Gå til innhold
Annonse
Det tredje fartøyet til rederiet The Fjords, «Legacy of The Fjords» er levert fra Brødrene Aa. Foto: The Fjords
Det tredje fartøyet til rederiet The Fjords, «Legacy of The Fjords» er levert fra Brødrene Aa. Foto: The Fjords

The Fjords fikk i juli overlevert det tredje cruisefartøyet fra Brødrene Aa i Hyen. - En milepæl, sier rederiets administrerende direktør John Vonli om «Legacy of The Fjords». 

Annonse

«Legacy of The Fjords» er søsterskipet til «Vision of The Fjords» og «Future of The Fjords». Begge de to foregående skipene vant den prestisjetunge prisen Ship Of The Year som Skipsrevyen deler ut årlig. 

Ifølge administrerende direktør i The Fjords er leveransen av «Legacy of The Fjords» en milepæl for selskapet. 

- Vårt oppdrag har vært å dele fjord-opplevelsen med så mange mennesker som mulig og samtidig redusere påvirkningen vår på et skjørt økosystem, uttaler han. 

- Med tre skip drevet av ren strøm som nå er i drift, kan vi ønske velkommen til opptil 1200 besøkende om gangen for å glede seg over en unik opplevelse uten at det går ut over miljøet. Det er en stolt dag for oss og våre eiere, Fjord1 og Flåm AS, legger han til. 

Hoveddata:

  • Navn: «Legacy of The Fjords» 
  • Verft: Brødrene Aa
  • Byggenummer: 300
  • Design: Brødrene Aa
  • Lengde: 42,23 meter
  • Bredde: 15,5 meter
  • IMO-nummer: 9870422  
  • Rederi: The Fjords
  • Fremdrift: Servogear Ecoflow Propulsion
  • Gear: Servogear HD220
  • Thrustere: 2x Sleipner SAC350 og 2x Sleipner SAC540
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Landor Larsen
  • Brannslukningsutstyr: Nortronik
  • Livbåter: Survitec
  • Elektrisk installasjon: Brødrene Aa
  • Batterier: 1800 kWh
  • Passasjerer: 400
     

Nullutslipp

I likhet med sine søsterskipene er «Legacy of The Fjords» designet og konstruert av Brødrene Aa, med et skrog som gjenspeiler de krokete veiene i fylket.  

«Legacy of The Fjords» er en 100% elektrisk katamaran bygget i karbonfiber og kan ta opptil 400 passasjerer på turene gjennom UNESCOs verdensarvlistede fjordrute mellom Flåm og Gudvangen.

John Vonli bemerker at Servogears Ecoflow fremdriftssystem om bord ikke bare er en løsning med nullutslipp, det forbedrer også passasjeropplevelsen. 

- I motsetning til støyende dieselmotorer er de elektriske motorene på «Legacy of The Fjords» rene og stille, sier han. 

Det nye fartøyet, som har en kostnad på rundt 130 millioner kroner, inneholder noen forbedringer fra sine søsterskip. «Legacy of The Fjords» kan for eksempel lades og lastes på begge sider, og passasjerene kan gå i land fra både babord og styrbord side. 

I tillegg har fartøyet plass til tre dedikerte “konferansesoner”, hver og en utstyrt med projektorer, skjermer og lydanlegg. 

«Legacy of The Fjords»  blir drevet av to elektriske motorer på 450 kW, noe som gir den en marsjhastighet på 16 knop. Sammen med Brødrene Aa utviklet selskapet en unik ladestasjon kalt Power Dock, en 40 meter lang og 5 meter bred flytende ladestasjon i glassfiber i Gudvangen. Den rommer en batteripakke på 2,4 MWh, noe som gir en stabil, effektiv og kostnadseffektiv ladetid på omtrent 20 minutter.