Gå til innhold
Annonse

– AHTS fra Noryards Fosen

Annonse

På vegne av NFDS Offshore 2 AS overtok BOA Offshore AS, som manager, VS 491 CD designet M/S «BOA JARL» den 23. juni 2015. Nybygget er Noryards Fosens byggenummer 84, og gudmor for skipet er Susanne Bodd Jenssen.

Dette er et Anchor Handling Tug Supply fartøy og søsterskip av «BOA Bison» som ble levert i mai 2014. Skroget er bygget i Kina.

Som rapportert i Ukeblikk 3. august, har Boa PSV AS, som er et 100 prosent BOA Offshore Group datterselskap, kansellert to skipsbygningskontrakter for MPSV’er med Nantong Mindge Heavy Industry i Kina. Prosessen med kansellering er igang, men det vil nødvendigvis ta noe tid før Boa Offshore AS får refundert sine innbetalinger som er sikret mot bank garantier.

Verftet er forøvrig erklært konkurs i en lokal rettsinstans den 3. august etter at restruktureringsprogrammet ved hjelp av den største kreditoren, Sainty Marine Co. Ltd., ikke ble godkjent av kinesiske myndigheter. Dette selskapets tap kan bli så stort som tilsvarende ca. $450 millioner, ifølge et stort internasjonalt meglerfirma.

 

M/S «BOA JARL»

NFDS Offshore 1 AS er et datterselskap av Det Nordenfjeldske Damskibsselskap AS der BOA Offshore AS er majoritetsaksjonær. BOA Offshore AS er manager og operatør for fartøyet.

Skipet fører NOR flagg, har Trondheim som registreringshavn og er klasset i DNV GL +1A1, Fire fighter(I, II), Supply vessel Tug, Clean(Design), COMF(C-3, V-3), DK(+), DYNPOS(AUTR), E0, HL(2.8), Ice(1C), NAUT(OSV(A)), OILREC, SF, TMON med følgende

 

hoveddata:

Lengde o.a. ............................................................................................................ 91,00 m

Lengde b.p.p. ........................................................................................................ 79,35 m

Bredde på spant ................................................................................................... 22,00 m

DW ................................................................................................................... ca. 4.250 t

Dybde i riss ............................................................................................................ 9,60 m

Draft ....................................................................................................................... 7,94 m

DW ......................................................................................................................... 3.790 t

GT ............................................................................................................................. 7328

NT ............................................................................................................................. 2199

Dekksareal ............................................................................................................. 828 m2

Dekkslast .......................................................................................................... ca. 1.600 t

Bollard pull .......................................................................................................... ca. 267 t

IMO nr. ............................................................................................................... 9544425

Tankkapasitetene er (alle tall “cirka”) 1156 m3 brennolje, ca. 1004 m3 ferskvann, ca. 291 m3 dry bulk, 650 m2 liquid mud og 2872 m3 drill water.

 

Maskineri

Fremdriftsmaskineriet er et hybridanlegg med Wärtsilä hovedmotorer og Siemens leveranser som IAS og PMS. De to hovedmotorene er av type Wärtsilä 16V32, hver med ytelse på 8000 kW som er koblet til to Wärtsilä 4E1190 propeller via to Wärtsilä SCH105 reduksjonsgear. Kontrollsystem er også fra Wärtsilä (Lipstronic).

Thrusterutrustningen utgjøres av fire Brunvoll FU80 thrustere, to montert forut og to akter, og en AR63 LNC 1650 azimuth thruster. Siemens har levert el.motorer til thrusterne.

De to hjelpemotorene er type Caterpillar 3516C, og to akselgeneratorer er type FJ3 802-10. Nødgenerator er type Cat C18. Styremaskin og ror er RRM leveranser. SCR systemet for NOx reduksjon er levert av Yara.

PG Flow Solutions har levert cargopump-solutions med hydr. powerpack og kontrollsystem, tankvaskeanlegg, maskinromspumper, ballast water treatment og systemet for anti-heeling. Ventilstyring fra Eltorque og ventiler fra Meson. Kompressorer er leveranser fra Tamrotor, og Ulmatec Pyro har tatt hånd om kjelutrustningen ombord. Ventilasjonsanlegget er fra Novenco, og kabel-/rørgjennomføringer kommer fra Roxtec.

 

Dekk

Vinsjutrustningen er levert av National Oilwell Varco. Oceaneering har levert Magnum ROV med 3000 m max. arbeidsdybde samt ROV hangar. ROV-port er fra Aukra Maritime, og LARS systemet er type Sepro AHC.

Randaberg Induestries har levert bulk cement anlegget, dekkskraner er fra TTS Ships Equipment og Triplex har levert en MHD 42 kran. Rapp Hydema har forestått leveranse av dekksmaskineri. Hydraulikkleveransen kommer fra LC Production. FiFi I+II utstyr er fra Jason Engineering.

R&M Ship Interior har hatt dørkleveransen, inkludert montering. Luminell har supplert LED lyskastere, og lanterner er fra Tranberg. Premator har utført overflatearbeidene.

 

Innredning/diverse

M/S «BOA JARL» er arrangert med innredning for 39 personer fordelt på 19 enkeltlugarer og 10 doble. Alu Design & Services har levert styrehusstoler, mens møbler kommer fra Ole Lium Møbelverksted. Bysseutstyr er av Beha fabrikat. Elpro har utført elektro installasjonene. BKS har utført installasjoner av sanitærutstyr.

 

Elektronikk

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Syberg og omfatter Raytheon Synapsis ARPA Chart Radar 3cm X-Band, Raytheon Synapsis ARPA Radar 10 cm S-Band, Raytheon Synapsis Slave Chartradar, SAAB R5 DGPS, Raytheon Anschütz Gyro Plant autopilot, Cassen & Plath magnetisk kompass, Raytheon Anschütz NautoPilot 5400 autopilot, Skipper GDS102 ekkolodd, Skipper DL850 Speed log, Furuno FAX-408 værfax, Raytheon Synapsis Ecdis, SAAB R5 AIS, Maris VDR 2200, Syberg design GMDSS A3 System inkl. Sailor MF/HF og Sailor 6222 VHF, JRC navtex NCR-333, Sailor Fleet Broadband Inmarsat 500, Sailor 6248 VHF (x4), Motorla UHFs, Sailor Epirb, Jotron SART II radar transponder, Jotron Epirb 40S MKII og Syberg Bridge Watch monitoring & slarm system. DP2 anlegget er levert av Kongsberg Maritime.

 

*

I mars 2015 innhentet Noryards Fosen nok en ordre fra BOA – denne gangen for et IMR fartøy med prislapp cirka NOK 700 millioner. Skipet får lengde x bredde på 108 x 24 m og skal leveres i første kvartal 2017. Skroget bygges denne gang i Tyrkia, – ved Tersan. Rederiet har opsjon for skip nr. 2.