Gå til innhold
MS «Lysing» heter den nye båten til Fylkesnes Fisk. Foto: Sletta Verft
MS «Lysing» heter den nye båten til Fylkesnes Fisk. Foto: Sletta Verft

Sletta Verft overleverer nylig den hybridearbeidskatamaran «Lysing» til Fylkesnes Fisk

Båten representerer et nytt produkt for Sletta Verft og fremdriftsanlegget er utviklet i nært samarbeid med Elmarin AS i Kristiansund. Båten er av eget design og Møre Maritime har hatt ansvaret for konstruksjons- og arbeidstegninger.

Sletta Verft har levert flere større servicefartøyer med hybrid fremdriftsanlegg, men dette er den første 15 meter aluminiumkatamaranen med el-motor og batteri. Fremtidige miljøkrav blir tilfredsstilt med et fremdriftsanlegg i kombinasjon med en batteripakke på 396 kWH. Dette er blant de største batteripakkene som er levert på en arbeidsbåt på denne størrelsen.   

Prosjektet har fått støtte både fra Enova og Skattefunn, og utgjør et viktig bidrag til det grønne skiftet i havbruksnæringen.

Hoveddata: 

  • Rederi: Fylkesnes Fisk AS
  • Verft: Sletta Båtbyggeri AS
  • Design: Sletta Båtbyggeri AS
  • Tegningspakke: Møre Maritime AS
  • Fremdrift: Elmarin AS
  • Propellanlegg: Nogva
  • Gir: Nogva
  • Generator: Nogva
  • Redningsutstyr: Levert av Certex AS
  • Brannslukkingsutstyr: Levert av Certex AS
  • Overflatebehandling: Levert av Multi Marine

Fylkesnes Fisk er et familieeid selskap som drifter 3 konsesjoner for produksjon av laks og ørret på Bømlo i Sunnhordland.

– Vi er stolte over å kunne være i front med å redusere utslippene fra vår bedrift, sier driftsleder Rune Fylkesnes. – Båten vil ha nok batterikapasitet for transport til og fra lokalitetene og vi har også mulighet for å lade batteriene ved hver lokalitet. All drift kan dermed være basert på elektrisitet. Det gir mindre støy og et bedre miljø for både ansatte og fisk. Vi har landstrøm på alle våre lokaliteter og omtrent all drift av båten skal være elektrisk. Også energikrevende operasjoner som spyling av nøter skal skje ved elektrisk drift.

– Med levering av aluminiumsbåter med hybrid fremdriftsanlegg befester vi posisjonen som et av de ledende verft for bygging av servicefartøy til havbruksnæringen. Vi har nå kontrakter på båter til havbruksnæringa med en samlet kontraktsverdi på over 500 millioner kroner, sier daglig leder ved Sletta Verft, Kåre Sletta.