Gå til innhold
Annonse
Det femte skipet i Ponants Explorer serie er nå levert fra Vard. Foto: Ponant
Det femte skipet i Ponants Explorer serie er nå levert fra Vard. Foto: Ponant

I mars overleverte Vard Søviknes det femte cruisefartøyet til det franske selskapet Ponant. «Le Bellot» er det femte i rekken som er levert i rederiets Explorer-serie. 

Annonse

Totalt har det franske rederiet bestilt syv fartøy fra Vard. Tidligere har verftet levert «Le Lapérouse », «Le Champlain», «Le Bougainville» og «Le Dumont d’Urville». Ytterligere to fartøy gjenstår som skal leveres i 2020 og 2021. Dette er det tiende skipet i rederiets flåte. 

De syv cruiseskipene som Ponant har kontrahert representerer samlet norsk eksport for flere milliarder kroner. GIEKs statlige långivergaranti stilles overfor franske banker som deler risiko med GIEK og deltar i Ponants finansiering av prosjektet.

«Le Bellot» har som sine søsterskip plass til 184 passasjerer i 92 lugarer, alle med balkong. Det er også fire suiter på det 131,4 meter lange skipet. Skroget ble bygget hos Vard Braila, før det i august 2019 ankom Norge for ferdigstillelse. 

Hoveddata: 

  • Navn: «Le Bellot» 
  • Verft: Vard Søviknes
  • Byggenummer: 889
  • Design: Vard 6 08
  • Lengde: 131,4
  • Bredde: 18 meter
  • Tonnasje: 1400  
  • IMO-nummer: 9852418
  • Rederi: Ponant
  • Motor: 4x Wärtsilä 8L20 
  • Elektrisk Fremdrift: ABB
  • Propell: Kongsberg Maritime
  • Klasseselskap: Bureau Veritas
  • Passasjerer: 184 
  • Toppfart: 15 knop
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Systems
  • Lanterner/Søkelys: Glamox

kipet er utstyrt med en Blue Eye multi-sensorisk undervanns salong hvor passasjerer kan oppdage og oppleve undervannsverdenen via to koøyer. Salongen har også undervannsbelysning, og hydrofoner integrert i kjølen for å overføre den naturlige "symfoni" av dypvannet og forsiktig vibrerende sofaer, ifølge rederiet. Fartøyet har videre to restauranter og spa.

Holder det grønt

Ifølge rederiet har det vært viktig å gjøre skipene så grønne som mulig. Bureau Veritas har gitt fartøyet en Clean Ship-sertifisering. Med fartøyets elektriske fremdrift blir drivstofforbruket redusert med inntil 30 prosent, og det slipper ut 40 prosent mindre skadelige gasser, sammenlignet med tilsvarende skip. Alt av septik blir behandlet om bord, og gråvann blir behandlet og resirkulert for å brukes til å vaske utvendige dekk. Alt av papiravfall, matavfall og glass blir forsøkt holdt på et minimum, til det kan bli levert til et egnet sted på land. 

Utstyr: 

Som sine søsterfartøy er skipet levert med fire Wärtsilä 8L20 motorer som hver yter 2000 kW. ABB har levert den elektriske fremdriften. Kongsberg Maritime har levert propellene om bord på det nye fartøyet. 

Belysning innvendig og utvendig, samt lanterner er levert av Glamox. Alle heiser kommer fra Thyssenkrupp. Innredning er levert av Ship Nor og Vard Accomodation.