Gå til innhold
Annonse
 Kraftpluggen «Island Victory» er levert til Island Offshore. Foto: Island Offshore
Kraftpluggen «Island Victory» er levert til Island Offshore. Foto: Island Offshore

Island Offshore har fått overlevert installasjons-fartøyet «Island Victory». Skipet satte verdensrekord allerede før overlevering.

Annonse

Under en bollard pull test ved VARD ble det målt en slepekraft på hele 477 tonn -  med andre ord en kraftig plugg av et fartøy. Neste på listen for denne typen fartøy, målte en slepekraft på 423 tonn ved levering.

- Vi hadde forventet at «Island Victory» skulle vise krefter, men 477 tonn var mer enn vi kunne håpe på. Dette er en båt som vil kunne slepe tungt, installere utstyr på store havdyp og i tillegg ha hele ankersystem på dekk, sa administrerende direktør Tommy Walaunet i Island Offshore etter testen. 

Lang reise

Reisen fra idè til ferdig skip har vært veldig lang. Skipet ble bestilt i 2014, og skulle egentlig vært levert i 2016. Men da bunnen gikk ut av oljemarkedet ble leveringstidspunktet forskjøvet en rekke ganger.  

Kaptein på «Island Victory», Stian Bjørge, er veldig fornøyd med sitt nye fartøy. Foto: Privat
Kaptein på «Island Victory», Stian Bjørge, er veldig fornøyd med sitt nye fartøy. Foto: Privat

Byggingen av «Island Victory» startet ved Vard skrogverft Braila i Romania, før det ble slept til Vard Brevik. Da verftet der ble lagt ned, ble prosjektet flyttet til Vard Langsten for testing og klargjøring. 

Kaptein om bord, Stian Bjørge, bekrefter at det er en skikkelig skute han har fått kommandoen over. De har nå vært ute i noen uker på oppdrag. 

- Det har gått som forventet og vel så det, forteller Bjørge på telefon fra Nordsjøen.

Med et helt nytt skip er det likevel noen småting som man først oppdager når man er ute. Som hvor teskjeene er blitt av?

- På land så er det bare å løpe på butikken, men det er litt vanskeligere for oss her ute, sier Bjørge. 

Etter at skipet var døpt 7. februar seilte mannskapet rett ut i jobb, og nå går det slag i slag frem til oktober, minst. 

Bjørge har lang erfaring fra rederiet Island Offshore, og har vært om bord i både «Island Valiant» og «Island Vanguard» som på mange måter var forgjengerne til det nye praktskipet. Bjørge mener at det er en trygghet å vite at man har mye trekkraft, ved behov. Natten før vi snakket med Bjørge hadde mannskapet satt et anker på 300 tonn, uten problemer. 

- Fordelen er jo at når man setter et så stort anker som vi gjorde i natt, har man fortsatt nok kraft igjen til resten av fartøyet. Da har man nok til både thrustere og vinsjer etc som skal gå samtidig. Så, det er en trygghet for oss. 

Da de seilte ut fra Sløvåg i Alver kommune for å starte jobben hadde de om bord ti anker, 18 bøyer, 8000 meter kjetting og en hel masse subsea-utstyr. Noe som beviser den store lastekapasiteten som er på det 1200 kvadratmeter store dekket. 

- Vi merker på markedet at det er stor interesse for fartøyet, sier Bjørge. - Når vi går av denne kontrakten er det rett på ny, legger han til.

Design

«Island Victory» er av typen UT 797 CX, utviklet av CM AS - Ship Design (daværende Rolls-Royce), sammen med rederiet. Fartøyet har et dekksareal på hele 1200 kvadratmeter. Skipet blant annet utstyrt med en 250 tonns offshorekran, to ROVer og en stor arbeids-moonpool på 8,0m x 7,2m, samt et boligkvarter som kan huse så mange som 110 personer. 

- Det som er spesielt med dette designet er at det er en kombinasjon av både ankerhåndtering og subsea. Det er både et fullblods ankerhåndteringsfartøy i tillegg til at det er et subseafartøy med mulighet for ROV både over skipssiden og i en dedikert ROV-moonpool for å kunne operere i tøffere vær, forteller Stig Ole Borgundvåg, designer i Kongsberg Maritime. 

