Gå til innhold
Annonse
(Foto: Tor Arne Aasen/Samferdselfoto)
(Foto: Tor Arne Aasen/Samferdselfoto)

– gassferge fra Polen til Norled

Annonse

Den gassdrevne bil-/passasjerfergen M/F «HARDANGER» ble levert fra Remontowa Shipbuilding S.A. i Gdansk til Norled AS som byggenummer 2909/2 den 18. desember 2013 og døpt i Stavanger den 14. februar 2014. Fergen etterfølger «Ryfylke» som var ferdig i november 2013 – omtalt i Skipsrevyen nr. 6/2013. Fartøyet er type SKS 165, en LMG Marin design.

Ren gassdrift betyr reduksjon av NOx utslipp på cirka 90 prosent sammenlignet med dieseldrift. Skangass er leverandør av naturgassen til fartøyene. Totalt vil de to fergene ha et ukentlig forbruk på cirka 65 tonn LNG, og bunkring vil generelt finne sted to til tre ganger i uken. Fergene har Compressed Natural Gas back-up system for nødsituasjoner. LNG lagringsystem på 125 m3 er levert av Cryomar. LNG brukes også til støttefunksjoner ombord, slik som elektrisitet og oppvarming.

Norled-byggekontrakten ble inngått i februar 2012 for to pendelferger med kapasitet for 165 biler og 550 passasjerer for Stavanger–Tau sambandet. En sum på 400 millioner kroner er blitt nevnt som investeringsbeløpet i de to fergene.

M/F «HARDANGER» er bygget til DNV klasse ✠1A1, R4(nor), Car Ferry B, E0, GAS FUELLED. Fergen har Stavanger som hjemstedhavn og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 123,20 m
Lengde b.p.p 120,00 m
Bredde største 18,15 m
Draft des. 3,50 m
Pbe 165
Passasjerkap. 550
DW 750 t
GT 3999
NT 1199
LNG tank 125 m3
IMO nr. 9662722

Maskineri

Fergen har fremdriftssystem med fire Mitsubishi GS16R-MPTK Miller Cycle gassmotorer hver med ytelse på 1000 kW og Schottel STP1515FP Twinpropeller. Service speed er ca. 16 knop. Siemens har levert omformere.

Diverse

Redningsutstyret består blant annet av to Zodiac Survitec MES MIS hver for 302 personer pluss to Zodiac MES hver på 151 personer. Passasjerstolene (476 stk.) er fabrikkert og montert av FAMOS.

Elektroinstallasjonene er utført av MORS, og Lyngsø Marine A/S har levert automasjons- og kontrollsystemet. POLAM – REM (lighting technologies) har levert og montert all innvendig belysning samt kabling og cirka 60 prosent av det totale elektroarbeidet. Andre elektriske installasjoner ble utført av Remontowa Marine Services.

Nylig kontraherte Siem Offshore fire PSVer ved Remontowa Shipbuilding S.A. for levering fra 3. kvartal 2015 til andre kvartal 2016. Fartøyene er av VS 4411 DF design. Rederiet har allerede to skip under kontrakt ved verftet av samme type som skal leveres i 2014 og 2015.