF om en Viknes 800 i drift. Få minutter senere hadde redningsfartøyet fått sleper ombord hos havaristen i kuling og mye sjø. Skipsfører Thomas Sørøe Olsen fortalte at havaristen kanskje kunne blitt skadet mot steinene om ikke hjelpen hadde kommet så raskt.

Båtene har klasse i DNV med notasjoner ✠1A1, HSLC, R2, Patrol og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 20,00 m
Bredde 4,65 m
BT 49
NT 19
DW
5 t
Drivstoff kap. 2200 l

Maskineri

Fremdriften besørges av Volvo IPS 1050 (Inboard Performance System) med 2 x Volvo Penta D13B-C Mp dieselmotorer, som hver yter 588 kW v/2300 o/min, levert av J. Weiberg Gulliksen. Hjelpemotor er type Fischer Panda 8000i PMS på 6 kW, levert av Nord West Marine. Azcue er leverandør av to brannpumper, mens Johnson Pump har supplert lensepumpe.

Brannslukkingssystemet er et inergen anlegg fra Zenith Elektro, og alarmanlegget kommer fra Salwico.

Diverse

Brude Safety har levert DSB redningsflåte, lanterner er Tranberg leveranse og ankervinsj er fra MB Hydraulikk. Vindusviskere er type Wynn.

Alu Design har levert styrehusstoler, og passasjerstoler kommer fra Recaro/West Mekan. Det er plass til 10 personer ombord. Marcontrol har vært el.teknisk konsulent, og verftet har utført elektroinstallasjonene.

Det elektroniske utstyret er levert og montert av Landor Larsen Elektronikk og innbefatter 2 x Furuno FAR-2117 radar, Skipper CDF 201 ekkolodd, Cassens & Plath kompass, Furuno SC-50 GPS, Raytheon autopilot, Simrad MX510 DGPS, Tron 40S, 45SX nødpeilesendere, Tron SART, Furuno FA-150 AIS, Furuno NX-700B navtex og 2 x Sailor 6222 pluss 2 x Icom.

Den neste ambulansebåten fra Brødrene Aa har bnr. 267, og skal sammen med bnr. 263 som bygges for U.T.O. Kapetan Luka, Split, Croatia, være ferdig i mars.