Hoveddata:

  • Navn: «Island Victory» 
  • Verft: Vard Brevik/Vard Langsten
  • Byggenummer: 831
  • Design: UT 797 CX
  • Lengde: 123,40 meter
  • Bredde: 25 meter
  • Tonnasje: 11 387
  • IMO-nummer: 9745615 
  • Rederi: Island Offshore
  • Motor: 2xB32:40V16PCD á 8000 kW fra Kongsberg Maritime
  • Gear: Kongsberg Maritime
  • Propell: 2x CPP 144A/4D-ICE/B/P/N fra Kongsberg Maritime
  • Generator: 4x C25:33L9ACD á 2880 kW fra Kongsberg Maritime 
  • Livbåter: Palfinger Marine/Harding Safety
  • Offshore AHC-kran: National Oilwell
  • Elektrisk installasjon: Vard Electro
  • Bollard pull: 477 tonn

Han legger til at den enorme trekkraften fartøyet har er også en viktig del av designet, for ikke å glemme kapasiteten det har for kjetting og vaier.

- Det er blant annet arrangert et helt nytt kjettinghalesystem («Chain Handling Unit» / »Kjettinghaler») om bord. Denne kjettinghaleren går av seg selv bakover dekk, og posisjoneres over valgt kjettingkasse i stedet for faste kjettingrenner som gjerne er kjent fra tradisjonelle ankerhåndteringsfartøy. Det gir et renere, og større dekk, noe som igjen er en fordel om man skal drive med subsea-operasjoner, sier Borgundvåg. 

Dette gjør også at man kan utnytte lengden på båten på en bedre måte mht plassering og antall av kjettingkasser, og gjør at «Island Victory» kan ta større jobber, og gjerne erstatte flere fartøy med ett. 

Andre spesialiteter

Godkjent iht NOFO-krav for oljeoppsamling. Arrangert for operasjon i kalde områder (blant annet klassenotasjonene ICE 1A* og DEICE). Stort helikopterdekk med diameter på 28,5 m – med en optimalisert plassering mht bevegelse / operabilitet. Forberedt for installasjon av helikopter refuelling-system. Egen garasje på dekk for Bobcat. Redundant nedsenkbar thruster i forskipet for høyere sikkerhet og kapabilitet i dynamisk posisjonering .

- Oppsettet på maskineriet er veldig fleksibelt, forklarer Johannes Rise. - Du kan kjøre dieselelektrisk samtidig som du har kraft til bollard pullen, legger han til. 

Anlegget er designet for å kunne kjøre DP2 med lukket bus. Systemet er også optimalisert med tanke på brensel forbruk, både ved lav last og ved høy last. ved lav last kan en kun kjøre diesel elektrisk og ved høy last er satt opp slike en først utnytter den mekaniske propell linje før en «Booster» med elektromotorer når hovedmotorer nærmer seg full last.

At kapteinen på fartøyet opplevde det som veldig stabilt og med lite vibrasjoner da de satte anker, er noe også designerne er glade for å høre. 

- Det er noe med den komforten som er lagt om bord. Selv når vi kjørte full bollard pull på 477 tonn, så var det ingen vibrasjoner på broen. Flere sto bare å måpte da de opplevde komfortnivået, forteller Borgundvåg. - Men det var ikke overraskende, poengterer han.

- Vi må jo legge til at da vi gjennomførte bollard-pull testen hadde vi optimale forhold. Det var kaldt, stille og lite strøm. Dermed fikk vi brukt all effekten ved å trekke, sier Rise. 

Designteamet bak fartøyet: Fra venstre: Johannes Riise, Marit N. Pettersen, Stig Ole Borgundvåg, Leidulf Borgundvåg
Designteamet bak fartøyet: Fra venstre: Johannes Riise, Marit N. Pettersen, Stig Ole Borgundvåg, Leidulf Borgundvåg

Den forrige verdensrekordholderen av bollard pull var «Far Samson» som ble kåret til Ship Of The Year i 2009. Også den var designet av Kongsberg Maritime (Rolls-Royce). 

- Det var også et stort nybrottsarbeid med det fartøyet, men denne har også stort nybrottsarbeid når det kommer til miljøhensyn.

