Gå til innhold
Annonse
M/S «EBBA MÆRSK»
M/S «EBBA MÆRSK»
Annonse

M/S «EBBA MÆRSK» med byggenummer L 207 blir i disse dager levert fra Odense Staalskibsværft til A.P. Møller - Mærsk A/S som det femte skipet i E-serien.

Skipet ble døpt av fru Gunilla Nyman. Nybygget er hjemmehørende i København og føres av kaptein Sverri Asmund Kjærbæk med Peter Planch Jørgensen som maskinsjef. E-typen er designet av Maersk Ship Design sammen med verftet.

Offisielt er «Ebba Mærsk»s container kapasitet 11.000 teu, men mange tror at det reelle tallet er større. Det generelle prisnivået for denne typen skip kan illustreres gjennom en kontrakt som ble offentliggjort nylig. Et tysk rederi hadde da kontrahert 8 skip på ca. 12.500 teu som skal koste ca. $160 millioner per skip. Disse skal bygges i Sør-Korea.

Maersk Line
Maersk Line opererer mer enn 500 containerskip og 1,4 millioner containers med egne terminaler, trucks og tog. Gruppen har kontorer i mer enn 125 land.

I mai opplyste Maersk Line at Asia – Europa nettverket skulle oppgraderes med introduksjon av en ny Europa – Far East service. Havnerotasjonen blir Xingang, Dalian, Qingdao, Shanghai, Hong Kong (alle Kina), Malaga og Algeciras (Spania), Xiamen og Xingang (Kina). Første avgang 28. mai. Her skal syv skip på ca. 4000 teu settes inn. Dette brakte Asia – Europa traden opp i 10 services i kombinasjon med feeder nettverket i begge områder.

Og gjeldende fra juni blir Oceania – Americas også forbedret med direkte anløp av Newark (NJ) og Miami (FL) i tillegg til Philadelphia, Norfolk og Savannah. Dette er for øvrig den eneste dedikerte service mellom Oceania og Nord-Amerika som nå får bedre reefer slot kapasitet og hurtigere transitt tid.

Lloyd's List Ship of the Year
Det første skipet i E-serien, «Emma Mærsk», ble tildelt denne prisen nå i vår begrunnet med “new standards in innovation, environment and safety”. Og rederiets representant uttrykte blant annet: “Whilst shipping continues to be the most environmentally-friendly form of transport, Maersk Line has consistently innovated and improved both the technological and environmental performance of its vessels.”

M/S «EBBA MÆRSK»
Hoveddata:

Lengde o.a.
398,00 m
Lengde b.p.p.
376,00 m
Bredde
56,40 m
Container kapasitet
ca. 11.000 teu
Reefer cont.
ca. 1000 feu
Dwt
ca. 156.907
Draft
15,50 m
GT
ca. 170.794
IMO nr.
9321524

Maskineri
Skipets hovedmaskineri består av en 14-cylinder Wärtsilä RT-flex96C dieselmotor fra Doosan Engine Co. som utvikler 108.080 bhp (80.080 kW) v/102 rpm. For å øke hastigheten på propellakslingen er det installert to elektromotorer. Servicefart er ca. 22 knop. Det er benyttet miljøvennlig silikon maling under vannlinjen, noe som reduserer vannmotstanden og dermed reduseres bunkersforbruket med ca. 1200 tonn per år.

Maskineriet er blitt beskrevet som en “major breakthrough” når det gjelder fremdriftsmaskineri og kombinerer anerkjente og pålitelige motor-designs med elektronisk-kontrollert common-rail teknologis fleksibilitet.

Tradisjonelt er langsomtgående maskineri blitt bygget med maksimum 12 sylindre, men da de nye store containerskipene kom på tegnebrettet, var

446b_621602382.jpg
446b_621602382.jpg

Skipsautomasjonssystemet for styring og overvåkning av skipets hovedmotor er levert av Lyngsø Marine, og nybygget er utstyrt med Northrop Grumman Sperry Marines integrerte navigasjons- og kommunikasjonssystem.

*

I forbindelse med prisdelingen til «Emma Mærsk» ble det opplyst at denne serien er på åtte skip med siste levering i januar 2008.

e="2">