Gå til innhold
Annonse
«Jens Kristian» er levert fra Stadyard til reder Sondre Kristoffersen. Foto: JK-Foto
«Jens Kristian» er levert fra Stadyard til reder Sondre Kristoffersen. Foto: JK-Foto

Det har vært en særdeles lang reise for reder Sondre Kristoffersen i Alta for å få sitt nye fartøy ferdig. Men når enden er god er allting godt, og i juni kunne båten døpes.

Annonse

«Jens Kristian» er designet av Seacon i Måløy, og skulle egentlig bygges ved det polske verftet Poltramp Yard i Swinoujscie. Men etter at verftet gikk konkurs i 2019 ble skroget slept til Stadyard i Måløy for å ferdigstilles. Med rettssaker og alle forsinkelsene har det tatt 4,5 år å få hele båten ferdig. 

Budsjettet på prosjektet var egentlig 80 millioner kroner, men «Jens Kristian» ble i løpet av prosjektet forlenget med 8 meter. Det kom også en ekstra kostnad med å få båten ferdig i Norge, til tross for en kompensasjon fra det polske verftet. Nå som båten er ferdig er totalsummen på nærmere 200 millioner kroner. 

Den 48 meter lange og 9,5 meter brede båten er rigget for både snurrevad og notfiske. Den har et lasterom 480 kubikk. 

Hoveddata:

  • Navn: «Jens Kristian» 
  • Verft: Stadyard
  • Byggenummer: 44
  • Design: Seacon AS
  • Lengde: 48 meter
  • Bredde: 9,5 meter
  • IMO-nummer: 9819545 
  • Rederi: Sondre Kristoffersen 
  • Motor: ABC 6DAC fra Frydenbø Industri
  • Gear: G50FK-2SPEED red 4,50:1 Fra Finnøy
  • Propell: P65.22.260.4D fra Finnøy
  • Generator: 2x Nogva Scania DI13 75M
  • Thrustere: 2x FU45LTC1225 fra Brunvoll
  • Navigasjon & Kommunikasjon: Ocean Electronic
  • Brannslukningsutstyr: Sentronik
  • Livbåter: Selstad AS
  • Elektrisk installasjon:Ulvesund Elektro 
     

Navnet har den fått etter rederens far, som gikk bort i 2012 bare 43 år gammel. Et bilde av  Jens Kristoffersen har naturlig nok fått hedersplassen i styrhuset på «Jens Kristian»,  som er en av de største båtene i kystfiskeflåten. 

Båten har 8 lugarer, og sengeplass til 12. Her er trimrom og vaskerom, messe. 

Utstyr: 

«Jens Kristian» er utstyrt med en ABC 6DZC hovedmotor fra Frydenbø Industri. I tillegg har hun 2x Nogva Scania DI13 75M generatorsett. Nogva Motorfabrikk har også levert en Stamford PM736F2 akselgenerator. 

Den er videre utstyrt med to thrustere på 368 kW i baugen og 450 akter, levert av Brunvoll. Gir og propeller er levert av Finnøy. 

På dekk har MacGregor levert en Triplex KN-30 kran, mens TMP Hydraulik har levert en TMP 900L og en TMP 900K kran. Notlegger og notvinsj er også levert av MacGregor og består av henholdsvis en Triplex NK-3000 og en Triplex 840/500. 

Vinsjer og hydraulikkaggregat er levert av Lofoten Hydraulikk. MOB-båt er levert av Hatecke HmbH mens MB Hydraulikk har levert MOB-davit. Styrehusstoler er levert av Norsap, mens toalett og sortvannsannlegg kommer fra Jets Vacuum. MMC First Process står for leveransen av RSW-anlegg og vakuumanlegg. Fiskepumpen er levert av Seaquest Systems. 

Fabrikken kommer fra PE Bjørdal, mens PTG Kuldeteknisk står for leveransen av fryseri.