Gå til innhold
Annonse
Annonse

Remontowa Group’s Gdansk Shiprepair Yard “Remontowa” SA og Northern Shipyard SA har igjen levert en ferge til et norsk rederi. Som den første i en serie på fire ferger ble M/F «MOLDEFJORD» overtatt av Fjord1 MRF AS den 20. november. Verftet har gitt fergene design navn 1994 og byggenummer B607. Denne første fergen har således nr. 1994/1.

Fergen er av LMG 125-DEG design. Bilkapasiteten er på 120 pbe alternativt 12 trailere og 55 biler, og det er kapasitet for 390 passasjerer. Når det gjelder Remontowas tidligere nybygg, ble «Folkestad» til HSD/Stavangerske omtalt i Skipsrevyen nr. 6/2005, og enda lenger tilbake i tid bygget verftet «Volda» for Møre og Romsdal Fylkesbåtar (SR nr. 3/2002).
Dåpen fant sted i en seremoni den 21. november 2009 der også de to neste fergene ble døpt. Gudmor for M/F «MOLDEFJORD» var Rigmor Andersen Eide, for «Romsdalsfjord» Trine Otterlei og for «Fannefjord» Marit Øverås. Den fjerde fergen vil få navnet «Korsfjord».
Byggekontrakten for tre ferger ble inngått i mai 2007 for levering fra verftet i perioden desember 2009 til august 2010. «MOLDEFJORD» ble forøvrig levert to uker før overleveringsdatoen i kontrakten. Prisen for fire ferger ligger trolig nærmere en milliard kroner.
Verftet har mer enn ti års erfaring innen design og bygging av passasjer-/bilferger av forskjellige typer og størrelser. Disse fergene er designet av LMG Marin i samarbeid med Remontowa Design Office. Fearnleys var megler for kontraheringen.

Rederiet
Fjord1 selskaper opererer mer enn 60 ferger og passasjerbåter og mer en 500 busser og andre kjøretøyer. I 2008 transporterte selskapet ca. 28 millioner passasjer og 8,7 millioner kjøretøyer. M/F «MOLDEFJORD» skal inn på sambandet Molde-Vestnes.
Med disse fire fergene pluss en ombygget «Tresfjord» vil Fjord1 operere totalt 11 gassferger. I 2001 satte Fjord1 verdens først gassferge, «Glutra», i drift. Fergen fikk forøvrig Skipsrevyens “Årets Skip 2000” pris. Fergesambandene på Kyststamvegen i Rogaland og Hordaland har siden 2007 blitt trafikkert av fem Fjord1 gassferger («Bergensfjord», «Stavangerfjord», «Mastrafjord», «Fanafjord» og «Raunefjord») som også var designet av LMG Marin og ble behørig omtalt i Skipsrevyen.

M/F «MOLDEFJORD»
Fergene blir omtalt som en ny generasjon ferge fra Remontowa, og det refererer seg spesielt til gassdriften. Noen av gassdriftfordelene som nevnes, er mindre drivstofforbruk, som i seg selv gir lavere utslipp, samt NOx utslippreduksjonen på ca. 80/85%. CO2 utslippene reduseres med rundt 20%.
Skroget er strømlinjeformet med effektiv integrasjon av propulsorer. Resultatet av prøveturen overgikk forventningene i så henseende.
Fremdriftssystemet er dieselelektrisk med azimuth thrustere i begge ender av fergen. Elektrisitet produseres av tre generatorsett, to som er drevet av LNG og et vanlig dieseldrevet.
M/F «MOLDEFJORD» er konstruert med ett stort gjennomgående bildekk for kombinasjon av personbiler og tyngre kjøretøyer. I tillegg kommer et relativt bredt dekk over hovedpassasjersalongen der personbiler og lettere lastebiler kan plasseres.
I endene er det arrangert med bauglemmer med 12 meter fri bredde som muliggjør tre biler i bredden i tillegg til beskyttet passasjergangvei. Gående passasjerer har forøvrig beskyttet gangvei helt fra salongen. Ombord er det også romslig passasjersalong med kiosk, og på hoveddekk er det arrangert med salong med uteareal over bildekk.

M/F «MOLDEFJORD er klasset i DNV til ≅1A1 R4(nor) Car Ferry B E0 CLEAN GAS FUELLED og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 122,70 m
Lengde w.1.
121,60 m
Største bredde 16,20 m
Dybde i riss h.dk
4,80 m
Draft scantl.
3,50 m
Fri høyde bildekk
5,00 m
Pbe
125
Passasjer kap.
390
Baugramp bredde
12,00 m
GT 2971
NT
892
IMO nr.
9477115

Tankkapasitetene er 125 m3 LNG og 22 m3 diesel olje.

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet består av to Mitsubishi GS16R-MPTK LNG drevne generatorsett hver med ytelse på 900 kW v/1500 rpm, levert av Diesel Power og to Schottel azimuth thrustere STP 1010 hver med kraft på 1000 kW. Siemens har levert el.motor til disse. I tillegg kommer et Mitsubishi S12R-MPTA diesel aggregat for motor back-up på 1000 kW. Gassaggregatene befinner seg i gasstette kabinetter. Dermed trenger man ikke ta hensyn til gass i resten av maskinrommet. LNG tanken fra Cryo Linde er på 125 m3.
Kompressorleveransen er fra Sauer & Sohn og Atlas Copco, RWO har levert separator og Pyro har supplert kjelutrustning til fergen. Proviant kjøle-/fryseanlegg kommer fra Bitzer. For brannslukking er det montert skumanlegg på bildekk og vanntåke i maskinrom fra UltraFog AB samt pulverstasjon i bunkringstasjon, alt levert fra Berco Marine Systems Ltd.

Diverse
Brude Safety har levert evakueringssystem 4 x Kopas 150 personer, og MOB-båt er fra Hatecke m/Yamaha motor i davit fra Davit International. Fergen har også 2 x 50 personers redningsflåter. SEC Grongen har levert ankervinsj og capstans, og toalettsystemet er fra Jets.
Høglund Marine Automasjon har levert automasjonanlegget. Siemens har levert tavler, trafo, frekvensomformere og PMS system.
Blant navigasjonsutstyret ombord finner man ARPA X-band radar, ARPA S-band radar, gyrokompass med 2 repeaters og autopilot, GPS speed log, AIS, ECDIS og surveillance kamerasystem med 8 kamera. For kommunikasjon er blant annet GSM mobil, UMTS mobil med telefax, portable radiosystem, DSC VHF radio for MOB-båt, 3 bærbare UHF radioer for ombord kommunikasjon og PA/intercom-system. Raytheon Marine er leverandør av navigasjonsutstyret.

Remontowa SA skal etter planen levere de resterende tre fergene «Romsdalsfjord», «Fannefjord» og «Korsfjord i løpet av 2010.