Gå til innhold
«Emma Mærsk» som er verdens største containerskip.
«Emma Mærsk» som er verdens største containerskip.

Odense Staalskibsværft kunne overlevere verdens største containerskip til A.P. Møller - Mærsk A/S, København 12. august. Byggenummer L 203 ble døpt «EMMA MÆRSK» av fru Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla. Skipet er oppkalt etter Mærsk Mc-Kinney Møllers hustru som gikk bort i desember i fjor.

Det hører til sjeldenhetene at rederiet oppgir containerkapasiteten i forbindelse med overleveringer. Men det har det altså gjort denne gangen; 11.000 teu. Noen tror imidlertid at basert på skipets lengde og bredde (397 x 56 m) kan den reelle kapasiteten være opp mot 15.000 teu. Reeferkapasiteten oppgis til ca. 1000 40 fots containere, dødvekten sies å være 156.907 tonn og GT er 170.794.

I forhold til tidligere serier er noe blitt større og noe mindre. For eksempel er propellakslingen på rundt 120 meter(!), mens overbygget er redusert noe. Det er for øvrig blitt flyttet fremover i forhold til G-serien. Totalt har skipet 20 dekk.

Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.

M/S «EMMA MÆRSK»
Skipet er registrert i DIS med Taarbæk som hjemstedshavn. Skipet føres av kaptein Henrik Solmer og har Michael Thomassen Sort som maskinsjef. Som vanlig er det Maersk Ship Design som sammen med verftet står for konstruksjonen.

Skipet har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
397,00 m
Lengde p.p.
376,00 m
Bredde
56,40 m
Container kapasitet
ca. 11.000 teu
Reefer cont.
ca. 1000 feu
Dwt
ca. 156.907
Draft
15,50 m
GT
ca. 170.794
IMO nr.
9321483

Maskineri
Hovedmaskineriet er et 14-cylinder Wärtsilä RT-flex96C dieselmaskineri fra Doosan Engine Co. som påstås av fabrikanten å være verdens største. Maskineriet utvikler 108.080 bhp v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop.

I en melding i juni ble det rapportert at nybygget ble alvorlig skadet under en brann 9. juni som gikk ut over motorrommet og beboelsesarealene samt broen. Brannen ble slukket innen seks timer, og ingen kom til skade i ulykken. Det ble først antydet at brannen ville føre til fire ukers forsinkelse i leveringen som skulle ha funnet sted 1. juli. <

/p>

Rederiet
Etter stadig bedre resultater de siste årene måtte A.P. Møller-Mærsk rapportere 34% nedgang i halvårsresultatet 2006 til DKK 7,11 milliarder. Container shipping fremviste tap på DKK 3,69 milliarder mot overskudd på DKK 5,04 milliarder for samme periode i fjor. Det kan tyde på at det har kostet å innlemme det store P&O Nedlloyd rederiet i Maersk Line. Rederiet sier da også at Maersk Line ikke har oppnådd å få sin andel av den generelle markedsoppgangen i 2006.