Gå til innhold
Annonse
«Knut Olav» er nå overlevert til eierne, Rederiet Knut Olav AS
«Knut Olav» er nå overlevert til eierne, Rederiet Knut Olav AS

Rederiet Knut Olav AS har fått overlevert sitt nye fiskefartøy, «Knut Olav»  fra Vesterværftet AS i Hvide Sande i Danmark. 

Annonse

MS «Knut Olav» er bygget som en kombinert snurrevad og notbåt. Den har seks fisketanker arrangert for oppbevaring og transport av levende fisk. Lasterommet er på 500 m3. Fartøyet er designet av Vesterværftet. Selve skroget ble bygget i Gdynia i Polen, før det ble slept til Hvide Sande for å ferdiggjøres. 

Båten skulle vært levert i 2018, men uklarheter vedrørende regler rundt lasteromsvolum førte til en kraftig forsinkelse. Den var i utgangspunktet også planlagt til å være 35 meter lang, men i løpet av byggeprosessen bestemte rederne seg for å øke lengden til 43 meter. 

Hoveddata: 

  • Navn: MS «Knut Olav» 
  • Verft: Vesterværftet AS
  • Byggenummer: 326
  • Design: Vesterværftet AS
  • Lengde: 43 meter
  • Bredde: 10 metre
  • Tonnasje: 770
  • IMO-nummer: 9814686
  • Rederi: Knut Olav AS
  • Motor: ABC 6DZC, 1325 Kw levert av Anglo Belgian Corporation
  • Gear: G50FK fra Finnøy
  • Propell: P 70.22.280 fra Finnøy
  • Generator: Scania Marine 350 KWh
  • Hydraulikk Lofoten Hydraulik
  • Navigasjon & Kommunikasjon: IMES
  • Livbåter: Viking Life-saving Equipments
  • Elektrisk installasjon: Vest-EL, Hvide Sande

Kontrakten med Vestværftet ble inngått 6. april 2016, og har kostet 117 millioner kroner. Fredag 19. juli ble båten høytidelig døpt ved kaia i Svolvær. Gudmødre var Amanda og Malisa Kransvik. 

Utstyr: 

Hovedmotoren er en ABC 6DZC, 1325 Kw levert av Anglo Belgian Corporation. Gear kommer fra Finnøy og er av typen G50FK, med PTO for akselgenerator. Akselgeneratoren er en Stamford 1200 kVa. Den er videre utstyrt med 2x Scania Marine dieselgeneratorer på 350 KWh. Brunvoll har levert to elektriske thustere. En hekkthruster på 450 KW og en baugthruster på 350 KW. 

Vinsjer og hydraulikk kommer fra Lofoten Hydraulikk. Thyborøn Skibs og Motor har levert kranpakken som består av Triplex dekkskran, notleggerkran, Ffskepumpekran, nothaler og mellomrulle. MOB-båt og davit er levert av Palfinger. 

«Knut Olav» har fem RSW-tanker med lensevannseperator levert av MS Engineering. Kjøleanlegget er av typen Seacool SC450 fra KuldeTeknisk. Ozonanlegget er levert av Normex i Ålesund. Vacuumanlegget er levert og prefabrikkert av Cflow, Langevåg. Latech i Lofoten har levert og montert dekksarrangementet. 

Malingen er levert av Jotun.