Gå til innhold
Annonse
Annonse

Det fjerde skip i serien av kystvakskip som bygges ved Szczecin Ship Repair Yard Gryfia JSC i Polen ble levert den 1. oktober til Farm AS med Remøy Shipping AS som disponerende rederi. Byggenummer 301/IV fikk navnet K/V «NJORD» og ble døpt 14. september av Vigdis Trulssen Bye, avdelingsdirektør i Kystverket.

Skipet er bygget etter Skipsteknisk ST-610 design og skal operere i sone 5, som innbefatter området mellom Stad i sør og Rørvik i Nord. Prisen for kystvaktskipet er tidligere oppgitt til cirka 60/70 millioner kroner, og det er en 15 års kontrakt med FLO/Kystvakten som danner grunnlaget for kontraheringen.

K/V «NJORD»
Skipet har slepekraft på opp til 40 tonn, og for oljevern er det fastmontert oljelense og oppsamlingsutstyr, og fartøyet er utstyrt med transportabelt brann- og lenseutstyr.
Fartøyet har to operasjonsrom med de fleste fasiliteter, ett på broen og ett på båtdekket. Forut og akterut er det fastmontert et 360-graders kamera som sørger for at bilder overføres med ett tastetrykk direkte til hovedredningssentralen, operasjonssentralene, Fellesoperativt hovedkvarter og andre.

Skipet har klasse i DNV ✠1A1, ICE –1C, E0,Dynpos AUTS og har følgende hoveddata:

Lengde o.a. 47,20 m
Lengde b.p.p.
42,00 m
Bredde største 10,30 m
Dybde i riss 5,00 m
Draft
3,25 m
Airdraft topp mast
max. 15,00 m
Lasteareal dekk
ca. 100 m2
Lastedekk styrke
2,5 t/m2
Lasterom
90 m3
Bollard pull
min. 20 t

Tankkapasiteter: 107 m3 brennolje, 95 m3 ferskvann og 140 m3 used oil.

Maskineri
Skipet har dieselelektrisk fremdrift med tre Cummins dieselmotorer, en KTA19DM1 på 485 kW og to KTA 38DM1 hver på 970 kW og to Wärtsilä Azimuth LIPS FS225-2/WM propellanlegg på 1100 kW v/1200 o/min. Marelli generatorer er levert av Scandinavian Electric Systems som også har levert drivanlegg for hovedfremdrift, drivanlegg for tunnel thruster, frekvensomformere og hovedtavler.
Baugthruster er type Wärtsilä LIPS FT125H-D på 300 kW v/1800 o/min, og havneaggregatet er en Cummins motor 6CTA 8,3D på 201 kW.
Desmi har levert pumper, og separatorer er fra Alfa Laval. Novenco har levert air-condition anlegget og Novenco York kjølemaskineri. Kjelutrustning er fra Parat Halvorsen AS, og tankpeileutstyr er fra Kongsberg Maritime. Isoleringsarbeidene er utført av Maritime Montering. Skipet har et inergen brannslukkingssystem og Autronica brannalarmanlegg.

Dekk
Odim har levert dekksmaskineri, inkludert to ankervinsjer, to capstans, tuggervinsj og slepevinsj, og EMS Ships Supply (Norway) har levert to kraner på 3t/5m. Ankerutrustning er fra Sotra Marine Produkter. Libra Plast har levert utvendige dører. Lanterner og lyskastere er levert av Norselight, og Glamox har stått for belysningsutstyr. Jotun malingssystemer er anvendt til oppmaling av skipet.
Redningsutstyret omfatter en MOB-båt fra Maritime Partner og fire DSB redningsflåter à 20 personer, levert av Brude Safety.

Diverse
Innredningsarbeidene er utført av Maritime Montering, og skipet har lugarplass til totalt 20 personer, men opererer med en besetning på 11.
Beha har levert bysseutstyr, og toalettsystemet er fra Jets Vacuum. Scandinavian Electric Systems har vært el.teknisk konsulent og levert hovedtavle, mens verftet selv har utført de elektriske installasjonsarbeidene.
Power Management System og DP-anlegg er leveranser fra Kongsberg Maritime, og de elektroniske instrumentene er levert av Emil Langva AS.
Kystvaktskipet er forsikret gjennom Aon-Grieg.