Gå til innhold
Den fjerde i Havtrans-serien, «Kristiansund», er levert fra Havyard Leirvik til Frøy.  Foto: Havyard
Den fjerde i Havtrans-serien, «Kristiansund», er levert fra Havyard Leirvik til Frøy. Foto: Havyard

Havyard Leirvik overleverte i juni brønnbåten «Kristiansund» til Frøy. Dette er den fjerde i Havtrans-serien. 

Skipet er søsterskipet til «Namsos» , «Steigen» og «Reisa» og er 84,8 meter lang og 16,9 meter bred. 

Prosjektleder Håkon Bosdal sier jobben har gått greit, og at det selvsagt hjelper å ha bygget tilsvarende skip før. 

- Men det følger alltid utvikling og forbedring fra skip til skip, og alt skal testes ut og fungere før vi kan overlevere skipet. De som har jobbet på dette prosjektet har bevist at de er dyktige skipsbyggere og gjort en kjempejobb slik at vi har greid, ikke bare å holde fristen, men kan levere to dager før avtalt tidspunkt, sier han. 

Systematisk jobbing

Koronapandemien har påvirket både tilgangen til arbeidere og hvordan de ansatte kan arbeide.

- Vi har egentlig ikke hatt nok folk. Vi har imidlertid hatt fokus på de rette tingene, jobbet systematisk og i riktig rekkefølge. I tillegg har vi hele tiden hatt et godt samarbeid med kunde. Slik har vi greid å levere et nytt, godt arbeidsverktøy til Frøy.

Hoveddata: 

  • Navn: «Kristiansund» 
  • Verft: Havyard Leirvik
  • Byggenummer: 147
  • Design: Hav Design
  • Lengde: 84,8 meter
  • Bredde: 16,9 meter
  • Tonnasje: 3965
  • IMO-nummer:  9889746
  • Rederi: Frøy
  • Motor: Pon Power
  • Gear:Kongsberg Maritime
  • Propell: CP 68/4 fra Brunvoll
  • Generator: 2x C32 fra Pon Power
  • Kraner: MacGregor
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Norwegian Electric Systems
  • Brannslukningsutstyr: Tyco Fire & Integrated Solutions
  • Interiør: Vestnes AS

Nå venter mer arbeid med brønnbåt nummer tre i den samme kontrakten til Frøy. Skroget er levert til Havyard Leirvik og utrustningen er alt i gang. Dette skipet skal overleveres til høsten, og det er Håkon Bosdal som har prosjektledelse også der.

- Her på verftet blir det full fart gjennom hele sommeren, og ferie må deles og fordeles for at vi skal greie å opprettholde produksjonen slik vi ønsker. 

Samspill mellom Hav Group og Havyard

Havtrans-serien fra Hav Design setter standarden for mellomklassen av brønnbåter i næringen. «Kristiansund» har en kapasitet på 3.250 kubikkmeter fordelt på tre runde tanker. De runde tankene gjør at båten kan frakte mer fisk samtidig som fiskevelferden øker med roligere fisk og høyere overlevelse. I tillegg er skrogformen slik at båten går lett og kutter både utslipp og kostnader til drivstoff.

Norwegian Electric Systems har levert automasjons- og elektriske kraftsystemer i tillegg til broløsningen som også på denne er den nyutviklete totalintegrerte Raven-broen. Norwegian Greentech har levert system for rensing av ballastvann mens Hav Design har stått for designet. 

Utstyr: 

Hovedmotoren om bord er levert av Pon Power Scandinavia og er av typen 9M25C. Pon Power har også levert 2 x C32 hjelpemotorer og SCR system. Nødgeneratoren er en Nogva Scania DI 13 75 M. 

Brunvoll har levert propellanlegget av typen CP 68/4. Videre har de levert baugthruste av typen FU 63 LTC 1750 og hekkthruster av typen FU 63 LTC 1550. El-motoren for thrusterne er levert av Norwegian Electric Systems. Gir er av typen SR622 FCP-200 levert av Kongsberg Maritime, som også har levert ror. 

Anker og kjetting er levert av Fossen Shipping. Fortøyningsvinsj, ankervinsj og capstaner er levert av Adria Winch. Kranene kommer fra MacGregor. Sirkulasjonspumper for RSW-systemet er levert av Desmi.

Brønnbåten er utstyrt med Utstyrt med Hydrolicer avlusingssystem 6 linjer, kapasitet 200-240 tonn/time, samt mulighet for tilsetting av andre medikamenter.

Tankene er designet for undertrykkslasting og trykklossing. Hver tank har 1 stk Wingtech lasteteller med kapasitet på rundt 200 t/time. Båten er videre utstyrt med MMC sorteringsmaskin, kapasitet 80-100 t/time. Wingtech teller for smolt. Kapasitet 1.200.000 stk/t ved 100g

Navigasjons- og kommunikasjonsutstyret er levert av Norwegian Electric Systems. Innredningen om bord er gjort av Vestnes. Ytterdører kommer fra Libra Plast, mens vanntette skyvedører er levert av IMS.

«Kristiansund» er malt i maling fra Westing AS