Gå til innhold
Annonse
L/B «LOS 115» - losbåt fra Dockstavarvet til Norge
L/B «LOS 115» - losbåt fra Dockstavarvet til Norge
Annonse

Dockstavarvet AB overleverte losbåten «LOS 115» til Kystverket som byggenummer 544 fra verftet. Dette er den første båten som Dockstavarvet har bygget for det norske kystverket. Båten forlot verftet 15. mai og gjorde unna reisen til Hvasser på tre døgn. Båten passerte Lindesnes 21. mai. Overtagelsen og dåpen ble holdt i Honningsvåg 31. mai.

Kystverket er nasjonal etat for kystforvaltning, sjøsikkerhet og samferdsel. Det norske fastlandet har en kystlinje på ca. 83.000 km, inkludert øyer. Kystverket ledes av kystdirektøren, som er underlagt Fiskeri- og kystdepartementet og Þskeri- og kystministeren. Kystdirektoratet er Kystverkets hovedkontor og ligger i Ålesund.

Kystverket er inndelt i fem kystdistrikter med distriktskontor i Arendal, Haugesund, Ålesund, Kabelvåg og Honningsvåg. L/B «LOS 115» skal stasjoneres i Kirkenes.

Kystverket har opsjon på nok et fartøy, som i så fall skal brukes i Oslofjord området.

L/B «LOS 115»
Designet er basert på Swedish Pilot 111 typen som er på 13,5 meter lengde og kan operere i lett is. Men Kystverket trengte brennoljekapasitet for 18 timers operasjon og hovedmaskineri på 12000 h MTBO (hours mean time between overhauls), og verftet utviklet da et større fartøy på 16,7 meter og med fullt lastet displacement på over 30 tonn.

Skrogdesignet er utviklet av JB Seaform, mens det andre arbeidet ble gjort av Dockstavarvet. Båten er bygget i aluminium i henhold til DNV/Sjøfartsdirektoratets regler. Dekkshuset er utstyrt med los og “co-pilot” styrearrangement, samt pantry og sitteplasser for fire loser og toalett. Støynivået er her godt under 70 db(A) ved full speed.

Fartøyet er utstyrt med et oppvarmingssystem som holder dekk, landganger og rekkverk fri fra is.

L/B «LOS 115» har følgende hoveddata:

Lengde o.a.
16,70 m
Bredde
5,10 m

Maskineri
Fremdriftsmaskineriet er single screw type CAT 32 hovedmotor som via Mekanord gear driver Helseth CPP propell, og båten er utstyrt med Rexroth/Norcon manøvreringssystem. Styremaskin er verftets egen. Hastigheten kommer opp i 22 knop. Johnson har levert pumper, og air-condition anlegget er fra Servex. Pyro har levert kjel.

Diverse
Losbåten er oppmalt med Jotun epoxy/polyurethane, Hellanor har levert lanterner, mens lyskastere kommer fra Norselight. Redningsutstyret utgjøres av to Viking redningsflåter. Docksta Elteknik AB har utført de elektriske installasjonene.

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret ombord som er levert av ProNav/JRC, består av JMA-5310 black-box radar, FF-50 ekkolodd, CSI Vector PRO GPS kompass, Northstar MX500 DGPS, Simrad AP 50 autopilot, Maris AEC-6910 kartsystem, to Sailor RT-5022 GMDSS A1, JHS-182 AIS, NCR-333 navtex og to Hatteland flatskjermer.