Her kan vi kjøre dieselelektrisk stort sett i samtlige operasjoner som man gjør i Nordsjøen som ankerhåndterer. 

Ved vanlig operasjon, og da inkludert bollard pull inntil ca 250 tonn så vil «Island Victory» opereres dieselelektrisk. Kombinasjonen mellom dieselelektrisk drift og et optimalisert Promas propellsystem med svært store propellere gjør at Island Victory vil bruke betydelig mindre drivstoff, også sammenlignet med tradisjonelle mindre ankerhåndterere med 250 tonn bollard pull.

Skrogdesign under vannflaten skiller seg også noe fra det tidligere lignende fartøy har hatt.

Siden dypgangsvariasjonen er relativt stor, er bulb eksempelvis optimalisert også mot komfort og ligger noe dypere enn vanlig.

Forskipet oppleves også som slankere der vannlinjen er strukket for å redusere fartstap i sjøgang.

Lang vei til mål

At det tok lang tid fra fartøyet ble kontrahert, og frem til ferdigstillelse, var en utfordring for designerne. 

- Det var en utfordring å starte opp igjen prosjektet etter at det hadde ligget stille i to år. Å ta igjen en såpass komplisert båt og då den ferdig var utfordrende både for oss og verftet, sier Rise. 

En liten fordel var det at de hadde fullført selve engineeringen av prosjektet da det ble stoppet. Men det var fortsatt mye igjen. 

- Det var jo ikke alle som var med i systemet, som hadde vært med originalt. Vi brukte nok mer tid enn vi hadde tenkt, det må vi innrømme. I tillegg hadde en del av utstyret vært lagret i lengre tid enn det som var planlagt, forklarer Rise. 

- Men alt ble løst, skyter prosjektleder Marit N. Pettersen inn. 

- En del av utstyret som vi har levert til dette fartøyet er jo oppgradert fra det som var bestilt da den var kontrahert i 2014. Det er lagt inn ny software som er up to date, forteller Rise. 

Kongsberg sin leveranse til «Island Victory» er omfattende. I tillegg til selve designet har de levert alle Tunnelthrustere, Hovedpropeller, Dyser, Ror (Promas), styremaskin, hovedmotorer, generatorsett, Power Take In (PTI) Elektromotor, azimuth-thruster forut, tavler, Power management system (PMS), Blackout prevensjon system (BPS), Integrated Alarms system (IAS), pulter, brosystem, vinsjer og dekksmaskineri for å nevne noe. 

- Det er en full pakke av det vi har pleid å ha til disse Rolls-Royce, nå Kongsberg-prosjektene som vi har hatt, sier Rise. - Det var en veldig stor leveranse for oss, legger han til. 

Totalt var kontrakten på i overkant av 360 millioner kroner. 

Godt samarbeid

Designerne understreker at de har hatt et veldig godt samarbeid med rederiet Island Offshore i mange år, og har hatt flere fartøy som de har designet og bygget for dem. 

- Det har vært et veldig fruktbart og godt samspill i alle, år. Det har aldri vært noe problem og de har vært en viktig kunde for oss, sier de. 

- Det var synd at Vard Brevik blir lagt ned, for det er viktig å beholde verftene i Norge, understreker de samstemt. 

Utstyr: 

Hovedmotorene er 2x 2xB32:40V16PCD á 8000 kW.  Generatorsettene består av 4x C25:33L9ACD á 2880 kW og 2x MTU 16V4000M34S á 1900 kW. Alt levert av Kongsberg Maritime. De har forøvrig også levert propellanlegget, PTI, azimuth forut, tavler, pulter, brosystem, vinsjer og dekksmaskineri for å nevne noe. 

MOB er levert av Mare Safety, mens daviter er levert av TTS Marine. Hospitalutstyr og sikkerhetsutstyr er levert av Survitec. Slepeutstyret er levert av Certex, mens innredningen kommer fra Maritime Montering. Helikopterdekket er levert er av Maritime Product. Offshorekranen kommer fra National Oilwell, mens TTS har levert andre kraner om bord. Bysse og messeutstyr er fra Mare Safety.  Anker og kjetting er fra Fossen Shipping.