Gå til innhold
Annonse
Den nye tråleren «Kristin» er overlevert fra Karstensens Skibsværft til det tyske rederiet Fischereigesellschaft mbH som eies av tre svensker. Karstensen Skibsværft
Den nye tråleren «Kristin» er overlevert fra Karstensens Skibsværft til det tyske rederiet Fischereigesellschaft mbH som eies av tre svensker. Karstensen Skibsværft

16. juli overleverte Karstensen Skibsværft , «Kristin», til det tyske rederiet  Fischereigesellschaft mbH. Selskapet eies av tre svensker, som også er aktive om bord i den nye tråleren. 

Annonse

I april 2017 ble det inngått kontrakt mellom verftet og rederiet om bygging av det som skulle bli en 49,95 meter lang tråler på 800 bruttotonn. Senere ble den tyske tonnasjegrensen økt til 1000 bruttotonn, noe som gav rederiet muligheten til å forlenge fartøyet med 3,6 meter. Dette ble bestemt før byggingen startet. 

Bak det tyske rederiet står svenske Örjan Carlsson, Ola Hansson og Dan Bergmann. De er alle aktive om bord som henholdsvis styrmann, skipper og maskinsjef. Rederiets driftsgrunnlag er konsumfiske, og de stadig strengere kvalitetskravene har ført til at man under prosjektering har vært et fokus på RSW-tanker og anlegg, og mulighet for optimal kjøling av fangsten. 

Hoveddata:

  • Navn: «Kristin» 
  • Verft: Karstensen Skibsværft
  • Byggenummer: 446    
  • Design: Karstensen Skibsværft
  • Lengde: 53,55 meter
  • Bredde: 11,20 meter
  • Tonnasje: 973 
  • IMO-nummer:  
  • Rederi: Fischereigesellschaft mbH
  • Motor: MaK 8M25, 2309 kW 
  • Gear: Reintjes LAF 4555
  • Propell: CAT Propulsion MPP850, d3800 mm
  • Akselgenerator: AvK Cummins DSG 86, 1200 kW/1500 kVA
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Simrad og Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Survitec
  • Livbåter: Viking
  • Elektrisk installasjon: KS Elektro
     

Rederiet har også lagt vekt på å optimere arbeidsforhold, sikkerhet og komfort for mannskapet. I tillegg er det lagt stor vekt på skrogets utforming, og optimering i forhold til driftsprofil, dette med tanke på lavest mulig drivstofforbruk. I tillegg er «Kristin» utrustet med elektriske vinsjer, samt en rekke andre tiltak for å sikre et lavest mulig energiforbruk. Skroget er bygget i stål, mens dekkshus, styrhus, skorstein samt for- og aktermast er bygget i aluminium. 

Det er koblet PTO på hovedgiret, primært for drift av fartøyets strømforsyning via akselgeneratoren på 1200 kW. For ytterligere strømforsyning er det installert et generatoranlegg og en havnegenerator. Under fiske, og vinsjanlegget er i full drift, vil hovedgirets PTO og dermed akselgeneratoren være koblet inn. Hovedmotoren vil dermed brukes som kraftkilde til til fremdrift og dels til strømforsyningen. På den måten er det ikke nødvendig å ha hjelpemotorene i gang.

Utstyr: 

Det 53,55 meter lange og 11,20 meter brede fartøyet er utstyrt med en MaK 8M25, 2309 kW hovedmotor. Den har også to Scania DI13, 400 kWe hjelpemotorer. Styremaskinen er Kongsberg Tenfjord SR662 – 170 kNm. Ror er Kongsberg Ulstein FB-H 3746 (flap). Sidepropeller er levert av Brunvoll. Reduksjonsgir er av typen Reintjes LAF 4555. 

Dekksmaskineriet på «Kristin» er levert MacGregor Rapp Marine. Dekkskraner er levert av SeaQuest. Trålblokker er av typen BlueLine fra Brødrene Markussen.  

Maritime Montering har stått for innredningen med møbler fra Ekornes.