Gå til innhold
Annonse
MF «Kinsarvik» skal fra nyttår inn i trafikk på Hardangerfjorden. Foto: Oma Baatbyggeri
MF «Kinsarvik» skal fra nyttår inn i trafikk på Hardangerfjorden. Foto: Oma Baatbyggeri

Oma Baatbyggeri på Stord har overlevert sitt aller første elektriske fartøy. MF «Kinsarvik» skal trafikkere strekningen Kinsarvik - Utne fra 1. januar 2020 for Boreal Sjø. 

Annonse

Designet er Oma Baatbyggeri sitt eget, og fremdriftskonseptet beskrives som plug-in hybrid elektrisk. Designet representerer et helt nytt fartøyskonsept skreddersydd opp mot nye miljøkrav.

Nybygget er utrustet med batteripakker som lades fra det ordinære strømnettet og får installert et sett med diesel-generatorer som back-up system. Konfigurasjonen innebærer en vesentlig reduksjon i CO2 utslipp (92%) sammenlignet med ordinære dieseldrevne ferger.

Universell utforming kombinert med meget lavt støynivå og gode sjøegenskaper, ivaretar komforten for passasjerene. MF «Kinsarvik» er videre lagt godt til rette for at passasjerer med funksjonshemninger skal kunne ferdes enklest mulig om bord.

Den 45,40 meter lange og 11,35 meter lange fergen er bygget i aluminium. Den har en kapasitet på 16 personbiler, eller to semitrailere, i tillegg til 80 passasjerer. 

Utstyr: 

MF «Kinsarvik» er utstyrt med 2x Scania DI09 074M 269kW motorer fra Nogva Motorfabrikk. Batteripakkene er levert av Corvus og er 2x Corvus Orca ESS 373 kWh. Fremdriftssystemet er 2x ZF AT 3016 WM-CR. Elektrisk motor er 2x Ramme 250 kW.

Hybrid-systemet er levert av Westcon Power & Automation. Passasjerstoler kommer fra West Mekan, mens stolene i styrhuset er levet av Alu Design & Service. 

Alt av pumper kommer fra Mapex, mens anker og kjettinger er levert av Erling Haug AS. Malingen kommer fra Jotun.

Hydraulikken i baugen er levert Bergen Hydraulic AS, mens alt av vinsjer kommer fra MB Hydraulikk. 

Hoveddata: 

  • Navn: MF «Kinsarvik» 
  • Verft: Oma Baatbyggeri
  • Byggenummer: 540
  • Design: eFerry 45M
  • Lengde: 45,40 meter
  • Bredde: 11,35 meter
  • Tonnasje: 453
  • IMO-nummer: 9855800
  • Rederi: Boeral Sjø
  • Motor: 2x Scania DI09 074M 269kW
  • Fremdrift: 2x ZF AT 3016 WM-CR
  • Batteripakke: 2x Corvus Orca ESS 373 kWh
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Vico / Furuno
  • Brannslukningsutstyr: Novec 1230 fra Alf Lea & Co
  • Livbåter: Viking Life-saving equipment
  • Elektrisk installasjon: Teknisk Bureau AS
  • Vinsjer: MG Hydraulikk