Gå til innhold
M/S «ESVAGT CARPATHIA» - standby/rescue skip fra Singapore til Danmark
M/S «ESVAGT CARPATHIA» - standby/rescue skip fra Singapore til Danmark

Esvagt AS, Esbjerg tok levering av det første skipet i en serie på seks Standby/Rescue Vessels som er kontrahert ved ASL Shipyard i Singapore. Verftets byggenummer 807, M/S «ESVAGT CARPATHIA», ble overtatt 8. mars og døpt i Esbjerg 18. april av fru Hilde Berg.

Denne typen fartøy går også inn under begrepet Emergency Response Rescue Vessel (ERRV). Esvagt er 75% eiet Svitzer som igjen er et datterselskap av A.P. Møller – Mærsk A/S.

Forrige gang Skipsrevyen omtalte rederiets skip gjaldt det leveringen av «Esvagt Corona» fra spanske Zamakona SA, Bilbao. Den gangen skrev vi at rederiet så for seg et voksende behov for denne type standby skip over hele kloden ettersom det fantes svært få spesialbygde vaktskip. Med seks nye fartøyer kan det synes som om teorien slår ut i praksis.

Rederiet har tatt med seg erfaringene fra nevnte «Esvagt Corona» (og søsterskipet «Esvagt Capella») for byggingen av Singapore fartøyene. Dette gjelder blant annet bedre utnyttelse av maskinkraften.

Maskineri
Fire diesel-elektriske maskinerier er blitt til fem for drift av de to azimuth fremdriftsanleggene og de to baugthrusterne.

Den elektriske delen av utstyret er levert av YIT, og utgangspunktet er at et standby skip ligger stille en stor del av tiden. Med systemet ombord kan man gå ned til kun en dieselgenerator med dertil lavere effektforbruk og bedre drivstofføkonomi. YIT har levert en frekvensomformer etter Active Front End prinsippet som sikrer trinnløs hastighetsstyring av azimuth motorene. De to azimuth propellene er type HRP hver på 715 kW, levert av West Marine, og de fem dieselmotorene er type Cummins 6KTA-19-D hver på 460 kW. Generatorene kommer inn under YIT leveransene.

De to tunnel thrusterne er type HRP hver på 459 kW. Nødaggregatet er også av Cummins fabrikat type 6CTA8. Skipets fart er ca. 12 knop.

Pumper er fra Azcue, kompressorer fra Sperre og separatorer fra Westfalia. Carlyle har levert ventilasjonsanlegget, og vifter kommer fra Hison. CO2 brannslukningsanlegget er fra Tyco Fire & Integrated Solutions, type Gloria, og varslingssystemet er type Fireguard Delta OP.

M/S «ESVAGT CARPATHIA»
Etter dåpen startet fartøyet på et midlertidig oppdrag på norsk sektor ettersom det faste langvarige oppdraget er blitt forsinket. Det gjelder en kontrakt med Drilling Production Technology der fartøyet skal jobbe for riggen Bedford Dolphin.
Nybygget har klasse i Lloyds og har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
45,80 m
Bredde største
11,50 m
Draft
4,60 m
Dwt
1.495
GT
930
IMO nr.
9362114

Tankene har kapasitet for 200 m3 brennolje og 95 m3 ferskvann.

Dekk/innredning
Skipet skal ha plass til 300 personer i en nødsituasjon, og dette er et krav for Standby Rescue skip i britisk sektor. Det er for øvrig fire nasjonale regelverk som man må forholde seg til. I tillegg til UK gjelder det dansk, norsk og hollandsk. UK setter også krav til kommunikasjonsutstyret for å kunne holde kontakt med helikoptere.

Vindusleveransen er type Jackq, kran er type HS Marine AK 50, ankervinsj er type MESTEAWL og tugger vinsj type MESTETGW.

Redningsutstyret omfatter 6 x 25 personers Viking redningsflåter, Norsafe livbåt og Esvagt Rescue craft. Hydra Marine har levert to daviter. Nybygget er oppmalt med Sigma malingssystemer. Hamworthy har levert sewage behandlingsanlegg, og noe elektrisk utstyr er levert av Lighting Partner.

Elektronikk
Northrop Grumman Sperry Marine har levert navigasjons- og kommunikasjonsutstyret til «Esvagt Carpathia». Her inngår X-band E-Arpa 251/5/mv Bridgemaster radar og S-band E ATA Bridgemaster radar, Sperry ESS 100 ekkolodd, Sperry Navigat X Mk 1 gyrokompass, Sperry Navi V/HSC.g og Navi NT 921 G autopilot, Taiyo direction finder, Transas Ecdis, Fleet 77 satcom og VSAT fra Seatel. Radiostasjon er Sperry zone A2 GMDSS.

Lyngsø Marine har levert automasjonssystemet for overvåkning av maskineri og bro.