Gå til innhold
Annonse
Med en fart på rundt 30 knop kommer fartøyet seg raskt frem, også i røffe forhold. Foto: ProZero
Med en fart på rundt 30 knop kommer fartøyet seg raskt frem, også i røffe forhold. Foto: ProZero

ProZero Norge As i Stavanger overleverte 10. mars en personellbåt av typen ProZero 8 m Full cabin DC til Egil Kristoffersen & Sønner AS i Jennskaret i Vesterålen. Båten ble overlevert til kunden ved verftet i Faaborg DK.

Annonse

«Kristina» heter fartøyet, og er bygget ved Tuco Yacht Verft ApS i Faaborg Danmark, heter det i en pressemelding. 

ProZero 8 m Full cabin DC er bygget i kompositt og etter samme tegninger som Offshore Fast Rescue Boat. Dette gir et veldig godt skrog med høy retningsstabilitet og veldig gode sjøegenskaper. 

Hoveddata:

  • Navn: «Kristina» 
  • Verft: ProZero/Tuco Yacht Verft ApS
  • Byggenummer:
  • Design: ProZero
  • Lengde: 7,95 meter
  • Bredde: 2,78 meter
  • Motor: Volvo Penta D4 300 
  • Fremdrift: Volvo Penta Stern drive 
  • Interceptors: Hydrotab 320BT 
  • Kartplotter og ekolodd: Lowrance Elite -9TI 2-I-1 Transducer 
  • VHF: Simrad rs20s VHF+GPS 
  • Lyskaster: GOLIGHT LED med fjernkontroll. 
  • Toppfart: 30 knop
  • Antall personer: 6
  • Byggematerialet: Kompositt

Dette fartøyet er utformet og tilrettelagt i tett samarbeid med kunden. 

Alle fartøyene i ProZero-serien blir bygget etter modulprinsippet, denne personellbåten er bygget etter konstruksjonskategori CE, kategori C. 

Jørn Arntun, teknisk leder i Egil Kristoffersen & Sønner AS, opplyser at dette fartøyet skal brukes på lokaliteter som er veldig værutsatt.

- Ved å kunne ha et lavt drivstofforbruk og høy fart blir det en fin besparelse. Vi ser frem til og ta denne båten i bruk i dette området med krevende vær og røffe sjøforhold, sier Arntun. 

Under prøveturen var det mellom 0, 5 til 1 meter signifikant bølgehøyde.

- Under testen oppnådde vi en fart på + 35 knop med fulle dieseltanker og fem personer om bord, opplyser daglig leder i ProZero Norge Kjetil Nygård.