Gå til innhold
Annonse
Foto: Grovfjord Mek. Verksterd
Foto: Grovfjord Mek. Verksterd

Grovfjord Mek. Verksted overleverte i november 2018 oppdrettskatamaranen «Lundøy» til Cermaq Norway avd. Nordland.

Annonse

Den 14 meter lange og 7,6 meter brede oppdrettskatamaranen «Lundøy»  er bygget i aluminium. Den er utstyrt med 1 stk Palfinger PK32002 marine kran på 30,5 tonnmeter, 2 cstk. capstaner på 2 og 5 tonn, samt hydraulisk HT vasker.

Båten er bygget med et romslig rorhus med 1 førerstol, pantry og sofagruppe. I tillegg et stort dekkshus med verksted, garderobe/tørkerom samt WC, forteller verftet.

  • Navn: «Lundøy»
  • Verft: Grovfjord Mekaniske Verksted
  • Byggenummer: 151
  • Design: GMV
  • Lengde: 14 meter
  • Bredde: 7,6 meter
  • Rederi: Cermaq Norway
  • Motor: Nogva Scania DI13 73M (IFN) 380HK v/2100 rpm
  • Gear:NOGVA HC168
  • Propell: Nogva N4.215 4-bladet vribar propell med diameter 900mm
  • Generator: Nogva Deere 4045DFM70, 40 kW ved 1500 rpm
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Larsen Elcom
  • Brannslukningsutstyr: Erling Haug/Lindrup Martinsen (FirePro)
  • Livbåter: Erling Haug AS
  • Elektrisk installasjon:  Acel
  • Innredning: Maritime Innredning Nord
  • Kran. Bergen Hydraulic, Palfinger PK32002
  • Hydraulikk/Nokker: Lorentzen
  • HT vasker: Pump Supply

Hovedmotorene fra Nogva yter 2x380HK ved 2100 o/min, mens aggregatet er på 47,5 kVA. I tillegg er det montert trapp i skuteside for enkel adkomst til merdring.

- Vi valgte GMV fordi de er konkurransedyktige på pris, de leverer topp kvalitet og har god oppfølging gjennom byggeperioden, sier Frode Holmvaag, Leder Sjø Nordland i Cermaq Norway.- For oss er det avgjørende viktig å ha en klynge av sterke leverandører i regionen som virkelig kan og forstår havbruk. GMV gjør definitivt dette, og det er derfor vi valgte dem, fortsetter han.

- Cermaq Norway er en god, og krevende kunde, som bidrar til å videreutvikle våre fartøy, slik at vi kan fortsette å være en foretrukket leverandør til oppdrettsnæringen. Vi setter stor pris på samarbeidet vi har hatt med dem under byggingen av «Lundøy», sier Bård Meek-Hansen, daglig leder i Grovfjord Mek. Verksted AS.  

Båten er bygget iht. den nye forskriften om bygging og tilsyn av mindre lasteskip, fartsområde 4. I januar skal etter planen søsterskipet bnr 152 «Vinknes» overleveres til samme reder.