Gå til innhold
Nye «Libas» er overlevert fra Cemre Shipyard til Liegruppen. Foto: Cemre Shipyard
Nye «Libas» er overlevert fra Cemre Shipyard til Liegruppen. Foto: Cemre Shipyard

Med leveransen av det innovative fiskefartøyet «Libas» kan Liegruppen på Sotra utenfor Bergen, slå seg til ro med at de allerede har oppfylt regjeringens klimamål om å kutte utslippene med 50 prosent.

Det har vært store forventninger i Liegruppen, og i bransjen for øvrig, til det nye fartøyet. I 2018 kunne rederiet ta imot “Innovasjonsprisen” under Nor-Shipping i Trondheim for prosjektet. Prisen ble utdelt for et nytt høyteknologisk, kostnadseffektivt og miljøvennlig fiskefartøy.

- Det var godt å signere papirene i forrige uke, sier en fornøyd daglig leder i Liegruppen, Bjarne Haldorsen til Skipsrevyen.  

«Libas» har satt kursen mot Norge og er ventet hjem om en ukes tid, avhengig av værforholdene på veien. Da venter de siste testene, blant annet et prøvefiske før det klart for fiske for nyebåten. 

- Dessverre blir det ikke mulighet for noe stor dåp og festivitas som dette fartøyet nok hadde fortjent på grunn av korona. Vi håper at det er mulig å få til en gang når ting har normalisert seg mer, forteller Haldorsen. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Libas» 
  • Verft: Cemre Shipyard
  • Byggenummer: 64
  • Design: Salt Ship Design
  • Lengde: 86 meter
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 4514 
  • IMO-nummer: 9850989
  • Rederi: Liegruppen
  • Motor: MAN 6L51/60 6000 kW
  • Generator: Wärtsilä 9L20DF 
  • Thrustere: 2x Brunvoll 1400 kW
  • Styremaskin: Kongsberg SR722 FCP
  • Batteripakke: 500 kW Corvus
  • Dekkskraner: Karmøy Winch
  • RSW-System: MMC First Process
  • Trålutstyr: Rapp Hydema

- Vi har nådd målet

«Libas» er verdens første fiskebåt som drives av LNG, og Haldorsen mener dette også må være verdens mest klimavennlige, havgående fiskebåt.

- Vi reduserer utslippene med 25% i utgangspunktet, og vi vil også med tiden bruke biogass. Summen av dette gjør at vi oppnår regjeringens klimamål om 50% reduksjon av utslipp innen 2030 allerede nå, sier en stolt daglig leder. 

- Litt av slagordet til firmaet er tradisjon og innovasjon. Vi skal ligge i front av utviklingen og ta vårt ansvar, understreker Haldorsen.  

Skaper strøm av bølger

Den 86 meter lange tråleren/ringnotsnurperen som er bygget ved tyrkiske Cemre Shipyard er også det første kommersielle fartøy med strømproduserende stabilisatortank. 

Stabilisatortanken er utviklet av franske GEPS Techno og er så langt testet på strømproduserende plattformer til sjøs, og om bord i det franske forskningsskipet «Thalassa».  

Tanken er utstyrt med en turbin med kapasitet på 30 kW i hver ende som skal produsere strøm når skipet er i bevegelse. Strømmen kan brukes blant annet til belysningen om bord og bidra til å reduserer drivstoff-forbruk og totalutslippene fra fartøyet. 

Fine linjer

Skipet erstatter selskapets fartøy «Libas», som ble solgt til Island sent i 2016 og tar også med seg navnet til sin forgjenger videre.

Designet er gjort av Salt Ship Design på Stord, og de fikk i oppdrag å designe en moderne fiskebåt etter alle kunstens regler med minimalt utslipp og vakre linjer. Den skulle se ut som en yacht, og være i operativ drift om to år. 

- Det koster det samme å bygge en båt med fine linjer som en stygg båt. Jeg tror også at en fin båt skaper større trivsel om bord for de som skal jobbe der, har Peder O. Lie uttalt til Skipsrevyen. 

- Peder har sans for å bruke tid på å ikke bare gjøre det til en praktisk arbeidsplass men også lage noe som gjør at folk gleder seg til å gå på jobb. Vi ser jo at andre tar litt etter, og det er jo litt gøy, smiler Haldorsen. 

Nye «Libas» har hatt en kostnadsramme på rundt 350 millioner kroner, og skulle egentlig vært levert til rederiet på vårparten i fjor. Men koronapandemien satte en stopper for de planene. 

- Det ble utfordringer da verden stengte ned. Verftet hadde også problemer med å ha nok folk på jobb. Og ikke minst var det vanskelig for en rekke underleverandører fra blant annet Tyskland, Danmark og Finland å få sine folk til Tyrkia. Det var en hodepine for oss alle, sier Haldorsen. 

Det har også vært mye nybrottsarbeid for rederiet, ikke bare i byggingen av fartøyet men også for å lære mannskapet opp på å seile med et nytt drivstoff. 

- At vi tar gass om bord har vært et krevende opplæringsarbeid. Mannskapet har seilt med Fjord Line til Hirtshals for å få opplæring og praksis i fylling av LNG, forklarer Haldorsen. 

Utstyr:

«Libas» er utstyrt med hovedmaskin fra MAN av typen MAN 6L51/60 6000 kW. MAN har også levert propellene om bord av typen Alpha3000 og LNG-tanker av typen MAN Cyro 350 m3.

Generatorer er Wärtsilä 9L20DF. Nødgenerator er av typen Volvo Penta D13 EMG-HRB. Den har en batteripakke på 500 kW levert av Corvus. Dekkskranene er levert av Karmøy Winch, mens trålutstyret kommer fra Rapp Hydema. 

GEPS Techno har levert stabilisatortanker. Ballastvannsystemet er levert av Norwegian Greentech. 

RSW- Systemet er levert av MMC First Process, og fartøyet har en RSW-tank på 2830 m3. 

Ta en 360 graders rundtur om bord her: