Gå til innhold
Annonse
«Lysholmen» er den første av to servicefartøy Viknaslipen bygger for Grieg Seafood. Foto: Viknaslipen
«Lysholmen» er den første av to servicefartøy Viknaslipen bygger for Grieg Seafood. Foto: Viknaslipen

Viknaslipen i Rørvik har levert det første av to fartøyer som Grieg Seafood har bestilt. «Lysholmen» ble levert i oktober og er allerede på vei mot sin nye hjemmehavn, Hammerfest.

Annonse

Den 14,96 meter lange og 7 meter brede «Lysholmen»  er et enkeltskrog bygget i aluminium, og er designet av Marin Design AS. Total byggetid på det nye fartøyet er på rundt syv måneder, forteller daglig leder ved Viknaslipen, Stig Morten Paulsen.

- Vi er spente på mottakelsen hos Grieg Seafood da vi har stor tro på båttypen, og ser for oss at den blir attraktiv i næringa med sin gode stabilitet, romslige løsninger og ikke minst den høye krankapasiteten. Dette er enkelt oppsummert en av de mest fleksible servicebåtene vi har produsert, sier han. 

Hoveddata:

  • Navn: «Lysholmen» 
  • Verft: Viknaslipen 
  • Byggenummer: 53
  • Design: Marin Design AS
  • Lengde: 14,96 meter
  • Bredde: 7 meter
  • Rederi: Grieg Seafood
  • Motor: Scania DI13 500 HP fra Nogva Motorfabrikk
  • Gear: Nogva Nanni QLS32T fra Nogva Motorfabrikk
  • Thruster: SH1000 80 HK fra Sleipner Motor 
  • Generator: Nogva HC-258 fra Nogva Motorfabrikk
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Navteq AS
  • Kran: Palfinger PK41002M kran, levert av Bergen Hydraulikk
  • Dekkvinsj: Tenfjord HV400 15 tonn
  • Elektrisk installasjon: Elcom AS
  • Høytrykksvasker: Tenfjord HTS28-280
  • Innredning: Stavik trevare

Teknisk sjef i Grieg Seafood sier de er svært fornøyd så langt. 

- Vi opererer ganske ofte i røft farvann, og denne båttypen har vist seg å være meget bra under slike forhold, sier han. 

Søsterskipet til «Lysholmen» er planlagt levert fra Viknaslipen i mars 2020, det har fått navnet «Storholmen» 

Utstyr: 

«Lysholmen» er levert med en Scania DI13 500 Hk motor fra Nogva. Samme firma har levret en HC-258, 2X PTO hydraulikkuttak, fireblads propell. Sidethrustere kommer fra Sleipner Motor.

Nessco AS har levert hydraulikkompressor av typen CT6B. 

Aluminiumen er skjært og levert av Bjarne Hopen verksted og Norsk Stål AS. Malingsprodukter levert av Jotun og Moen Industributikk AS.

Stolene er av typen NorSap 1000. Utstyr og tilbehør i bysse levert av Strøm AS, mens innredningen kommer fra Stavik trevare.

Sikkerhets- og livredningsutstyr levert av Viking via Moen Industributikk